Kabelfärg till spridarna

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
På min F8 2007 har det suttit en fuelcontroller likt Boondocker och jag tror att de har ändrat vart kablarna sitter till spridarna. Är det någon som har lust att titta hur det ser ut på deras.

Vilka kabelfärger sitter på spridarn närmast variatorn och sitter de på RH eller LH?

Samt vilken kabelfärg sitter det på den andra cylindern som sitter närmast ljuddämparen.

För mig sitter de så här.
Spridare närmast variatorn:
LH Röd/grön
RH Svart/grön

På spridaren närmast ljuddämparen
LH Gul/röd
RH Gul/svart


Sitter det likadant på era?
På bilden ser man spridarkontakten bakifrån, alltså som om den skulle sitta på spridaren
namnlös.jpg
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hur dom sitter kan inte spela någon roll då spridaren bara får en puls att öppna.
Vad har fått dig att börja fundera på detta?
Vad kan hända om de sitter fel?
Har man haft en BD-box på så är det i den man ändrar när man monterar den.

Här har du en bild så kan du kolla om dom sitter rätt.

(5) Injector PTO
(6) Injector MAG

 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
För att det står i manualen till boxen att man ska koppla om stiften i spridarna:

"For ’07-‘09 F/M8’s & Crossfire you must re-pin both, unplug the factory injector connector
off of the PTO injector. Next you need to remove the connector’s pins by taking a small pick
type tool and from the front of the connector gently pry up the pin’s locking device (see figure
2) while at the same time gently pulling on the corresponding wire. (See figure 3) Repeat on
remaining pin and MAG injector. Then reinsert the Green/Red on the LH and Green/Black
RH PTO. (See figure 4) MAG connector yellow/red LH and yellow/black RH."

Om man polvänder likströmselektronik som inte är polaritetsskyddad så kan det väldigt lätt gå sönder. Eller att "spolen" i spridaren drar åt fel håll och drar mer mot stängd istället för att öppna.
Men sjukt mycket tack för hjälpen.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ok.
Verkar vara liknande förfarande som till Boondockerboxen men där ändrar man inte skoterns stift.
Ut å kolla detta nu å sen behöver du bara köra i vinter.
Lycka till
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Konstigt då satt de rätt redan? Om de sitter så original varför står det då i texten att man ska koppla om dem, knäppt.
"Then reinsert the Green/Red on the LH and Green/Black RH PTO. (See figure 4) MAG connector yellow/red LH and yellow/black RH."

För jag antar att bilden är från en orginal skoter och inte en som man kopplar in BD eller likande på

red: läste ditt svar nu så de här behöver du inte svara på igen =)
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Skotern startade utan problem. HAHA vad man kan förstora upp ett icke existerande problem =)

Men har lite dålig erfarenhet efter jag råkade polvända lite saker på en enduro och fick köpa en ny kabelstam, inte det roligaste bytet jag gjort direkt
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
jo jag vet att dom kan flytta på plus och minus i spridarkontakten på vissa modeller så va de på min -06 f7 när jag monterade dit min tfi box..