f7 som tjuvstannat helt plötsligt och nu skurit?

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Jag skrev tidigare om min f7:a -03 som när jag kört helt plöstligt dött. Precis som om man tryckt på dödarn, lyset och allt bara tvärslocknar.ck så har den startat direkt efter. Idag hände det igen, prblemet var dock att när jag skulle dra i snöret så var motorn stum! Jag väntade i 2 min sen gick den att starta igen. SOm att den nypet och sedan släppt. Vad kan ha hänt? Vad gör jag nu? Riva cylindrarna? I början på säsongen och allt :bawling::bawling::bawling:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ta lös y-rör och topp till att börja med så kanske de går å se vad som hänt , en bild vore fint , är den std ? och olja har du väll i den ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
så där brukar de se ut ibland , tror inte det är felet , titta in i motorn istället som jag sa ...
 

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Jag ska öppna och kolla i kväll, en annan sak jag kom på är att detta har hänt nu när jag har kört puder. Kan det ha kommit snö genom insuget vidare till motorn?

Tack för svaren så länge...
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
de borde inte göra så länge de inte är hål i de där tyget som sitter under bulan på huven.

ja körde å sån sjuk lössnö i vintras, blåste man på de så blåste man bort halva stan ungefär.

de packade igen insuget vid huven så ja hade ingen ork i maskinen, men mer än så hände inte.

Mvh/robin
 

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Nu har jag plockat av cylindrarna, kolla på bilderna och analysera...

Det är riktiga repor i kolven på båda sidor. I cylindern sitter det rester av kolven kvar. DEt var metallspån från kolven kvar. Kolla färegen på toppen på den kolven som rasat. Vad gör jag nu? Går det att få bort restera på något sätt?









[img=http://forumbilder.se/images/d02720101031403546.jpg]

Det ser ut som om det inte kommit fram ngn soppa till den cylindern
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de ser ut som den inte fått ngn olja , den har inte gått för snålt , då spikar den så kolven blir för varm å sväller fast till en "4 punkts skärning"
 

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Tack för att du tar dig tid... Du verkar ha svar på allt. Det blir nog till att koppla ur oljepumpen för att vara säker i framtiden.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
felsök borde du ju hitta felet på oljesystemet.. kolla att alla slangar är hel.. den är aldrig körd tom på olja så att den måste luftas ?.. är väldigt ovanligt med oljepumpar som pajjar.. och är ju ganska bekvämnt när det funkar..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
håller med volvolarsa , oftast har en slang lossnat pumpen borde inte kunna gå sönder så den smörjer ena cyl men inte den andra , känn med fingret om det verkar vara mera olja på ena sidan , i vevhuset borde det vara en torrare känsle på den skurna sidan ...
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
kolla slangen från oljepumpen till behållaren, arctic har dragit oljeledningen fruktansvärt korkat. Slangen ligger jättenära primär variatorn, min slang sprack precis där pga trådar som blivit kvar bakom primären från tidigare remsprängningar.
 

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Jag körde nästan slut på olja på premiärturen. Oljelampan blinkade i uppförsbackarna, kan den ha dragit in luft i systemet då? Hur luftar man? oljeslangen som går vid variatorn har läkt lite olja då killen som hade den innan inte haft en riktig klammer där utan ett vanligt buntband. Det var inte mcyket olja som läkta bara lite. Det känns som om det det läkt för lite för att det ska göra någon skillnad.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
det ska inte räcka du ska ha mycke kvar när den bara blinkar.. tror som odysse isånnafall att det har lossnat en slang mellan pumpen till den cylindern.. kan ju vara tjuvluft bara felsöka
 

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Japp! Hittade felet idag när jag fortsatte att skruva. Oljeslangen som sitter på insugsgummit till ena cylindern hade lossnat. JAg kommer nu att koppla bort separatsmörjningen för att slippa sånt här trams i framtiden. Vilka nackdelar finns det med att koppla bort separatsmörjningen?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ok , bra då " verkar " det som att jag var inne på rätt spår , en kompis M7 skar igår , ochså oljan ....
det finns massor av nackdelar med den bortkopplad : ett jvla % räknande å grisande vid macken varje gång man tankar , motorn får lika mkt oljeblandning på tomgång som på full gas å sotar mer , en del påstår att spridarna inte gillar det , men de tror jag inte , däremot går den snålare då bensinmängden tas upp av olja ,
jag skulle inte plockat bort den , speciellt inte i ditt fall då felet var slangen , sätt tilbaka den med clipset som håller den , fattar inte hur den kan lossna brukar sitta som berg ...

smörj veven , vevstakslagret , nålagret innan du startar den , cyl ser ut att ha klarat sig bara du tvättar den ren å borstar ur/honar den
 

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
JApp du hade rätt!

Ok, kanske ska skippa det då iaf. DEt som hänt är att själva röret i gummit har lossnat. Går det att silicona fast röret eller är det bara dumt att sniklaga? MAn vill ju inte få ett nytt ras pga dumhet men jag har inte hittat någon firma som har gummi hemma...
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Kollat med någon Suzuki återförsäljare? Hoj/båtmotor. Om du inte har artikelnummer kan jag kolla imorgon då jag har 2 nya gummin i sina påsar var nummrena står.