Mountain cat 600 EFI -02, drar mycket?

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Hej, jag har en mountain cat -02a som har börjat dra väldigt mycket bensin och olja. Tror att det har mycket med att göra när man har lite gas så kan den "måa", typ låta mörkt. Drar man istället på full gas så låter den riktigt fint.
Tog upp stiften en gång och kollade, tyckte att dom såg väldigt fina ut. Kör på BR9EYA.
Dessutom så drar den väldigt mycket olja (ca 1 tank olja på 1 tank bensin) men ryker ändå inte?

Läste någonstans att det är munstyckena och att man borde bestycka ner. Men det här är ju en efi?..

Har inte riktigt kollat hur mycket han drar men nu ligger det väl på en 3.5-5 liter/mil.

Hoppas på hjälp!! :smile1:
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Fler "fel"!

Om jag har lite gas och kör ungefär 30km/h och vill upp några kilometer till så händer det ingenting när jag gasar förren efter 1-2 sek. Är det EFIns "fel" eller är det så det ska vara?

Skotern går att köra, men tycket inte att den ska behöva dra 5 liter/milen?

MVH
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Fler "fel"!

Om jag har lite gas och kör ungefär 30km/h och vill upp några kilometer till så händer det ingenting när jag gasar förren efter 1-2 sek. Är det EFIns "fel" eller är det så det ska vara?

Skotern går att köra, men tycket inte att den ska behöva dra 5 liter/milen?

MVH
Det där lät i alla fall som ett variatorfel tycker jag.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Det där lät i alla fall som ett variatorfel tycker jag.
Det konstiga är ju att han drar iväg direkt om man trycker i full gas. Bara man kör fort så "måar" han inte. Mina kompisar tycker dock att han måar precis när man gasar också.

Vad kan det vara med bränslet då? Är det apv portarna? Eller är det tjuvluft någonstans? Hjälp mottages å det varmaste! :)

Kan tillägga att jag har nyss börjat köra på arctic cats olja, om det nu skulle vara någon skillnad.
 
Last edited:

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Ingen som vet vad som får en skoter att gå ojämnt på lite gas och samtidigt dra mycket bensin? Har iaf hittat felet med oljan, det är ett läckage.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har du rengort APV-portarna nån gång? Det ska göras minst en gång per år så även om dom inte är felet så skadar de inte att rengöra dom :) När jag hade min -02 MC600 så gick ena apv-portens vajer av och då gick den dåligt, varvade inte ut riktigt och måade lite. Om porten har kärvat fast så är din vajer av utan tvekan. APV motorn är tillräckligt stark för att kunna dra runt motorn så en vajer sliter den av utan minsta problem.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Har du rengort APV-portarna nån gång? Det ska göras minst en gång per år så även om dom inte är felet så skadar de inte att rengöra dom :) När jag hade min -02 MC600 så gick ena apv-portens vajer av och då gick den dåligt, varvade inte ut riktigt och måade lite. Om porten har kärvat fast så är din vajer av utan tvekan. APV motorn är tillräckligt stark för att kunna dra runt motorn så en vajer sliter den av utan minsta problem.
När du säger rengöra, är det bara att ta en trasa och torka lite eller hur ska man göra? Är ny på efi. :whistle:
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Fick en liten tanke, om skotern drar mycket olja, försöker då efin "kompesera" det med att dra mycket bensin också? Kan det höra ihop?

Och är det någon vänlig människa som kan berätta för mig vad för non-slip hjul som passar min? Mountain cat 600 EFI 2002.

MVH
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag tog t-sprit på ett papper eller en trasa och gnuggade tills alla avlagringar lossnade och dom blev rätt så rena igen. Nu är jag ju ingen expert på efi men om den läcker olja ur tanken så ska väl bensinen inte kunna påverkas? har för mig att den känner av lufttempen och hur många meter över havet man befinner sig och sen ger den mängd olja å bensin som krävs för optimal blandning..

Någon som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.
 

Peppsi

Medlem
24 dec 2010
30
0
1
Sundsvall
Jag är ju åxå ny på efi.
Men ja tycker de låter som ett luftläkage på insugssidan eller att de sitter igen på avgassidan.
Mer luft = Mer bensin och är de tungt på avgassidan så går ju motorn tyngre och kanske kompenserar de med mera bensin åxå?
Kolla luftläkage gör du ju enkelt med en startspray flaska, spruta med den runt insugsgummina å se om den går upp i varv eller om något hände, gör den inte de så är de nog på avgassidan som de sitter. Krångligt sånt där =S
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nej. Denna EFI kör ren uppslagning och är inte adaptiv som en bil. Den ställer ut en viss mängd brännsle vid aktuella sensordata. Den har inga återkopplande sensorer (typ lamda, knacksensor, avgastemp) så den vet inte hur förbränningen blev så den har något att kompensera för.
Exempelvis sensorer för tempinsug, tempvatten, lufttryck (höjd), TPS (spjälläge), Varvtal, Körmod (ex tomgång).
Det finns ganska bra instruktioner och enkla metoder att testa de flesta av dessa sensorer ger rimliga värden. Fixa service manualen finns klistrad länk i detta forum.

