Stutter box!

11 jan 2010
32
0
1
lit
Hejsan jag har en Lynx rave 670 -00 som det sitter en "stutter box" på! kan någon förklara vad den gör och hur den fungerar? jag tror att den har något med avgasportarna men rätta mig om jag har fel.
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Tjenare
om jag kom ihåg rätt är boxen till för att vid cross körning när man står vid start position ska boxen hjälpa så att man får en så bra start som möjligt finns olika versioner har jag för mig vissa ändrar tändningen i start ögonblicket o vissa ser till att man har rätt temp på avgassystemet o vissa gör annat trevligt
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är en finurlig liten sak som känner av avgastempen, (hoppas dina givare sitter kvar) och ställer om, eller snarare stör tändningen på samma sätt som en varvtalsbegränsare, om det går för varmt i cylindern och kolvarna riskerar att smälta. Vissa typer kan begränsa varvtalet vid typ 4200 rpm för att du ska kunna stå med full gas på startlinjen, då får du upp värmen i pipan, och har bättre effekt då det blir grönt ljus. Då man släpper bromsen deaktiveras boxen och man "flyger" iväg.

Om du har en SLP Stutterbox borde det gå få fram en manual till den, tex på http://www.skoterskroten.com/trim.php eller om du mailar direkt till SLP.

Det finns mer avancerade sådana också, används till MC- och bil-dragracing och även streetracing. Dom har 2 eller 3 varvtal som man ställer in, tex håll full gas så stannar den varvtalet på 6500rpm. Då du släpper knappen och kopplingen samtidigt släpper den varvtalet till maxvarv och du startar med fullt turbotryck. Sen stänger den av igen vid önskat maxvarv. Man får exakt samma starter varje gång, den minskar utrymmet för mänskliga nycker...