Är det samma grenrör till 700 och 800cc??

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Är det samma grenrör till en Rave 800 som till en enduro 700???

Jag behöver snabbt svar därav dubbelpost, här och under "Lynx"

MVH / Andreas
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Sv: Är det lika grenrör till 700 och 800cc??

ring åf o hör om reservdelsnumrena är samma
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Sv: Är det lika grenrör till 700 och 800cc??

Hittade grenrör på den där sidan, men allt på sprängskissen hade nummer utom grenröret :( Lika på båda sprängskisserna Rave,enduro...

Jajaaa....får väl svetsa då!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Är det lika grenrör till 700 och 800cc??

Hittade grenrör på den där sidan, men allt på sprängskissen hade nummer utom grenröret :( Lika på båda sprängskisserna Rave,enduro...

Jajaaa....får väl svetsa då!
På din bild så ser du ut att ha en årsm -01 så jag kollade upp reservdelsnumren till den. Parts Catalog 01-Cylinder fanns den under.

Reservdelsnumren till Enduro 700-01
Exhaust manifold: 420 973 591. 1500:- +moms
Gasket: 420 850 552. 70:- + moms

Grenröret till min enduro 600-01 har ett annat nummer.
Grenröret till rave 800 -01 ser helt annorlunda ut, o har ett annat nummer.

Min skoter (enduro 600-01) har också sprucket grenrör.
Det är en längsgående spricka i klykan både uppe o under, samt en lång tvärgående spricka under i hela böjen där plåten antar rörformen.

Du är väl medveten om att svetsning kan "dra" grenröret så att den ändrar form? Då tätar det dåligt mot cylindrarna.
Enligt uppgift idag per telefon med Tords, så går det bra att svetsa med tigg eller migg med låg värmeutveckling.
Ska det svetsas med pinne så måste man spänna fast grenröret mot en plan arbetsbänk för att den inte ska ändra form.

Anledningen till att det spricker kan variera, men enligt uppgift så är mjuka motorkuddar en trolig orsak till sprucket grenrör, då motorn rör sig för mycket under gaspådrag. Då uppstår en brytning i grenröret.

Jaja. Jag önskar ialalfall lycka till o ta gärna bilder ,så får vi se hur det gick med svetsningen.
Jag har efter mycket funderande beslutat mig för att beställa nytt grenrör. :sad2: Det förklarar i allafall problemen med smällar i avgasröret när skotern e kall eller ljummen. Bara bita i sura äpplet o slanta upp cash... :wof:
 
Last edited:

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Sv: Är det lika grenrör till 700 och 800cc??

På din bild så ser du ut att ha en årsm -01 så jag kollade upp reservdelsnumren till den. Parts Catalog 01-Cylinder fanns den under.

Reservdelsnumren till Enduro 700-01
Exhaust manifold: 420 973 591. 1500:- +moms
Gasket: 420 850 552. 70:- + moms

Grenröret till min enduro 600-01 har ett annat nummer.
Grenröret till rave 800 -01 ser helt annorlunda ut, o har ett annat nummer.

Min skoter (enduro 600-01) har också sprucket grenrör.
Det är en längsgående spricka i klykan både uppe o under, samt en lång tvärgående spricka under i hela böjen där plåten antar rörformen.

Du är väl medveten om att svetsning kan "dra" grenröret så att den ändrar form? Då tätar det dåligt mot cylindrarna.
Enligt uppgift idag per telefon med Tords, så går det bra att svetsa med tigg eller migg med låg värmeutveckling.
Ska det svetsas med pinne så måste man spänna fast grenröret mot en plan arbetsbänk för att den inte ska ändra form.

Anledningen till att det spricker kan variera, men enligt uppgift så är mjuka motorkuddar en trolig orsak till sprucket grenrör, då motorn rör sig för mycket under gaspådrag. Då uppstår en brytning i grenröret.

Jaja. Jag önskar ialalfall lycka till o ta gärna bilder ,så får vi se hur det gick med svetsningen.
Jag har efter mycket funderande beslutat mig för att beställa nytt grenrör. :sad2: Det förklarar i allafall problemen med smällar i avgasröret när skotern e kall eller ljummen. Bara bita i sura äpplet o slanta upp cash... :wof:

Det var det bästa svar jag fått någonsin på en skoterforumsida :) Om man alltid kunde få sådana fina svar :)

Det blev svetsning, min far svetsade med pinne först. Jag var inte med så jag vet inte om han hade det spänt mot en rak bänk. Men i alla fall så missade han lite, så jag skickade med den med min systers kille, han jobbar på en firma som håller på med svetsning. Dom svetsade inte med pinne, men vet inte om dom hade mig eller tig. Han som hade svetsat sa att det var tunnt som attan men att det gick bra.

Han nämnde inget om att det kunde "dra" och bli snett.

Idag monterade jag det, och med ögonen så ser det väldigt tätt och fint ut mot cyllarna, precis som innan.

Eftersom det är monterat så kan jag ju ta ett kort på ena sidan, men det är svetsat på båda sidor. Jag hade också spricka i klykan, en uppåt och en åt vardera håll.

Vill du ha bild? För om du inte vill så orkar jag inte :)

Och hade jag vetat att det kunna "dra" hade jag inte lämnat det till min far för pin svets :)

Tack för svaret! MVH / Andreas
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har du tur så håller både svetsningen och att röret inte drog ihop eller isär.

Men har du möjlighet, så kolla upp motorkuddarna. Palla upp skotern baktill så att mattan går fri från marken o öppna huven. Starta o gasa till rejält några ggr, samtidigt som du kollar på hur mycket motorn rör sig fram o tebax. Det ska inte flexa alltför mycket i motorkuddarna.

Ja det vore trevligt med en bild som visar var sprickorna ligger. Nu vet jag att det blir besvärligt att komma åt o fotografera. Själv höll jag en gammal backspegel som jag tittade i för att se under grenröret.