tänkte byta motorolja?

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
hej! tänkte byta motorolja på min arctic cat zrt 800 vad ska jag köra med för olja? kör folket med fullsynten eller?
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
Sv: tänkte byta motorn olja?

vad är det för nivå plugg och påfyllningsplugg då? är det till kedjehuset eller? vad ska det vad för olja där då?
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
Sv: tänkte byta motorn olja?

ok! är det den enda oljan som man byter på en snö skoter eller? är min första skoter och är inte så kunnig! vad för slags Transmissionsolja ska det vara då? Helsyntetisk eller mineral?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: tänkte byta motorn olja?

ok! är det den enda oljan som man byter på en snö skoter eller? är min första skoter och är inte så kunnig! vad för slags Transmissionsolja ska det vara då? Helsyntetisk eller mineral?
Har själv kört med OKQ8:as Transmissionsolja GL-5, på en 2-taktare behöver du inte byta olja på fler ställen i motorn iaf, sen är det annat underhåll som du behöver göra, tex smörja boogie osv.
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
Sv: tänkte byta motorn olja?

ok tack för svaren! jag antar att det är nipplar man smörjer med fettspruta ? vart sitter dom nipplarna nånstans? såg att det satt en smörjnippel under krökarna på motorn?, är det bara att smörja upp alla nipplar man hittar eller? jag har en fettsruta här hemma, är det nått specielt fett man måste ha på nått specielt ställe?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
I framvagnen sitter minst 1 på varje sida, i boggien kanske 4-6 stycken och 1 bakom sekundären vid hastighetsgivaren, alltså dit hastighetsvajern går från mätarhuset. I kedjehuset kan du använda i princip vilken transmissionsolja som helst, jag tömde i förra skotern 75W-90 olja åt motorcykelväxellådor, minns inte vad den kostade, men inte dyr iaf. Där är det bara att tömma och fylla upp tills du har bra nivå på mätstickan.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
2taktsolja till bensinen får du inte glömma, annars kan det bli tråkigt :)

Sedan så är det bra att du smörjer fettnipplarna med det du har, dock när du åker på tex Biltema, mekonomen etc nästa gång så kan du ju leta ett vattenavisande fett som tycker om kyla bra.
Jag brukar använda mig av ett rött fett, som jag tyvärr inte minns namnet på, men det är väldigt vattenavisande.
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
ja 2-taktsolja är ju självklart! kör med runt 3% rätt i tanken nu! men jag tycker att den är så seg att dra igång när den är kall! känns som motorn går trögt! men har man haft igång den räcker det nästan alltid att dra 1 gång bara och den är mycket lättare att dra gång! det känns som att det är kära i kedjehuset! motorn snurrar runt segt! tänkte om det var den oljan som är i kedjehuset nu inte klarar av den kylan som är ute? och blir då tjock och seg?
 
Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Det är ingen bebis skoter du har heller utan en trippel 800.
Har varit med om folk som dragit sina thundercats bakåt i startsnöret tack vare kompen och lite kallt ute.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Att den är trög att dra när det är kallt är inte onormalt, däremot beror det ganska mycket på vilken olja man kör på. Vissa oljor tex aspen 2t olja som jag numer kör på blir betydligt lättare att dra än oljan jag körde på tidigare när det tex är -20 ute. Inte så roligt att dra av startsnöret när man har tänkt ut och köra...
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
oki! på tal om nått annat! nån som vet bra pris på nån repsats till variatorerna till min skoter? tänkte ta av variatorn idag. men får ingen hysla som passar! sökte lite på google och då såg jag en special avdragare till variatorn! är det nått man måste ha för att få av den?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bultten kan du ta lös med en 12/13 led nyckel och dra på skaftet med en skiftnyckel som en nödlösning , bengansmotor har den rätta hylsan , avdragaren och delarna , ta lös den först och se vad som behöver bytas
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
bultten kan du ta lös med en 12/13 led nyckel och dra på skaftet med en skiftnyckel som en nödlösning , bengansmotor har den rätta hylsan , avdragaren och delarna , ta lös den först och se vad som behöver bytas

jag har lossat bulten nu, men hur fan får man av variatorn sen? sitter ju helt fast!
har försökt att slå med gummiklubba och bända lite försiktigt med en kofot mellan cylindern och variatorskivan men det går inte?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Den sitter pådriven på en kona, därför så sitter dom som f*n ibland. därför kan det vara bra med korrekta verktyg.

Hur du skall gå tillväga utan avdragare vet jag igentligen inte, brukar bli fel ställe man koncentrerar kraften på genom att bryta på den med kofot.

Kanske en koppar stav som don och ge på den en smäll framifrån med en riktig slägghammare så att det blir en värre skräll, men nackdelen är ju att du slår emot ömtålig fabriks aluminium :)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Jag använde en bult med 9/16 UNF gänga, satte på gängtejp, vinkade skotern på höger sida och tömde i hålet kedjeolja åt motorsågar, en seg olja i kyligare temperaturer och satte papper bakom variatorn så de kunde suga upp olja då den släpper. Den var det bara att dra i bulten och gänga ner den tills variatorn släppte med en smäll, gick smidigare än jag trodde.