Handtagsvärmare Rave 800 02

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjo!
Jag köpte ett handtagsvärmarkit till min maskin då det sitter ett fatbarstyre på nu som inte har några inbyggda värmare. Värmarna jag köpte är ett element till varsit handtag och det går 2 kablar till varje element.

Kablarna på skotern som gått till värmarna till originalstyret, är 2 uppsättningar kablar, en uppättning till varje handtag och det är 3 kablar i varje uppsättning. Nu är jag osäker på hur dessa ska kopplas. Spaken som kontrollerar handvärmarna har 3 lägen: Låg, av, hög. En av kablarna är jord och 2 verkar vara strömtillförsel beroende på om jag har låg eller hög inställning. Är det bara att snurra ihop låg/hög-kablarna då och koppla till ena kabeln på värmaren och så jordkabeln på andra värmarkabeln? Eller krävs det en mer avancerad koppling än så?

En annan sak som är lustig med kablarna är att om jag har spaken inställd på låg, så har även den ena strömkabeln kontakt med jord. Har jag spaken inställd på hög, så har den andra strömkabeln kontakt med jord. Sen är det ju en kabel som alltid är jordad. Märkligt tycker jag...

Tacksam för hjälp!
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Hmmm det kanske är så att värmarna jag köpte bara är avsedda för 1 läge. Då blir det ju att koppla dem på höginställningen.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Är nog precis som du tror, att dom nya bara har ett läge. Så jag skulle ha satt jord på jord och den andra från dom nya värmarna på hög lägeskabeln.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
det måste vara nåt kajko med elsystemet på den här maskinen alltså. jag får inga vettiga strömmar alls när jag mäter kablarna. Sen så är alla strömkablar jordade =S så ska det väl inte vara...

kablarna som skulle gå till handtagsvärmarna verkade vara helt döda, så jag testade sen att koppla handvärmarna till tumvärmarkablarna, för tumvärmaren fungerar. men det blev ingen respons från värmarna då. och likadant där så är alla 3 kablarna till tumvärmaren jordade...