Fram,Back

crt

Medlem
17 feb 2009
26
0
1
Västervik
Hej!

Har en CRT 600-97 som jag har problem med, växellådan fungerar inte, mycket svår att få i. När backen ska i måste jag stanna motorn för att få i den, det bara skrapar i dreven om motorn är igång. Framåt har det blivit mycket, mycket svårt att få i, nästan hopplöst. Någon som vet vad jag ska göra. Har tittat på en sprängskiss, kan det vara pinnen som håller växelföraren som skiftar drev???

Mycket tacksam för svar!:eek:hwell:
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk


är dom dära 3 klackarna som är ner nöta då blir det svårt att få i backen och växeln kan hoppa ur om man har otur också. hade exakt så dära på min mc600 med back.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har för mig att det satt nån gummihylsa där inne som skulle bromsa upp dreven å göra att det vart lättare att kugga i.

Nr.29
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tror inte det. Då skulle den ha lossat från gaffeln nr.23 men då skulle nog inget funka.
Kolla gummipinnen nr.29 eller de fjäderbelastade klackarna på nr.38
Kolla det först.
Ut å mecka av locket nu så vi får veta vad det är.
 

crt

Medlem
17 feb 2009
26
0
1
Västervik
Nu har jag hittat felet tror jag,det var bara en fjäderbelastad klack kvar dom andra två låg lösa inne i lådan hittade delar av fjädrarna brickan som håller klackarna var delvis borta men jag tror inte något annat har tagit skada,var hittar jag reservdelar bäst.

MVH ZRT
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
Dom där fjäderbelastade pinnarna som arcticjocke och thullen tipsar om är till för att driva i "fram" växel läget. Låser drev "38" mot drev "7" och axelförlänging "6". Förstår inte hur ni menar att dom skulle kunna påverka backväxel. Men ja det är dessa pinnar som åker på smisk om du inte får i framväxel vid växling.

Jag tycker att det låter som om du har variator problem. Skotern kopplar inte ur. Därav går det alltid att växla när motorn är av.

Fel på länkage eller justering tycker jag inte borde ge varierande fel. Då ska det alltid vara enkelt att få in ena läget.

Själv slaktade jag en uppsättning fjädrade pinnar "36" helt ifjol, efter några problem... Backväxel fungerade hela tiden. Nu är dom specialstål och ofjädrade.
 

crt

Medlem
17 feb 2009
26
0
1
Västervik
Hej Johan.
Är helt överens med dig ang pinnarna vid fram och back,vad har du gjort pinnarna kan jag kontakta dig.

MVH CRT
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
I mitt fall var inte pinnarna att beskylla. Det var en tidigare dåligt utförd lagerbyte före min tid som ägare. Troligast hade mekanikern allergi mot gänglåsning och gummiarmar. Det var inte mycket som satt fast... Vilket ledde fram till mitt första ras 12mil hemmifrån ute på en sväng... Då förstördes stopp muttern "12" och skadade bland annat även pinnarna. Även om det gick över all förväntan bra ändå. Men jag missbedömde nog skicket på dom för det tog inte långt i på säsongen ifjol för än det började bli åkbart så man kunde gasa. Då blev det problem trodde först att det var andra ställen. Då blev det ett jobb att skaffa andra pinnar.

Pinnarna i sig är inte dålig orginal dom är bara fåningt avfjädrade. Det är säkert kul för någon bekväm touring åkare. Jag ser hellre att dom går i fullt eller annars märker man att dom inte har gått i. Så vet man det och kan växla en gång till.

På min maskin har jag vridit mothållet till fjädrarna och pinnarna "37" ett skruvhål. Fjädrarna borta och grova delen av pinnen går ut till kanten. Alternativt hade man kunnat lägga någon distans där eller något hårt alterativ till fjädern.
Visst får du väl kontakta mig om du vill.
 

crt

Medlem
17 feb 2009
26
0
1
Västervik
Hej
Har fått nya pinnar och mothåll men blev besviken, skruvarna som håller mothållet var fel det var annan gänga fingänga tum mina var vanliga tum 1/4 13 mm långa vet du något om det finns olika gänga i drevet,art-nr stämde.