PCC burk från Tikka någon Idé att köpa till M5? Vad säger ni?

Dalmasn

Välkänd medlem
27 aug 2007
136
0
6
Mora/Dalarna
Hej

på blocket: http://www.blocket.se/kiruna/Arctic_Cat_M5_Tikka_PPC_lattviktsburk_30773383.htm?ca=6&w=3 Kolla länken.

Där säljer dom en ny PCC Tikka burk till M5.

Är det någin idé att lägga pengar på en sån? Man sparar lite vikt och man får nån mer häst plus lite fränare ljud . .

Men någon som har erfarenhet av det?

Eller är det bara att bränna pengar?

Tacksam för era svar så fort som möjligt. ska villigt erkänna att jag är sugen på att slänga på en bruk på min m5a, men inge kul om det inte blir just nån skillnad alls, bara i plånboken :/

mvh
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Om du söker på ordet "slutburk" här på forumet så lär du hitta ditt svar. Men det allmänna svaret brukar vara........ Att man vinner vikt men förlorar Hk. Hade själv en SLP slutburk på förra skoter, den lät fint men ja tror knappast den gav nåt mer än ljudet.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Strillan: De ska väl alla?? Men vad som står på hemsidan och vad en bromsning säger är två skilda saker.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
jo man har för mig att det är något med ställbart mottryck i ppc burkarna eller har jag bara fått för mig det? :s

tikkas hemsida
Vi har under många timmar i vår helt instrumenterade motortestanläggning mätt luftflöde bränsleflöde effekt och vridmoment med olika pulslängder och flöden genom våra PPC burkar. Vi har hittat mer genomflöde på låg och mellanvarv vilket ger bättre respons och snabbare effektuppbyggnad. [BVi har dessutom lyckats stämma av pulsenergin från vår justerbara PPC kona till pipan

så bra att vi får bättre dynamik genom hela avgassystemet och därigenom effektökning med runt 3-9Hp vid maxvarvtalet. Effektökningen i mellanregistret är betydligt större.
sen som du säger om det funkar eller ej, vet man ju inte :)
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det finns säkert en slutburk som funkar som det är tänkt men frågan är ju hur mycket jobb å trixande det innebär med mottryck och liknande innan det funkar, sen åxå som du säger, funkar det? Har man vunnit nå hästar?? Det avgörs ju i en bromsbänk!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag äger en Tikka PPC burk , och på min F7 fungerade den utmärkt ! gav 3 hk mer än org burken med snabbare effektuppbyggnad när jag bromsade den !
en stor skillnad mot ett par hk mindre med sävligare effektuppbyggnad som dom flesta andra oljudsburkar ! men det krävs givetvis att den är justerad rätt ...
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
ppc burkarna är ju bevisade att dom ger effekt, många kloka timmar som dom gått igenom för att uppnå effekt.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Är det nån burkjävel som ger hk så lär det vara PPC-burkarna,om den är rätt justerad så klart.
Tikka är ingen dumskalle när det gäller 2-takt...
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Om än nu den där burken ger 3 hästar så lär du knappast känna någon stor skillnad. Den blir något kg lättare men knappast lättare att manövrera.

Resultatet blir nog en skoter som låter jävel men som går som en orginal m5 :)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag anser att det är slöseri med pengar. Försök att få tag i ett v-kit eller lämna in motorn på portning mm. Finns mycket annan mod att slösa på =)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
slöseri ? ! i vanliga fall betalar folk 1000 kr per / hk vilket är (grov) tum " regel ! jag har köpt en pipa för 5000 som gav 1 hk ! bromsat motorer som inte gett mer än std trots att dom lovat 10-15 hk ! men visst ! en 500:a bär sig aldrig att trimmas dock
satan ja låter ju som hulkoff
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1: slöseri ?
2: satan ja låter ju som hulkoff
1: Japp, det vet du.
2: Japp, det vet du ;)

Totalrenovering av variatorer
Variatorkit

Det är i mina ögon det som går att göra för att få bättre klipp i en 500. Gör båda punkterna, annars är det ingen idé.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vill man ha bästa prestanda för pengarna så har man köpt fel skoter (eller är en riktig entusiast) ....
vill man verkligen ha en oljudsburk är PPC burken valet enligt mig ,
 
Last edited:

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
jag köpte en sno stuff rumble pack burk från usa! den fick så utav helvete med ljud! men knappast ger den mera hk. det lovades 3-5hk mera! men det tror jag ju inte! men mindre blev det inte vad jag har märkt! men betydligt finare ljud! den kostade 200 dollar! finns att beställa på www.sledparts.com.