Understyrd Crossfire 8

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Jag söker konkreta tips på åtgärder mot understyrning.
Maskinen är en Crossfire 800 LTD 2011.
Den är på tok för understyrd för min körstil så jag skulle vilja ha
tips på olika typer av tillvägagångssätt för att motverka understyrningen.

Jag kör i dagsläget med:

* 0 toe out
* Krängningshämmaren på.
* 65psi i de främre Fox Float. (Bakre dämparen vet jag ej) Jag väger 85kg.
* Original skidor och styrstål.
* Skidorna ställda på max spårvidd.
* 57mm matta

Om det finns liknande trådar så länka gärna till dom.

Tackar för svar.
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Låter som att du vill ha mer skidtryck. Prova att spänna åt begränsningsremmen/balataremmen så dom blir kortare i framkant av boggien. Då får du mer skidtryck men tappar någon cm fjädring fram. Men blir den mer körbar för dig så är det säkert värt det. Bara att exprimentera med spänningen. Släpp bara in ut för mycket så dämaren blir stopp istället för remmen när den fjädrar ut max. Det tycker dom inte om.
Tror nog att andra skidor också skulle kunna hjälpa. Dom där har jag inte hör något jubel över än i vart fall.

Annars grattis till en snygg och läcker maskin ! Den där varianten verkar fått bra grejer från start med matta, dämpare, drevning.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Angående krängningshämmaren så är det fördel vid lössnöåkning dock inte för styrningen på led anser jag.
Vad jag hört så är HCR´s skidor ganska snälla och kan hända att du åker på att byta skidor, så var fallet även på min Freeride oavsett skidtryck, köpt SLP PP. Fördelen med dom är att dom är ganska aggresiva och man kan ha betydligt mindre skidtryck och får skotern upp på rullen mycke enklare.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
du kan prova att släppa på fjädern runt den främre boggiedämparen det ger mer skidtryck även om du kan få problem med genomslag.
låt krängningshämarna vara kvar om du är ute efter bra ledegenskaper. lite mer tryck i framdämparna skadar inte heller.
 

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Nu har jag lite att testa. Ska bli intressant.

Jag har läst att många tar bort krängningshämmaren på F7:eek:rna även för ledkörning.
Vad blir resultatet av borttagningen? Detta kanske inte gäller min CF8?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
om du kör mycket lössnöåkning så kan du ta bort krängningshämmarna då får du en skoter som är mera lättburkad ,kan eventuellt gå lite mjukare i guppen också efter led fast du tappar lite av väghållningen i maskinen
 
Reactions: H_W

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
om du kör mycket lössnöåkning så kan du ta bort krängningshämmarna då får du en skoter som är mera lättburkad ,kan eventuellt gå lite mjukare i guppen också efter led fast du tappar lite av väghållningen i maskinen
Ok, Min tanke var att med en "vingligare" skoter så kanske skidtrycket ökar på ytterskidan i kurvorna och på så sätt framkallar lite mer överstyrning.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
byt till aggresivare skidor!
har ett par HCR skidor som är mkt aggresivare än cf skidorna om du vill testa. billiga ;)
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
För mig blev det som dag och natt i skillnad då jag bytte dom urusla orginalskidorna mot ett par SLP PP. Hade en 2010:a.
 

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Vill bara meddela vilken otrolig skillnad det blev. Jag spände åt begränsningsremmen i framkant av boggien och fick en helt ny skoter.
Nu greppar skidorna som dom ska och jag upplever en liten lätt överstyrning istället för understyrning vilket passar min körstil perfekt.

Den lyfter dock naturligt nog inte skidorna så lätt längre vilket jag saknar när jag ska över diken osv men man kan ju inte få allt.