ZR 600 EFI 98 Problem med gången.

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Tog en premiärtur med nya skotern i helgen, Åkte ett par mil utan problem, på väg hem så märker jag hur gången på motorn blir väldigt orolig. Det går inte att varva mer än ca 6000 RPM, försöker jag det så "dör" motorn (är tvungen att släppa på gasen så går den "rent" vid ca 6000 rpm). Väl hemma så byter vi till flong nya stift (BR9EYA) skotern går då som normalt (inga problem att varva 8500 rpm) ett par km innan den bara vill varva ca 6000 igen.

Någon som har en idé på vad problemet kan vara?

De hypoteser jag har är:
* Reedventlierna spruckna - (ger för mycket surar ner stiften, denna teori är för mig mest trolig)
* Soppapumpen slut - ( dör vid höga varv orkar inte leverera, men där är det lite knepligt att den gick bra med nya stift..)
* Statorn - (Denna hypotes är för mig minst trolig då skotern ej påvisar de "vanliga" statorproblemen, men en 98a är en 98a :)


Har tyvärr inte hunnit riva något ännu, är det någon på detta eminenta forum som har någon annan teori/kan styrka någon av mina?


Tack på förhand!

MVH

Lars
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Har nu rivit ut motorn och undersökt reedventilerna & insugsgummina. Reedventilerna såg riktigt bra ut dock så var det sprickor på insugsgummina, har ej mätt upp statorn då klockan blev för mycket för mer mekk. Kan det vara så att det är de spruckna insugen som har orsakat problemen? Det låter för mig lite knepigt då den gick bra med nya stift ett tag.

Ingen här på forumet som har en bra hypotes?

MVH

Lars
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Bytte kolvar igår på maskinen, dom gamla var det väldigt mycket sot på. Inspekterade även insugsflänsarna, det var sprickor på utsidan av dom men ej igenomgående men dom bytte jag för säkerhetsskull.

Har ej hunnit mätt upp statorn ännu men eftersom insugsgummina samt reedventlierna såg bra ut vid inspektion lutar det kanske mest åt statorn?

MVH

Lars
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Du borde mäta upp sensorerna till EFIn. Tempgivare (Ohm) och dyligt samt kontrollera kablage för skador.
Får den felaktiga indata så kan de skicka på helt fel soppamängd.
Finns info om sensorerna i service manualen.
Har själv hittat några små nöt skador på kablar. Men råkade även glömma att ansluta en tempsensor. Då gick den verkligen dåligt.

Brännslepumpen bor du väl kunna köra löst via batteri och se om den presterar något. Varför inte lite skräp i tankt och slag som gör livet svårt för pumpen.
Det ska även inte vara helt ovanligt men kärvande brännsleregulatorer. Så att mäta brännsletrycket kan också vara intressant.
 
Last edited:

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Jag har en mountain cat 800 EFI -03, och jag har upplevt något med den som är i stil med din skoter.
När jag körde första gången med den så gick den fint. Jag körde in nya remmen så jag körde typ halvgas kanske 3 mil drygt och det gick bra. När jag sedan skulle ut dagen därpå och jag gasade upp den lite mer så svarade den med att till en början varva upp som den ska, men sedan så dog den liksom tvärt och gick ner på tomgång. sådär höll den på under ytterligare en mil ungefär men den gick sämre och sämre.

Det slutade med att den dog tvärt i en uppförsbacke. efter försök emd att bogsera några meter och efter att jag slitit den för hand fram å tillbaka några meter, så testade jag starta den och den gick igång direkt. sedan körde jag ungefär 300 meter tills den stod på gården igen och den färden var utan problem.

