Powder Extreme -97 eftertänder

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag har köpt en Powder Extreme men hittils så har jag bara provkört den på tomten. Problemet är dock att när den är varm och jag stänger av den så eftertänder den och går i någon sekund. Så fort jag stänger av den så går den ner i varv men puttrar på ett litet tag. Det är ju inte direkt så att jag har plågat skotern då jag har på tok för liten tomt för det.

Vad kan det vara som sker/felar?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det låter som glödtändning, men har alldrig upplevd det på en skoter... Sot som samlas i toppen är orsaken när det gäller glödtändning, hade en saab 900 som startade om 2-3ggr efter man stängt av den p.g.a detta fenomen :)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag har inte löst problemet men igår när den eftergick så ryckte jag ena tändkabeln och då dog den på en gång. Har nu lossat alla kontakter jag kan hitta och gett dem en omgång WD40 så får jag se hur det fungerar framöver.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Mera problem...

Efter det att jag hade gått loss med WD40 så gick skotern först som tidigare men sedan riktigt dåligt, den varvade inte över 5000 och helt plötsligt så gick den inte att starta alls. Jag kollade gnista och gnista hade jag, kollade dock inte färgen. Men jag fick för mig att byta ut mina nya BR9ES stift mot de gamla BR9EYA stiften som låg i sopsäcken, och vips så startade skotern och gick som den skulle. Sedan har det varit kallt...

Men idag så tog jag första ordentliga turen med skotern, efter några km så kände jag att skotern inte verkade svara på gasen som den brukar så jag vände och började ge mig av hemmåt. Jag han några hundra meter och sedan tvärdog skotern och då menar jag tvärdog. Sedan startade den inte alls, så jag påbörjade en cat-walk hemmåt men han inte riktigt hem innan en granne jag hade ringt mötte upp mig och vi drog hem eländet.

Väl hemma så konstaterades att gnista fanns och vi lyckades starta den med en kombination av jävla massa dragande och startgas. Nu kan jag starta den men den går inte på lägre varv och den misständer med smällar som nästan fick mig att göra på mig. Jag har mätt statorn och fick värderna 21 ohm, 470 ohm och 490 ohm, värden som verkar ok om jag har förstått det rätt. Jag har även byglat statorkontakten för att utesluta ev problem med dåliga kontakter på "skotersidan" men den går fortfarande inte på låga varv och misständer. Jag har kontrollerat fastsättningen av jordkabeln men inte kontrollmätt dem.

Jag gissar på att det rör sig om svag gnista, detta baserat på att det blev bättre då jag bytte tändstift och då skall det tilläggas att de gamla stiften hade några hundra ohm lägre resistans vilket borde ge en kraftigare gnista. Men samtidigt så känns det som om man kan utesluta tändkablarna då den tvärdog vilket inte verkar rimma med det.

Någon som har några tips?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Kollade på den ikväll och då var den svår att få igång och när den väl startade var man tvungen att hålla varvet uppe för att den inte skulle dö samt att den misständer grovt. Jag har kontrollmätt tändkablarna och tändspolarna och de verkar ok.

Det känns som om jag har uteslutit allt utom en sak, och den monterade jag loss och tittade på idag. Jag talar såklart om CDI-boxen. På baksidan av den så hade epoxin spruckit och det är öppen väg in för vatten in i boxen. Ska jag tillägga att jag har spolat av skotern med högtryckstvätten...

Kan jag vara på rätt spår?

Varför är det omöjligt att hitta en CDI box till en ZRT 600 96-97? Jag har letat efter 3004-947 men det verkar tamefan omöjligt att hitta någon.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Ja några bilder säger mer än tusen ord...







En fråga på två toppar står det 1 i gjutningen och på en topp står det 2, vad betyder det?

1 till vänster om tändstiftshålet.


2 till vänster om tändstiftshålet.


De andra kolvarna/cylindrarna ser bra ut.
Så med 437 mil på mätaren vad rekommenderar ni?
En "ny" cylinder är ju klart men hur ska jag göra sedan? Skaffa en ny originalkolv och trycka dit i den nya cylindern, rengöra förgasarna och tuta och köra? Eller ska man köpa tre nya kolvar när skiten ändå är isär? Vad ska man i sådana fall köpa om man har en tajt budget, första bästa kolvar på ebay eller?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
En bättre begagnad cylinder och kolv vilar nu på mitt golv ;)

I övrigt var förgasarna rena utan något skit som blockerade. Men det verkar som om flottörnålen på förgasare till den trasiga cylindern kärvar ibland och verkar ha svårt att öppna igen. Kan detta ha varit orsaken till att den har fått soppabrist och skurit?


Bestyckningen på mina förgasare...

MJ = 370
PJ = 35 (känns jäkligt litet)
Nålmunstycke = P-2
Nål = 3:e hacket
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Så var den trasiga cylindern utbytt...

...och på den första provturen så skar de andra två :bawling:

När jag köpte skotern så stank det verkligen om avgaserna från tvåtaktsolja och den gamla oljan såg inge fräsh ut så jag sög ut den gamla och slog på ny och efter det har den varit väldigt rykfri, för rykfri kanske? Jag börjar misstänka att jag har problem med oljetillförseln... Jaja nu blir det till att riva motorn och se vad som behöver bytas :sad2:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
luft i oljesystemet som gör att den inte får någon olja låter troligt... speciellt om du har sugit tomt...