Det finns ingen sensor för luftflöde så om det går lite eller för mycket luft genom spjällhuset. Kommer ändå insprutningen att sicka på lika mycket brännsle utifrån sensordata.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Jag tog t-sprit på ett papper eller en trasa och gnuggade tills alla avlagringar lossnade och dom blev rätt så rena igen. Nu är jag ju ingen expert på efi men om den läcker olja ur tanken så ska väl bensinen inte kunna påverkas? har för mig att den känner av lufttempen och hur många meter över havet man befinner sig och sen ger den mängd olja å bensin som krävs för optimal blandning..

Någon som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.
Ska ta och göra det där med portarna. :)
Men nu läker den ju inte ur tanken utan den får för mycket olja till motorn så det läker ifrån utblåset.

Jag är ju åxå ny på efi.
Men ja tycker de låter som ett luftläkage på insugssidan eller att de sitter igen på avgassidan.
Mer luft = Mer bensin och är de tungt på avgassidan så går ju motorn tyngre och kanske kompenserar de med mera bensin åxå?
Kolla luftläkage gör du ju enkelt med en startspray flaska, spruta med den runt insugsgummina å se om den går upp i varv eller om något hände, gör den inte de så är de nog på avgassidan som de sitter. Krångligt sånt där =S
Insugen tror jag inte att det är, dom ser hela och fina ut. Men ska ändå testa det där med startgas. ;)

Nej. Denna EFI kör ren uppslagning och är inte adaptiv som en bil. Den ställer ut en viss mängd brännsle vid aktuella sensordata. Den har inga återkopplande sensorer (typ lamda, knacksensor, avgastemp) så den vet inte hur förbränningen blev så den har något att kompensera för.
Exempelvis sensorer för tempinsug, tempvatten, lufttryck (höjd), TPS (spjälläge), Varvtal, Körmod (ex tomgång).
Det finns ganska bra instruktioner och enkla metoder att testa de flesta av dessa sensorer ger rimliga värden. Fixa service manualen finns klistrad länk i detta forum.

Det finns ingen sensor för luftflöde så om det går lite eller för mycket luft genom spjällhuset. Kommer ändå insprutningen att sicka på lika mycket brännsle utifrån sensordata.
Fattar ingenting utav det där.. :p
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Återupplivar tråden. :bigsmile:

Den får fortfarande för mycket olja, men det mesta verkar komma till apv-portarna. Är det oljemängden man ändrar när man skruvar på skruven på bilden? Den som sitter bakom en kabel.
Och isf, vilket håll för att minska oljemängden? Hur mycket törs man strypa?

IMAG0081.jpg

Tacksam för alla svar!!
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Den där har ingenting med oljan att göa (om jag ser rätt), den där vajjern styr bara en av de 2 avgasportarna. (du bör ha 2 sådana där kablar).
Precis, dom där går till portarna. Den andra döljer sig någon annanstans. ;) Vad händer om man skruvar på dom?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Dom skall du inte skruva på någonting, det har ingenting med oljan att göra. Dom skall vara justerad efter en viss längd. Så dom gör du bäst i att inte röra.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Dom skall du inte skruva på någonting, det har ingenting med oljan att göra. Dom skall vara justerad efter en viss längd. Så dom gör du bäst i att inte röra.
Okej, tack för svar!

Men jag fattar inte, vad är det då som kan göra att det blir en massa avlagringar på "apv-kolvarna"? Det är som att den får alldeles för mycket, den högra apvn läckte det olja från den ena skruven och den vänstra apvn var det som en sjö av olja. Man ska väl inte behöva rengöra dom här efter bara ett par mil? :S
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är inte säkert det är just oljan som gör dessa avlagringar /läcker ut. Kan vara soppa också. Men har du kunnat mäta upp och se hur mkt soppa/olja den drar?
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Enligt mina beräkningar så drar den ca 3-3.5% olja och 4.2 liter bensin/mil. Oljan kan jag ta, men att den ska dra så mycket soppa?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Enligt mina beräkningar så drar den ca 3-3.5% olja och 4.2 liter bensin/mil. Oljan kan jag ta, men att den ska dra så mycket soppa?
Förbrukningen är hopplös att jämföra, 4.2 l/mil är inte alls orimligt med en sådan maskin men den ska också gå att få ner rejält vid lugn ledkörning.
Den drar för mycket olja.