Hur gick det för dig? Har du löst problemet med din skoter?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag har en mountain cat 800 EFI -03, och jag har upplevt något med den som är i stil med din skoter.
När jag körde första gången med den så gick den fint. Jag körde in nya remmen så jag körde typ halvgas kanske 3 mil drygt och det gick bra. När jag sedan skulle ut dagen därpå och jag gasade upp den lite mer så svarade den med att till en början varva upp som den ska, men sedan så dog den liksom tvärt och gick ner på tomgång. sådär höll den på under ytterligare en mil ungefär men den gick sämre och sämre.

Det slutade med att den dog tvärt i en uppförsbacke. efter försök emd att bogsera några meter och efter att jag slitit den för hand fram å tillbaka några meter, så testade jag starta den och den gick igång direkt. sedan körde jag ungefär 300 meter tills den stod på gården igen och den färden var utan problem.

Hur gick det för dig? Har du löst problemet med din skoter?
Tjena svarvarn.

Då din skoter verkar gå bra periodvis. Är jag ganska lur på att du har en skadat kablage till spjällägesgivaren (TPS).
Denna sensor ska ge gaspådrag till EFI styrenheten.
Som princip ger denna sensor på spjällhusets gavel mot oljetank ge värden mellan 0.7v till 3.85v från en 0-5v spänning. Där detta område översätts med viss tolerans översätts till 0-100% gaspådrag enligt en formel / mapp.
Glappen 0-0.7v respektive 3.85 - 5v används för feldetektering.
Så en kortslutning eller annat signalfel och gaspådraget åker utanför godkännt så klipper EFI styrenheten tändningen.

Gashängsbrytaren "TSS" jobbar också i kombination med denna "TPS". Så när "TPS" ger information (tomgång) så ska "TSS" ha ett värde inom området godkännd tomång annars är det gashäng.
Ger TSS tomgång men TPS halvgas då klipper tändningen på en gång.

Det är nog många som kopplat ur TSS helt felaktigt när det istället varit TPS som varit feljusterad... Men dom har väl för mycket effekt i motorn så dom kan avvara lite.
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Nu i helgen mätte jag upp statorn, alla värden var som dom skulle. Dock så var 1 motorfäste och bulten som håller emot motorn så den ej skall vrida sig av. Ev kan det vara dom 2 i kombination som har orsakat problemen. Skall försöka installera motorn ikväll. Återkommer med resultat.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
okej tack för tipset. Jag var inte riktigt med på vart kabeln till TPS går?
Från högra gavel av "förgasaren" på magnapull sidan och vidare upp till styret. Kolla allt kablage du hittar efter skador. Det är där det ligger emot något och är besvärligt det blir skador. Bland annat kablaget som går från stator och dyligt under magnapullen ligger nära chassiet och nöts lätt.
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Från högra gavel av "förgasaren" på magnapull sidan och vidare upp till styret. Kolla allt kablage du hittar efter skador. Det är där det ligger emot något och är besvärligt det blir skador. Bland annat kablaget som går från stator och dyligt under magnapullen ligger nära chassiet och nöts lätt.
Okej.. synd att skotern inte står på samma ort där jag bor annars hade jag kunnat kolla de på en gång. När du säger det där så tänker jag direkt på att jag testade dra lite i kablaget för att se om det gick att dra efter för att montera styrhöjare, men det var ganska stumt och även om jag drog försiktigt så kanske en redan liten skada blev större. :(
Jag ska kolla så fort jag kommer hem till skotern igen.

men tack för hjälpen! hoppas jag kan fixa det
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Nu går maskinen bra igen! Det var lite trixigt att få dit det främre vänstra motorfästet, men det gick efter lite trixxande. Har bara kört ett par mil ännu men nu varvar den som den skall. Linjerar man motorn med hjälp av stoppbulten(NR 28 på denna bild: http://arcticcat.arinet.com/Scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=D:\EMPARTweb\Catalog Data\ARCT_PROD1\images\IMAGES\0733-662.TIF&ilSC=42&ilIV=0&ilBR=0&ilIF=G&ilRE=8 ) som skall förhindra att motorn vrider sig? Skall den spännas hårt mot blocket?