Rave 670 går på en cyl och krånglar med stiften

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Har problem men kompisens Rave 670 -97,

Var ute idag och körde en 6-7 mil, allt fungerade klockrent, rätt nya stift. Stannar och käkar ca 45-60 min, startar och då går den ca 2 km sen dör den på en cyl...varför ?

Knackar man ihop avståndet på stiften så kan den gå bra om man ha tur, vi bytte till nästan nya stift och då gick den ca en 1 km men inte helt problemfritt.

Satt i helt nya stift, den blöddrar på en cyl, går tidivis bra och sen utan handpåläggning så går den klockrent efter nån km igen..veely funni.

Verkar som den går dåligt när den är halvvarm, helvarm och kall går den klockrent. Det som är mysko är att det är inte samma stift som är "blött" när man stannar och byter !?

Vi har nyss tagit ner förgasarna och gjort rent riktigt så det är det inte heller

Är det fler som råkat ut för samma eller är det någon som har en ide om felet

/Belosmannen
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det brukar ju vara otäta flottörventiler på dom där. Låter som ett sånt problem.
 

summit_95

Medlem
16 dec 2008
12
0
1
Kiruna
Min 670 är också bra på att förbruka tändstift, och de är också
när man ska iväg, själva startproceduren.
Visst är de så att tändstiften gärna går om man ger för mycke
soppa.
Kika till tändhattarna också, kan vara ett enkelt glapp.
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Ok, fler 670 som äter stift med andra ord.

Den fortsätter att krångla, fick världens avgaspuff när vi skulle dra igång den igår, tände någon enstaka gång och sen small det till, troligen tryckt ur sig soppa i avgasröret.

Ska prova med nya tändhattar, kolla om det är soppa i vevhuset, riva förgasarna, kolla stl på alla munstycken.

Hoppas inte det är spricka i CDi-boxen...brukar vara dyra dom där rackarna.

/B
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Det var lite soppa i vevhuset, inte mycket men det som var är nu borta.

Plockade isär dom nyss rengjorda förgasarna, kollade munstycken och någon tidigare ägare har monterat huvudmunstycke 360 i ena och 380 i andra!? så där har vi nog ett fel och 45 i lågfart på båda gasarna.

Enligt vad jag kan förstå så ska det vara 370 orginal på huvudmunstycke och 50 i lågfart!!!

Är det någon som provat sig fram vilka munstycken som passar bäst i 670:n

/Belosmannen
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det ska vara större munstycken på ena sidan

Org bestyckning Mikuni VM40, Rotax 670:

350
370
45 Lågfart

Det brukar vara så att det större munstycket ska sitta på MAG-sidan i alla RV-motorer. Men på denna modell står det tvärt om i sprängskisserna...

Eventuellt kan nålröret vara större på ena förgasaren också. Kolla så att det sitter på rätt sida också.
 
Last edited:

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Oj!
Det har jag aldrig hört talas om. MAG-sidan = magnapullsidan alltså.
Rätt säker att den sidan hade mindre munstycken.

Ska köpa nya orginalmunstycken, kolla nål + nålmunstycke så rätt grejjer sitter i rätt gasare.

Håller tummarna att vi är felet på spåret.

Tack!

/Belosmannen.