arctic HCR 800 11 inkörning

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Är de nån som vet om dessa maskiner är begränsade i tändningen eller fetar på med mer bränsle under en viss tid/sträcka, har sökt info kring detta men inte hitta nåt.

Anledningen ja undrar är att ja upplever att min går ordentligt fett iaf vid lugn körning(kör inte lugnt hela tiden, kör varierande). Den har gått ca 4 tim nu.
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Exakt samma med min CF8 -11. Ca 5 timmar har den gått och går satans fett i mellan- och låg-registret. (Tur att man inte kommer att hålla sig där så mycket)... jaja nu är första tanken slut med inblandning av olja så lite ny ren 98 i tanken till helgen nu och nu skall den få bekänna färg i pudret!!!
 

GTi

Välkänd medlem
23 sept 2008
145
2
18
Luleå
2010:eek:rna gör iaf inte de...de ända jag fick höra när jag köpte min var att blanda i lite extra olja i tanken och köra.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
nä då äre nog lika på 11:eek:rna, hur bettede sig din under första tiden? det är väl helt enkelt kolvar/cylindrar som inte är inslitna än bara, kan väl bli lite surgång pga de antar ja.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Min hcr gick lite bluddrigt å fett i början, kanske dom första 3-4 timmarna, varvade inte mer än 7900 heller.. sen började den gå kanonbra å håller 8250 rpm konstant å inget bluddrande, dock tar den kopiöst med olja!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Är de nån som vet om dessa maskiner är begränsade i tändningen eller fetar på med mer bränsle under en viss tid/sträcka
Nej, den har ingen speciell inkörningsmod. Iaf inte min -10 som jag hade. Den går lite oroligt de första timmarma men det blir bättre eftersom. Du kan senare dock då att känna att den efter långkörning på mellangas så kan motorn ibland "bogga". I USA kallades detta för "low end bog". Händer inte ofta och endast vid lång körning i trixig terräng med låggas. Inget jag iaf tänkte på eftersom den oftast gick med gasen fastklistrad i fullt läge. :cool:

Man kan också kika på om oljeförbrukningen är för stor. Det är väl inte helt optimalt att köra in för mycket olja.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
tycker då att min går bra har inte kännat nån tvekan eller bludder har dock inte kört mer än en mil än :) så är väl igentligen för tidigt att säga nått.
två saker kan jag dock konstatera. boggin är mycket lättare än 144" pps boggin hade synd nog ingen våg men fan vad den kändes lätt mot pps:en (hade ur den och montera sken förstärkare) och fan vad mycket bättre den går än min lynx 800 -09 det kan jag säga fast jag bara kört 1mil :)
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Min hcr gick lite bluddrigt å fett i början, kanske dom första 3-4 timmarna, varvade inte mer än 7900 heller.. sen började den gå kanonbra å håller 8250 rpm konstant å inget bluddrande, dock tar den kopiöst med olja!
går att skruva om staget till oljepumpen på första service om den är ställt på ordentligt. prata med din handlare.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Nej, den har ingen speciell inkörningsmod. Iaf inte min -10 som jag hade. Den går lite oroligt de första timmarma men det blir bättre eftersom. Du kan senare dock då att känna att den efter långkörning på mellangas så kan motorn ibland "bogga". I USA kallades detta för "low end bog". Händer inte ofta och endast vid lång körning i trixig terräng med låggas. Inget jag iaf tänkte på eftersom den oftast gick med gasen fastklistrad i fullt läge. :cool:

Man kan också kika på om oljeförbrukningen är för stor. Det är väl inte helt optimalt att köra in för mycket olja.
hmm tragiskt om dom ska "bogga" vid långsam/medelgas körning det är juh insprutning för tusan! aja de är säkert nu under inkörningen som det är mycket märkbart hoppas ja.

Upplevde du några andra problem med din maskin?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Upplevde du några andra problem med din maskin?
Nej, Maskinen (motorn) var toppen förutom att den kunde bogga endast när man kört på låggas och sen ger järnet (hände ibland). I övrigt så gick den som en demon. Tillslagsvarven tyckte jag var för höga och bytte till en fjäder med mindre starttryck. Vill kunna smyga i vissa lägen. Primärfjädern (original) gick sönder nästan direkt. Därför bytte jag samtidigt till en mjukare. Maskinen har lite "oldstyle" känsla men fungerar ypperligt i lössnön. På leden är den väl ingen superhit. Skidorna kan man byta till bättre. Offsetriser flyttar fram körställningen framför allt när man har styret i högsta läget. Man får styret i magen annars.

En del maskiner, vet inte om det finns kvar på 2011 kan kan ha oljepumpar som kan fastna "sticky oil pump" Det innebär att att den inte fjädrar tillbaka när man släpper gasen. Finns lite olika lösningar på det. Leta på amerikanska forum. Det vanligaste var väl att man vred lite extra på fjädern så att den blev hårdare spänd. Man kunde se det enkelt när man torrgasade och kikade lite på oljepumpstaget.

Stod man länge på tomgång så bluddrade det innan man kom igång men, det var inget jag var brydd över.
 
Last edited:

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Inga service åtgärder då alls? har fått ihop 15 mil nu så de är snart dags för första service. ska gnälla hos ÅF om den då fortfarande har "surgång" på mellan/låg registret få höra vad dom säger.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
ja har den gått 15 mil är ju maskinen inkörd.
min slutade sura efter kasnke 6-7 mil.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
så där nu ha ja vare på service! jag anmärkte på att de va repor på sekundär variatorn på "trumman" som inre skivan glider över, när ja kom tebax å skulle hämta skotern hade dom kolla upp det. själva lagringen saknades(den som monterat ihop den hade glömt den) jäkla mexare mummlade ÅF !! haha.. fick en ny sek variator å nu går maskin riktigt bra kändes som 20-30hk till. surgången som upplevdes är nära på helt borta YES!
imorrn ska ja ut å kriga me maskin :p
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Någon annan än jag som upplever att hcr går iriterande skakta? Vet någon om det skliljer något på drevning mellan hcr och en vanlig m8?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Någon annan än jag som upplever att hcr går iriterande skakta? Vet någon om det skliljer något på drevning mellan hcr och en vanlig m8?
Nej, det skall inte skilja i drevning mellan HCR och vanlig M8:a. En HCR går inte fort eftersom den inte skall gå fort.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nöjd som fan med m8an jag.går skitfint.dock ett problem dök upp i dag.
dikeskörning.ville bluddra och tappa ibland.tror det var att det isade igen insuget med allt puder+ånga.

nån som känner igen sig.

26 mil nu.ska boka service i morgon.hämtade skotern förra torsdagen;)