Byte av Diamonddriveolja i CF 8 -07

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har en Crossfire 8 -07 och tänkte byta oljan i diamonddriven. Den har gått 377 mil och har back.

Hur mycket olja ska det vara och vilken ska det vara? Någon som kan länka?

Läste även här på forumet om någon DD flush, är det bra att använda sådan?
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Lacknafta funkar lika bra plus billigare istället för DD flushen... Köp original olja från kissekatt åf, så får du en burk med rätt mängd... Det är enklast, men finns säkert sju tillvägagångssätt till ;-)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Hur funkar det om man använder lacknafta eller flushen? Häller man i det och kör runt eller? Jag är novis på detta så skulle behöva lite beskrivning.
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Att använda flush tycker jag är att fuska.
Det är viktigt att man får bort allt "kladd" som blir i huset.

Ta istället bort huset som det beskrivs i tråden jag länkade till.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Är det svårt att plocka bort DD huset? Finns det risk för läckage om man plockar med det?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Att använda flush tycker jag är att fuska.
.

A-C service chef på kgk rekommenderar skarpt att man ska använda fluschen vid oljebyte så fusk vet ja inte om man ska kalla det. Då skulle den inte finnas heller. Okay jag kan köpa att man tar ur hela dd då den gått en bit men inte att man bökar å tar ur den varje gång man byter olja
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Ska man starta och köra med fluschen i en liten stund eller ska den bara få stå på tomgång? Eller ska man bara fylla på med fluschen å sen tappa ur det utan att starta skoter?
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
häll ut gamla oljan, i med Flush/Lacknafta... rotera dreven så det skvätter runt inne i DDn. Rotera mattan manuellt eller på med remmen och gasa lite försiktigt... häll ur flush/lacknafta, fortfarande skitigt? i med ny flush/lacknafta och repetera, brukar räcka med 2ggr... sedan ska du ha ny olja. 12 Oz ska du ha om du har mekanisk back i DDn. 12 oz = 35cl... Men köp en flaska hos arctic ÅF, han ska ha färdiga flaskor med rätt mängd...
Hoppas detta hjälper dig... Ingen raketforskning precis =)
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ta istället bort huset som det beskrivs i tråden jag länkade till.
Precis. Jag gjorde det när jag körde AC. Då ser man om det finns spån och annat. Annars så tar du lacknafta och kör lite försiktigt i en 20-30 sek med upphissad matta. Klart! I med ny olja och det behöver inte vara ac egen utan det går bra med vanlig syntetolja för planetväxlar. Fyll i tills dess att det kommer ur hålet. Klart!