F6 -06 går på en cylinder

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hejsan.

Min F6 började plötsligt gå på en cylinder idag, och jag undrar om det finns nåt vanligt fel som kan uppstå på dessa maskiner?

Bytte tändstift, dock så hade jag inget annat än bättre begagnat, den gick i ca 100m, sedan dog den av och började gå på en cylinder igen.

Någon aning vad som kan vara fel? testa med nya tändstift, eller kan det vara nåt galet med tändspolen? spänningsfel, det hände när den var kall.

Mvh
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Tjejens f7-06a släckte 1 stift när vi höll på justera in mattan. det var ju en del tomgång då. bytte stift och det funkade sen.
Vad kör du med för stift? BR9EYA?

//Martin
 
Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kör med Champions likasinnade, dock så föredrar jag alltid NGk's.

Sägas skall att skotern har körts 150mil på dessa stift, och stått hela sommaren med dom, samt dragit igång och kört ca 5km totalt hittils med dom.
Stifte jag bytte till var ett gammalt br9eya, såg välanvänt ut.

Skall köpa nya stift imorgon, oavsett fel det kan vara på den.

Såg i en annan tråd att kan det visas felkoder i displayen på dessa maskiner?
skall man trycka nåt speciellt eller kommer det isåfall upp automatiskt?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de kommer automatiskt , lamapan checkenginen lampan blinkar , blinkar den jämn takt utan avbrott så är det att vattentempen är hög
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
La inte märke till något, men skall sätta i nya stift ikväll när jag kommer hem.

Ingen annan sjukdom som brukar uppstå på dessa maskiner? tex tändspolen? fast då borde ju andra cylinder inte funka heller eftersom det är en spole bara.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är vanligt att tändspolen går söder innuti så att den bara ger tillräckligt med gnista på ena cylindern, testa byta plats på grejorna och se om felet flyttar sig.
Bara att känna på grenröret vilken som går av cyllarna.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Det behöver inte vara en original, SnoPros tändspole funkar bra och kostar 250 kr nånting.
Beställde en ifrån Duells fick den idag, dom kostar 365:- (Pirat)
Men nu behöver jag den inte, men det var ju inte världens pris på den heller så.

Kan dyka upp i sälj forumet artnr. 81-017.

PS Tråd kan låsas/tas bort.