Reparation av ECU-BOX(CDI-BOX)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Var ute en stund här på morgonen med några kompisar men hann inte långt innan skotern började gå på en burk, stannade och vi började felsöka, gnista har den på båda, ena stiftet var krut-torrt så vi kollade spridarna och kom till slut fram till att ena kontakten från boxen inte funkar som den ska..

Går dessa boxar reparera? Isf hos vem?

Kikade som hastigast på nätet och en ny kostar en smärre förmögenhet!! :mad2:

Tacksam för tips
 

EricM8

Aktiv medlem
9 dec 2010
66
0
6
Älvsbyn
är de till cf:en eller? jag har en box liggandes från en 02:as mountain cat kanske kan passa? du kan ju kolla vad du har för nummer på din box!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ska få låna en av ÅF på måndag för att sen om det är den som strular, kan det räcka med att mappa om den jag har?

Tips annars på vem som kan ha en begagnad liggandes?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle heldre tagit dit box till ÅF och kollat om den skotern funkar då. Så är ju boxen hel. Och är den inte det, kör den i ugnen 10-15 minuter i 50grader.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag skulle heldre tagit dit box till ÅF och kollat om den skotern funkar då. Så är ju boxen hel. Och är den inte det, kör den i ugnen 10-15 minuter i 50grader.
Ska dit som sagt på måndag med min box samt då få låna en av deras boxar för att kolla....Baka den i ugnen??? Är det något som funkar?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan funka iallafall temporärt att baka den i ugnen om felet beror på fukt. Men du kan köra den längre tid än 10-15 minuter. Kör minst en timme. Annars hinner den inte bli genomvarm. Tyvärr har fukten svårt att ta sig ut ur boxen, utan den förångas och sätter sig lite överallt istället...

Annars kan du snoka rätt på nåt företag som har en vaccumtork, och slänga in den där. Förutsatt att boxen inte har nån vaccumklocka inbyggd, sånt kan skadas. Vaccumtorken suger faktiskt ut den fuktiga luften ur boxen.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kan funka iallafall temporärt att baka den i ugnen om felet beror på fukt. Men du kan köra den längre tid än 10-15 minuter. Kör minst en timme. Annars hinner den inte bli genomvarm. Tyvärr har fukten svårt att ta sig ut ur boxen, utan den förångas och sätter sig lite överallt istället...

Annars kan du snoka rätt på nåt företag som har en vaccumtork, och slänga in den där. Förutsatt att boxen inte har nån vaccumklocka inbyggd, sånt kan skadas. Vaccumtorken suger faktiskt ut den fuktiga luften ur boxen.
Har ändå svårt att tro att det beror på fukt, har ägt skotern i ca 1år och har aldrig kört den på vatten/sänkt den..Även om den var sänkt samma dag som jag köpt den så har den ändå gått bra fram tills idag...den borde väl ändå ha torkat upp på ett år??
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Läste lite på ett annat forum där det pratas om att bränslepumpen inte pumpar med tillräckligt tryck kan man tappa en spridare om därmed en burk..Någon som varit med om detta eller vet och kan bekräfta symptomen?
 
Reactions: trixa

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Har du provat byta plats på spridarna för att se om den går på andra burken istället?

Hur har ni märkt att det är ena kontaken på boxen? Har ni "ruckat" i kontakten och sett att den glappar?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har du provat byta plats på spridarna för att se om den går på andra burken istället?

Hur har ni märkt att det är ena kontaken på boxen? Har ni "ruckat" i kontakten och sett att den glappar?
Det var så vi kom på att det inte är fel på spridaren..Vi testade en kontakt i taget på båda spridarna och med den ena kontakten startade den och gick "bra" men med den andra kontakten hände inget...Har iaf mätt så att kabeln är hel till kontakten men inte pillat nåt i boxen.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Prova bryt lagom hårt i kontakten för att se ni får nå liv i spridaren. Om skotern går på en cylinder så borde man höra om den tänder till på den andra när man bryter i kontakten.

Största svårigheten med att laga en ecu är nog att få ur silikonet eller plasten som är smält över alla kretsar. Är det rätt material så kan det gå att smälta ut det eller lösa upp det med någon kemikalie (tinner, aceton kanske).

En ny ecu kan du få från staterna för 15000. Har du tur så kan du hitta en beggad på ebay för kanske 6-7000.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Prova bryt lagom hårt i kontakten för att se ni får nå liv i spridaren. Om skotern går på en cylinder så borde man höra om den tänder till på den andra när man bryter i kontakten.

Största svårigheten med att laga en ecu är nog att få ur silikonet eller plasten som är smält över alla kretsar. Är det rätt material så kan det gå att smälta ut det eller lösa upp det med någon kemikalie (tinner, aceton kanske).

En ny ecu kan du få från staterna för 15000. Har du tur så kan du hitta en beggad på ebay för kanske 6-7000.
Även om det skulle funka så går det inte lita på att det håller... Skulle den börja funka skulle jag inte sätta mej och köra 10mil direkt...

Kan det endast vara boxen som orsakar ett sådan här fel eller kan det vara nåt annat sat-tyg som spökar?
Det går inte använda den fungerande kontakten till 2 spridare? alltså koppla på samma kablar