M1000, brister, förbättringar och tips.

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Ska med stor sannolikhet åka och kolla på en M1000 -08 inom dom närmaste dagarna och skulle vilja ha er input på vad jag bör kolla på.
Jag har väldigt dålig koll Arctic-cat så alla tips är välkomna!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Det finns inga typiska fel på just M1000 modellen som man bör kolla efter. men du kan ju kolla om A-armarna är krokiga och kolla också under buken efter skador. Du kan ju också fråga om den är uppdaterad till -09ans programvara.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Det finns inga typiska fel på just M1000 modellen som man bör kolla efter. men du kan ju kolla om A-armarna är krokiga och kolla också under buken efter skador. Du kan ju också fråga om den är uppdaterad till -09ans programvara.
Tackar. Ser att du äger en i signaturen, vibrerar motorn mycket? Jag har tidigare kört rotax 800 och den var på gränsen till att det blev jobbigt.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Vilken M1000 ska du titta på?

Jag var då helnöjd med min. Egentligen inga svagheter förutom dynan som var i lägsta och mjukaste laget.
Annars en kanon skoter med mycket Vrid. Vibrationer var nåt jag aldrig upplevde till den grad att de var störande.
Känns som en V12 jämfört med Polaris 900 motor.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Den står utanför Arvidsjaur. Var och tittade på den igår, en riktigt fin maskin. Vibrationerna var inte alls jobbiga, kändes lindrigare än rotax 800 jag hade tidigare. Priset på den är lite över min budget så jag ska fundera över helgen innan jag bestämmer mig.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
såvida du vet att du är en lössnökille och dina körkamrater likaså kör lössnö så är det bara att slå till.m-chassiet är brutalt i det lösa.

men vet du att du kommer köra en hel del led också så skulle jag nog nästan avråda dig.dom är helt kass efter led.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
nja, du bygger om lite måste förlänga en del kablar osv, men be annars en ÅF göra det, borde inte bli så dyrt tycker jag.
Vilka kablar är det som måste förlängas? Köpte en M8 -08 idag förresten, skulle bara behöva mer snö så jag kan testa den ordentligt.
Har en fråga dock, jag hör ett vinande ljud när jag kör skotern som låter lite obehagligt, någon som kan förklara vad det är som låter? Jag blir lite smånojjig för att nånting ska vara galet.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Har hört att man skall kolla motorkuddarna ev. byta till xc kuddar om jag minns rätt. kanske Därav vibrationerna...
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Vilka kablar är det som måste förlängas? Köpte en M8 -08 idag förresten, skulle bara behöva mer snö så jag kan testa den ordentligt.
Har en fråga dock, jag hör ett vinande ljud när jag kör skotern som låter lite obehagligt, någon som kan förklara vad det är som låter? Jag blir lite smånojjig för att nånting ska vara galet.
Kan de vara det typiska "DD ljudet"? ;)
Normalt för en ny Arctic ägare att nojja om de =)