Orkeslös F7!!

Lindholm

Aktiv medlem
1 feb 2009
76
0
6
Jag å en polare var ute å brummade idag och hans f7.a Bluddrade genomgående och var helt orkeslös, inte ens när man höll upp mattan och gasade så orkade den varva ut. några ideér på vad felet kan vara?? är en f7 efi - 04!!
 

slevin

Aktiv medlem
23 okt 2008
54
0
1
Skellefteå
Började det efter en stunds körning? Tänkte att de brukar vilja dra in puder under huvscoopet där luftinsuget sitter, det blir helt tätt om man har otur.
 

Lindholm

Aktiv medlem
1 feb 2009
76
0
6
Nej den började direkt, har bluddrat tidigare men då ändast direkt vid fulltspjäll i en sekund, men nu idag var det konstant!
 

Erja

Välkänd medlem
31 jan 2010
106
0
6
Bjuråker
hände samma sak sak för mig i dag efter att jag hade åkt 30-40km/h på led i 1 mil (ovanligt sakta för mig).
Skotern är orkeslös, blöddrar och baktänder.,., Ett av stiften är blött.
Hände samma sak tidigare när jag lånat ut den till en kille..
Bytte stift och det blev bra.
Men samma sak i dag, och har ej extra stift hemma nu.
Vad beror det på?
Tändningen?
Vad sak man göra.?
F7 -05 efi (290mj i soppaslangen)
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
har liknande problem med min f6:a jag med! provade byta tändkablar och tändstift och tändhattar. men ingen skillnad. tog bort spridarna och blåste ur dom och satte tillbax dom. då gick den lite bättre! men i ditt fall skulle jag gissa på tps:n eller is i fuel railen eller tänd boxen. altså tändspolen.
 

ezro

Medlem
9 jan 2010
22
0
1
tja, har en f7 efi -04 som jag har samma problem med, den går bra i typ 1 min sen helt orkeslös om man försöker dra den över 5.5 RPM, har provat att bytt bränslepump men ingen skilnad :<
 

ezro

Medlem
9 jan 2010
22
0
1
Har beställt en ny volt regulator nu från Rinab, den är typ 800 kr billigare än original och ska gå bra att använda. Återkommer när jag bytt och testat
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
tja, har en f7 efi -04 som jag har samma problem med, den går bra i typ 1 min sen helt orkeslös om man försöker dra den över 5.5 RPM, har provat att bytt bränslepump men ingen skilnad :<

Kolla så att APV portarna öppnar som dom ska, det kan ju också kanske vara nått...
hade nå liknande problem med min gamla ZR 600 efi och då var det APV motorn
 

Brannstrom1

Prospect sledder
22 dec 2010
1
0
0
Jag hade liknande fel i min f7a, Titta om den där "gummi bollen" som ska hålla uppe pipan ifall att den sitter kvar. Min gjorde inte det och pipan lega på tändhattarna så den gick bara på en cylinder och gick inte å varva nå.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jag har typ ett liknande problem med min f7a -05 som jag tänkt göra en tråd om igen.

problemet jag har är att den är orkeslös efter ett tag i lössnö, bluddrar elelr feltänder inte utan vill inte varva över 7000(?) när apv portarna ska öppnas, nästan så den "växlar" ihjäl sig själv eller hur fan jag ska förklara... och INGEN verkar veta vad felet kan vara, blir less på det och vill fixa nu innan säsongen
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag har typ ett liknande problem med min f7a -05 som jag tänkt göra en tråd om igen.

problemet jag har är att den är orkeslös efter ett tag i lössnö, bluddrar elelr feltänder inte utan vill inte varva över 7000(?) när apv portarna ska öppnas, nästan så den "växlar" ihjäl sig själv eller hur fan jag ska förklara... och INGEN verkar veta vad felet kan vara, blir less på det och vill fixa nu innan säsongen
Skulle kunna vara en dålig sekundärfjäder. Har du bytt den någongång? Båda fjädrarna bör bytas efter ca 300mil om jag inte minns helt fel.

Edit: Händer samma sak när du kör på led och ger full gas? Isf är det troligen APV portarna som inte öppnar som dom ska, dom ska öppna vid 7000 rpm.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
fjädern tror jag inte på , då skulle den varva för lite hela tiden , jag har aldrig bytt en fjäder men däremot kollat dom med fjäderpressare ...

den varvar bortåt 8000 varv i vanliga fall ? sekundären brukar alltid vara mer eller mindre slut , speciellt på 05:eek:rna , lagret på rörligaskivan och rullarna slits hårt och helixlocket brukar spricka ...
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
är så satans dålig när det gäller variatorer men det brukar kunna vara sekundären som är paj? isf ska jag skruva lös den imorgon och kolla om jag ser något som är galet annars får pappa också ta en titt.

Min går som den ska i snö 80% av gångerna men de 20% när den inte varvar ut som den ska är det inte roligt
 

ezro

Medlem
9 jan 2010
22
0
1
Fick till min F7a idag, känns lite pinsamt att säga va de va för fel, efter ha prova å bytt de mesta så i slut ändan var de fel stift i skotern, bytte till BR9ECS å skotern går nu som ett skott. :D