Renoverad 670 Går den som den ska!?

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Har precis plockat ihop 670in satt ner den i chassiet...Men den vill inte gå riktigt som den ska! Den 4-taktar så fort det går lite tungt(snö) Men kör jag den på väg så orkar den varva upp direkt....Måste kanske tillägga att den stått 2år med halv tank.Bränslet är utbytt till nytt med 2%olja i.Förgasarna är rengjorda. Går den fett eller är det för att det är nytt!?
Är jag för ivrig och vill att den ska gå perfekt eller är det nått som är knas!? Tacksam för svar...Patrik:hello:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Det ska inte vara någon skillnad bara för den är nyrenoverad, eftersom den går bra i lättare före så skulle jag börja med att se över variatorerna :)
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Jag bytte åt mig denna maskin i sommras...Dom hade plockat ur motor men inte fått bort variator utan dom hade använt sig utav RONDELLEN...:hmmmm2: Ny variator blev köpt dock från en 600cc,jag har satt över vikter från orginal. Hittade en ánnan foruminläggare som hade liknande problem...Han fick tips om att byta rem,men han har inte svarat om det var felet...Har inte kollat min rem om den ligger jäms med eller under sek.kant. Men har det så stor betydelse om den ligger 1-2 mm under kant. :hmmmm: Patrik
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Säker på att allt vart rätt med 600cc variator ? Viktarmar, vikter, fjärder osv ? Ser båda variatorerna likadan ut i övrigt ?
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Tänkte aldrig på fjädern...men det andra är bytt...Ska hämta hem skotern imorgon,ska köra fram och tillbaka på åkern. Synd att det ska vara så satans kallt var eviga dag... En annan sak jag som tänkte på är slidskivan,märkte aldrig upp den exakt hur den satt och har satt den enligt någons instruktioner här på forumet! Men den startar lätt och verkar ju gå bra när den själv vill...:blink1: Tack för att du tippsar om annat..Skriver imorgon em/kväll om det blivit bättre eller om det blir att ta isär variator igen!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
Felmonterad slidskiva borde inte ge dom syndromen som du anger?! borde va fjädern ist , om du har 600 fjädern så borde den ju växla för fort. Rätt fjäder är nog det första du ska testa.

är det inte det så kolla hur ser stiften ut? du får ju mkt info från dom!

Om den har stått i 2 år med halvtank så kan ju det ju bli beläggningar i munstycken och dylikt, har du kollat allt sånt : munstycken , trottelnålar , filter , slangar , filtret på slangen i tanken , bränslepumpen. iofs så borde den ju dö av om den fick för lite sopa när det går tungt!
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Tjena! Nu är jag nästan säker på att det är slidskivan...Tog hem skotern på förmiddag idag...Körde lungt fram och tillbaka...Inget "Bööande" eller 4-taktande nu från start...Men den varvar inte mer än 6000rpm och stiften blir dyngsur...Blöddrar och mörka avgaser som luktar starkt! Tänkte riva den imorgon och prova ställa in den igen,ingen som vet nån med kunskaper hur exakt skivan ska sitta! Har hittat grader till 643cc men inte till 670in...Big Pipe!Verkstadsböcker på nätet finns det!? Blir skruvning imorgon iaf! Återkommer om den blir bra! Tack för idag...Patrik
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Drar iväg till garaget sedan med skotern,provar att ställa slidskivan enligt ovan! Skriver i eftermiddag igen då! Patrik =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
I manualen finns mallar på alla olika slidskivor så kan men direkt se vilken skiva man använder, för det är olika grader på dom olika skivorna.
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Kommer att bli knasig på denna maskin...Har flyttat slidskivan enligt bilden ovan plus andar olika positioner...Men jag får den inte att funka och gå som den ska! Den vitryker något så kopiöst nu när den står på tomgång,den måste få massvis med olja för det dryper ur varje springa ur grenrör,slutburk! Kan oljepumpen hänga sig!? Kopplade bort pumpen igår och tyckte att den svarade bättre på gasen,efter bränslestopp och påfyllning så var den lika igen...Den böööar och verkar inte orka lixom,5500-6000 varv sedan tappar den ork och faller ner på tomgång! Ger snart upp...:push: Hade så länge!
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Nu,äntligen har skotern startat och går bra! Igår blev det skruvning igen...Tog upp båda förgasarna,en krånglade! Flotören på ena gasarn krånglade...Troligtvis skräp som satt innanför! Var iväg och drog en repa igår ner på sjön,5 minuters körning sedan gick den på en cyl :afraid:. Fick gåshud direkt!!! Men konstatera att stiften som krånglar,dom har varit dyngsur säkert 10 ggr. Visst är det NGK´s BR9ES som gäller till mitt vrålåk!?
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Hej! Var iväg på macken och införskaffade mig ett par BR9EYA...Dock var dom heljuten,hade fel tändhattar för det! Köpte Bosch W3CC...Funkade klockrent på dom...Tänkte aldrig på att kolla avståndet på elektråden,men det ska väl vara 0.5!? Ska bara köra in den sedan blir till att tukta FINNDJÄVELN...
 

Putte_583

Aktiv medlem
4 jan 2008
50
0
1
Rombäck
Det måste ha varit ena förgasaren...ventilnålen till flotören fastnade antingen i öppet eller stängt läge...Den går iaf nu och glad är jag! Har dock inte varit på någon längre tur,utan endast nån sväng i närheten av by/väg...=)