Ny lycklig ägare men undrar ang. oljelandning och andra tips!

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Vansinnigt lycklig ägare över en F6:a Sno Pro -07:a. :bigsmile:

Har förstått det genom instruktionsboken som att man ska blanda i 1% olja i tanken trots att man har separat oljiensprutning? Är detta som en back-up för att det inte ska skära? För mycket olja är ju inte heller bra ...

Hur gör ni? :wacko:

Andra tips som är värda att nämna?
 

Attachments

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nja ja tror inte det står så.
i min står det typ "När motorn är ny eller efter sommaruppehåll står det att man ska ha extra i tanken."
Annars ska man låta oljepumpen sköta blandningen.

Bara tanka å köra. å grattis till den fina maskinen.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tack för snabbt svar, va iväg och tankade imorse. Läste lite noggrannare och 1% i tanken gäller under inkörningsperioden eller om det är under -25C.

Men nu började den varna för olja, duger det att åka till typ statoil och köpa vanlig 2-takts olja är eller är det något speciellt man bör tänka på?

Hur länge kan man krypa fram på en plogad skogsväg med hårt packat snöunderlag innan mattan börjar bli överhettad?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Enligt vad jag märkt så funkar statoils 2takts olja bättre i arctics motorer än vad deras egen APV olja gör. Så tanka statoil du.

Och krypa på vägen kan du göra ganska länge innan mattan blir drabbad av det, men slidesen och motorn kan gå åt lite snabbare. Försök hitta nån snöfläck imellanåt och smörja slidesen/kyla motorn med.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Snattar tråden lite då jag också undrar över olja. Föregående ägare har kört Castrols helsyntet 2-takt på min 04, är den likvärdig med billigare varianter som t.ex. Statoils egna eller ska man fortsätta köra på samma olja som skotern gått med dom senaste åren för säkerhets skull?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Då blir det helsyntet då.

Det står i manualen (om jag inte läst fel igen) att om man utrustar skotern med drag så kan en F6:a dra 250 kg. Sliter inte det väldigt mycket på variator och rem eller pallar skotern det?
 
A

axelsson_vpg

Då blir det helsyntet då.

Det står i manualen (om jag inte läst fel igen) att om man utrustar skotern med drag så kan en F6:a dra 250 kg. Sliter inte det väldigt mycket på variator och rem eller pallar skotern det?

ja de borde de göra om du lastar på 250 kg :)
 
A

axelsson_vpg

Menar du ja de borde slita väldigt mycket på variator och rem eller att ja de borde skotern palla för?
jag menar, om du drar 250 kg ofta spec i blötsnö och uppförsbackar borde de slita mkt på variator och rem :)


ska man dra mkt och sånt så tror jag att de är bra om man drevar ner dom så dom blir starkare.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Enligt vad jag märkt så funkar statoils 2takts olja bättre i arctics motorer än vad deras egen APV olja gör. Så tanka statoil du.

Och krypa på vägen kan du göra ganska länge innan mattan blir drabbad av det, men slidesen och motorn kan gå åt lite snabbare. Försök hitta nån snöfläck imellanåt och smörja slidesen/kyla motorn med.
Det där har jag och en polare också märkt. Körde Arctics APV olja i F6an och den gick som en påse nötter, bluddra och rök och var allmänt seg. Böt till en annan olja (kommer inte ihåg namnet) och jävlar vad bra den gick. Var samma med polarens Crossfire 7, när han böt olja så börja den gå riktigt bra.
Arctics olja är ju bara skit !!