Sno pro XC vs SX

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Hej! Har försökt söka lite grann om skotrarna utan att finna någon jättebra läsning. Vad skiljer dessa maskiner åt? Fick för mig att XC var lite mer vänlig på så vis att man inte behövde blanda olja osv men fick sen för mig att jag hade fel angående det.

Så vad skiljer dessa åt? är XC bränslesnålare iaf? Hur tankas de? Är de någon mening att ha en XC till vardagsbruk alltså inte tävla osv.

Mvh
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kan tillföra de jag vet: XC är en svensson variant av SX om man kalla de så? Oljan blandas i tanken på båda, XC har snällare drevning, mjukare chimsade dämpare, hastighetsmätare eller om de va varv kommer inte ihåg, XC har 40L tank. Vad de gäller soppaförbrukningen så skiljer den ingenting vad jag vet.
Förövrigt ruggit roliga maskiner iafa å jag vet folk som kör både sx/xc på led å de funkar bra dock dom som kör sx har bytt till stora 40L tanken.

XC är gjord för köpare som skall åka led.
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Okej, ungefär vad drar dem då? Känns som det kan vara extremt mycket. I och med att SX är tävlingsmaskinen och XC inte skiljde något i förbrukning. Känns som man måste ha någon ekonomisk tanke i eventuellt köp;)
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det här är taget från arctics sida.
Cross Country modellen bygger på vår populära tävlingsmodell 600 Sno Pro. 600 Sno Pro XC är registerad för körning på led och skiljer sig från 600 Sno Pro på följande punkter:

• Något mjukare stötdämparkalibrering
• FOX skidstötdämpare med 5/8” kolv
• Främre arm: FOX piggyback med kompressions-justering
• Bakre arm: FOX piggyback med kompression/returjustering
• Arctic Cat 6” saddle-less skidor
• 45 liter bränsletank
• Instrument
• 20/39 utväxling
• Ingen PTL (Peak Torque Limiter) i drivaxeln
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Okej, ungefär vad drar dem då? Känns som det kan vara extremt mycket. I och med att SX är tävlingsmaskinen och XC inte skiljde något i förbrukning. Känns som man måste ha någon ekonomisk tanke i eventuellt köp;)
Om man säger så här XC/SX är den soppasnålaste 600:an som går uta helvete om man jämför den med Ski-doo/Lynx RS600 och Polaris 600R (5-6L/mil) vilket är tävlingsmaskiner, om man jämför dom med ledanpassade 600or som inte går i närheten så bra så är de klart att den drar mer, du får räkna med 2,5-4L/mil vilket jag tycker är helt OK för den maskinen kan intyga att jag garanterat skaffat mig en SX om jag inte köpt lössnömaskin, dom är sjukt roliga...
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Ska den tankas med 98 då eller? Försöker räkna ut vad en tank blir ungefär haha. Synd bara att man inte har så bra betyg i matematik bara.. Om man skulle få för sig att åka ut i djupsnön, går det eller är de lika bra att köra et340 då?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Funkar bra men om du slår till på annat än 09:a XC så rekommenderar jag att du följer nedanstående citat från en annan tråd om XC/SX, eftersom original luftintagen på dom övriga tenderar sätta igen och resulterar att den böar och går dåligt när du kör lössnö.

Pröva göra ett hål på luftburken som 09ans xc burk har, hjälper lite iaf och syns ej plus att de finns orginal mesh med klister då,
http://webservices.motorsportdealers...S/0744-049.Gif
nr 2 på bilden sitter ej på 08 burkarna

Ja satsa på 98oktan dumt å snåla på dom örena...
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Nu är jag extremt sugen på att slå till på en XC, det är en 09a. Har de fixat de med luftintagen då eller? Vill ju gärna köra lite puder!

Handtags och tumvärmare? Finns det? Klarar mig inte utan det, fryser så extremt mycket om händerna annars.
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
de sitter hastighetsmätare/varvräknare går köra digitalt på ena då är andra med mätare du väljer själv, även timräknare och tripp digitalt, luftburken är till ordnat på 09ans xc burk, sitter handtag och tummvärmare på min iaf så gissar de är orginal, dock chock kitt tror jag ej sitter orginal och är nästan ett måste och kostar ca 1000kr nytt, annars måste du lös med huven varje gång du vill ha chock
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Hur mycket kostar en sx per mil i snitt? Vill få reda på ungefär vad de kostar i alla fall. Vill ju kunna ta sig någonstans utan att lägga ut alla pengar man har bara. :)
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Ja alltså jag kan ju lägga ut pengar på bensin. Dåligt formulerat. Vill vet hur lång man kommer på en tank
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
2,5-4L/10km, ungefär 30 liters tank - räkna ut själv.
Kommer inte riktigt ihåg men jag tror att min sx hade drygt 20 liters tank. XC har väl 43 liter eller nåt sånt. Min maskin tog nog mellan 2,5-4 liter som du säger. Man kommer inte långt med en sx kändes det som