Men herregud vilken matta ska jag köpa!!!

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Hej!!

Har en F8 -07 som jag ska köpa ny matta till!!

Vet inte om jag ska dunka dit en 44 eller 38?
44 måste man väll modda lite knipsa kammar på vissa ställen.
Blir det mycket bättre med 44 eller räcker det med 38?
Tänker på soppaförbrukningen / grepp, värt? :cheesy:

Har sökt men bara hittat info om 44.

Och vilket märke? köpa billigaste man hittar eller punga upp 8500 för en 44 mm
backcountry?

Tacksam för svar!!

MVH // Rasmus
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
släng på 44.. rätt stor skillnad mot 38. fast gillar du å dra lite bredsladdar efterleden är det nog mer en 38 du ska ha.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
jo de lutar ju åt det hållet, någon med erfarenhet med 44 på F8 :a`?

Tänkte att eftersom man måste knipsa några kammar lite, om det finns någon 44 modell som man slipper det?

MVH // Rasmus
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
ja jag stod i samma funderingar men efter som jag kört 38 backkantry 3gånger innan och 44 på min förra rev och jag kör samma körning.jag älska brassa på på leden och leka i pudret hoppai fjälls så vägde det på en 38 igen den är bättre på hårt vanliga skoterleder.men vist ät 44bättre i pudret men jag har inte haft några problem med38 heller.sedan går håller ju 38 bättre och visst den är ju lättare.Men som i ditt fall skulle jag helt klart tagit en backantry 38 för du har ju en ledracer ingen puder maskin, äver om nu 38 skulle vara dyrare så tror jag den passa din maskin bättre.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Vet inte om man kan jämföra cross med "vanlig ledkörning" men att säga att 44 är en pudermatta då i princip alla crossförare kör med det känns lite konstigt. Nu blir det visserligen mjukare i banan efter uppvärmningen, men inte kan man väll kalla det puder?
Mvh A
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
du har 142hk i maskinen, 32mm kammar orginal? bara spinner hela tiden? släng dit en 44 direkt så blir de ös :D
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Har monterat en 44 back country på min F8 -07 nu i höst, inte hunnit testa ännu...(jo, några gasaremsor blev det med minimalt med snö, så det funkar ju) =P Och som alla säger smaken är som baken...
Ang montering, jag skar bort ungf 3-4mm på höjden och 3-4cm brett där mattan löper förbi kylaren i tunneln så att det inte skulle ta i, skulle kunna fixa lite bilder till helgen, sen skar jag bort de yttre drivpiggarna på DD sidan, just in case, så de inte slår sönder DDn. Sen måste man bredda/flytta ut de yttre vändhjulen, ev ta bort dem helt, det gjorde jag.. iaf på de back country som stenmarksmaskin säljer..

Min högst personliga åsikt är att du ska satsa på en 44a... är lite mer pyssel men är nog värt det om man tänkt vara mycket utanför leden i vinter, och ja det går ju faktiskt att puder åka med en ledräjjser oxå ;-)
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
okej!!

Ja släng gärna upp några bilder! på vändhjulen också! :) var köpte du din matta? pris?
Tack för hjälpen!!

MVH // Rasmus