Problem snopro 440/700

perrap

Medlem
12 sept 2010
18
0
1
Ja då har jag tagit min första lite längre sträcka (20 min) på skotern som jag införskaffa i början av november.

Efter halva tiden fick ja en avgassmäll vilket betyder?
Strax efter var den nära att dö, men jag gasa till lite så den klara sig.
Åkte en bit till för att sedan stanna o stäng av motorn då den inte startade igen. (Har alltid startat på första draget när den inte varit varm som nu då)

Tar den in för mycket luft/för lite bensin?

Har bytt vajer till ena avgasporten o ställt in båda på 37mm, men de kan inte ha nån betydelse för de här?

Vore bra att få lite tips från mer erfarna, vad jag ska kika på/efter och liknande. tack.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
kan vara många problem. Läs av felkoder om du har en sådan box. APV har inget med stannande motor att göra som du gissade.

1.Vacuim i tank ,,,,kollas genom att köra utan tanklock

2. Bränslepump problem eller klämda bränsle ledningar.

3. Stator väck när den blir varm = lindningsbrott- ,,, Mät upp ohm värden kall som varm när den dummar sig . ohm värdet ska vara lite högre när den är varm om allt är ok......kolla även gnistan när den jäklas.... Mät upp volten den ger till cdi enheten vid kall motor när den funkar och även när den blir varm och jäklas. Om du har lägre volt eller ingen alls när den är varm och jäklas vet du felet.
 

perrap

Medlem
12 sept 2010
18
0
1
Tack för tipsen ska kika på de idag så får väl hoppas att jag hittar på de.
Vore ju jäkligt o fastna ute i skogen.

Men avgassmällar då, vad beror de på?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om den inte tänder som den ska så åker oförbränd soppa ut i pipan som sen tar eld ..
du har ingen mätare ?
kolla att du har gnista , att soppa kommer fram till fuelraien , att ingen har badat me den så du har vatten i botten av tanken