vad har tps:en för uppgift?????

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
102
0
16
råneå
vad har tps.en för uppgift på flatside gasare tm38? ställer den om tändningen beroende på hur mycket man gasar, eller är det bara en brytare i den så den bryter tändning om gasen hakar sig? sensorn sitter på sidan av ena gasaren och har en elkontakt.. kan man köra utan denna kontakt i?
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
102
0
16
råneå
T.P.S. = Trottle Position Sensor. eller trottel positions givare. Den diskuterar med ecu:n om hur mkt du gasar.
alltså ändrar den nått i tändningväg eller? har en thundercat 1000-99 med trottelgasare och har satt på en tändning från en thundercat 1000 -00 med flatside gasare, alltså bytt stator svänghjul cdi box. men på cdi-boxen från -00:an sitter det en extra kabel som ska in i flatside gasaren, men eftersom jag inte har flatside gasare så kan jag inte koppla in den sladden, mitt problem är att jag har misständningar på vartal 4500-5500rpm. på tomgång och fullgas går den rent. så undrar om det kan vara för att tps:en inte är kopplad till cdi-boxen som den misständer på dessa varv? tänkte om den ändrar nått i tändningen beroende på hur mycket man gasar?

om så är fallet går detta att bygla på nått sätt i cdi-boxen?