Thundercat 900 -97 Går inte om man inte kopplar förbi lyset

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Halloj, har lite problem med min thundercat. Man måste koppla förbi lyset för att den ska gå, eller den startar annars men vägrar dra iväg, bara "bluddrar" när man trycker på gasen. Har fått höra att de kan va tändspolen som kan vara dålig, vad tror ni? Kanske ska nämnas också att statorplattan är ny.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tändspolarna går aldrig sönder. Därimot kan stoppknappen jäklas så koppla bort den tillfälligt och har du en dödar lina´så koppla förbi den också. samma sak med tändningslåset koppla förbi tillfälligt.

Om du sätter i cdibox från en nyare thundercat eller zrt 800 98 så går hela elsystemet bakvägen !! dvs stoppknapp och dödare + T lås måste vara i av läge!!

Kolla även när det är kolmörkt om det slår gnistor från någonstans kring Tändspolarna (överslag) Det felet hade jag ifjol och var svårhittat fel då man offtast skruvar i ljusa förhållanden.

Sluitligen om allt annat verkar ok och du garanterat vet att statorn är ok så lär det vara cdi boxen


I 9 fall av 10 så är det statorn som jäklas. Mät även upp den nya statorn så den inte tjuvjordar. Dom kan nämligen visa helt rätt värden men småjodra ut i chassi!!
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Jag hade det problemet som du beskriver bara böa och bluddra när man skulle åka iväg
Helt orkeslös vid start alltså
Byte fan allt på den tillslut så var det bara cdi boxen kvar att byta och då vart det som en ny skoter.
I Cdi boxen så finns det en kondensator som normalt laddas upp men med tiden så
brukar värdet på denna gå ner sig.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Verkar bli till att jaga rätt på en Cdi box. Verkar inte finnas som piratdel, eller har jag fel? Den enda jag har hittat gick på strax över 7000 spänn, känns lite halvblödigt. Svårt att hitta på skrotar osv också verkar det som, men i värsta fall får man väl ta från en nyare då, går ju inte att va skoterlös i vinter, hehe. Har ni nått tips?
 

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
kolla på ebay.com får en hemskickad och betalt för 350usd ca:2500, be dom bara skriva ner värdet så slipper du tull och moms, har handlat mycket själv där och funkat fint fint.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du inte får tag i en billigt så kan jag "evnt" släppa min 900 97 box Halvdyrt tyvärr. Jag har nämligen två kompletta motorer TC 1000 98 och 97 900 därför vill jag inte sälja boxen i första taget.

Dom här äldre boxarn är mycket populära för nyare TC 1000 som har värdelösa tändkurvor så dom går som smör i solsken om man sätter ut dom till salu.
Halvdyrt = ca 3000kr
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Köpt och bytt! Nu går den som den ska, dessutom minst dubbelt så bra som innan när jag kopplade bort lyset. Nå så helvetiskt drag :D Tack alla för hjälpen!