zr800-01 laddning

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
finns det någon kabel över från motorn som man kan ladda ett batteri me?
hur många watt iså fall ger den?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Du kan hitta åt i motorutrymmet är 5vDC någon mA till TPS samt 12vDC matningen som sedan används till CDI och APV motorn.

Detta 12v nät och regulator har jag inte sett någon kapacitets siffra på. Men jag tror inte att den är så stor med tanke på resistans i spolen. Men jag har gärna fel...
Hade inte kopplat laddning hit. Möjligen något 12vDC last som drar lite (mA), för att inte äventyra funktion i CDI och APV motor.

Modeller med elstart tar laddning från belysningsspolen. Via extra anslutningar på regulatorn. Lättast / säkrast är nog att byta till en sådan regulator. Dra kabel från extra anslutningen till batteri och dess förbrukare.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kanske är så att zr800 inte finns me elstart? om de gör det får man dra nytt kablage då?
hittade att "generatorn" är på 200W
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jo, denna udda flex-start elstarten finns även till dom. Enligt reservdelslistorna.
Då du inte har någon nytta av tändningslås, startmotor,startrelä o dyligt.

Du behöver bara regulatorn från en förgasarmodell som har batteri och elstart. Av någorlunda samma generation.
Hade du haft en EFI modell så finns motsvarighet till regulator även där för modeller med batteri och elstart.

Den nya regulatorn har en extra utgång/anslutning än din gamla. (gäller ibägge fallen) Den gamla ska passa i samma kontakt/kabelfärger men det blir ett stift över i kontakten, denna extra anslutning är din nya 12vDC plus. Så en ny kabel måste dras från denna anslutning till ditt ny installerade batteriet. Minus drar du till "vanliga" chassie jord. I övrigt ska du inte röra något i elsystemet vilket bör vara fördelaktigt.
Kan se om jag hittar ett exempel på artikelnummer på regulatorn senare.

Alla nya saker du sedan skulle driva från denna 12vDC montera på från batteriet.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
okej, men de låter som att de var ingen lätt sak att hitta den där regulatron. ska se om jag hittar nån eftermarknads som kan tänkas passa.. en ny från Articcat är nog inte nån billig sak
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nej inte så svårt alls.

Du kan antingen ta från vilken (batterilös) EFI maskin som helst.
Eller en förgasar maskin med elstart (elstart = "esr" )
Ex. årsm 01-05 Zr 600 EFI, Zl 800 esr, MC 600/800 EFI, KK 900 EFI. Art No 0630-143. ca 43$

Det är när man kombinerar EFI och elstart det blir en annorlunda regulator. Dom har separata 12v DC nät för batteri och EFI.
Ex (Pantera 800 EFI esr)

Jag tror att det är svårare att hitta en eftermarknadsregulator. Om du ska ha både DC och AC delen kvar.

Med dagens dollar kurs är det billigt.. Du har en orginallösning som arctic själv löst detta.
Försökte bifoga ett elschema för en med och utan elstart men det blev för stor fil...