Puttersmälla på Arctic touring 4takt

Jörgen Ö

Medlem
4 aug 2010
20
0
1
Då mina mekarkunskaper på skoter är lite kassa så frågar här jag innan jag skruvar.:confused:
Provade min 4taktare touring 660 -02 idag för första ggn i år.
Hörde ett visst smällande, typ puttersmälla från drivbandet, som ökade när farten ökade. Och det kommer från mitten och bakåt fr mattan
Verkar som mattan tar emot ngn stans.

Såg att mattan sitter lite olika i bredd på dom bakre rullarna, mattan sitter lite
längre ut på ena sidan. Detta borde man väl kunna justera?? Verkar logiskt att
mattan tar emot ngn stans om den sitter snett på rullarna.
Har jag rätt eller är jag helt ute o cyklar?:eek:hwell:
Eller finns det andra orsaker?:weird:

Tacksamt för svar.:ciao:

//Jörgen
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Lyft upp den ibak och gasa runt mattan, är den ocentrerad måste du justera med skruvarna som du ser genom hålen i mattan bakifrån. Bakre axeln alltså. Spänn inte mattan för hårt bara. Ett tips kan nog vara att ladda ned en manual, verkar behövas;)
Ett tips då jag haft en likadan, i tunneln längst fram mot motorutrymmet samlas det is på sidorna, denna tar i mattan när den stått å frysit till. En regel var att alltid blöta ned hanskarna med att gröpa bort allt sörja efter varje körning.
 

Jörgen Ö

Medlem
4 aug 2010
20
0
1
Oki, tack för svar.
Har precis fått tillbaka skotern efter helservice, servicekillen hittade inget fel på maskinen, däremot så trodde han att
mattan kanske stått för länge, typ som ett däck. Hursom, nu är hela skotern genomgången med nya vätskor, oljor, uppsmord och nya stift.
Ska prova så fort det går, och höra om ljudet är borta.
Förhoppningsvis till helgen...
Och manual har jag :)
//Jörgen