F 1000 -07 motor problem/ brister

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Jag är på g att köpa en 2007 f1000 . Motorn är renoverad i år av arctic för 48 000 och enligt dom så är det pga bristande konservering.
Jag har googlat en del och känslan man får är att den verkar ha problem. Är det så?

Är det här en bra skoter?
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Den har gått 245 mil. Plasten på läppen är lite sprucken. Några plaster är sprucken på ej synliga ställen.

Det medföljer 2st rutor, 32:as matta och kedja å drev.

Priset......50 000 tycker jag verkar ok men det är det med motorn som oroar
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Jag har till på måndag att bestämma mig så de vore bra med lite info om det är någon som har några synpunkter
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hur renoverar man en motorn för 48.000:- ?
Var det kvitto på renoveringen? Garanti på renoveringen?
Kolla med återförsäljaren som gjort jobbet, Och när du ändå är där be han kolla upp skotern i servicewebben.

Är det en sån du vill ha och allt verkar ok så är det bara att handla.
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Ja kvitto finns. Grejorna som är bytt är väl de flesta. Verkar dock som om de bara bytt en cyl och kolv , 11500 kostade cyl och de måste ju bara vara en? Veven är nya lager på och balanserad

Har pratat med den arctichandlare som gjort jobbet, de stog för jobbet och arctic för delarna. De lämmnar ingen garanti men de sa att skulle det hända nåt skulle de titta på det. Den kom ut från verkstan 20101202
 
Last edited:

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Ja då var det gjort!!!!


Är hel nöjd med den men som jag läst i lte trådar här och där så vibbrerar de rätt duktigt på tomgång.

Nu är det lite inkörning av nya motorn och väntan på lite bättre snö så man får testa den riktigt
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Ja då har man varit och rastat den lite...... Kan inte säga att jag är imponerad. Vet inte om det beror på föret men nån våldsam skjuts är det inte i den....... Får vänta på "riktigt" före.

Tyckte också att den bludrar till vid pumpgas på mellan registret, ryker ganska mkt men eftersom motorn är ny kanske det är olja i tanken med.
 

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Om du vill ha renare gång på motorn så öppnar du och tar bort locket på höger luft intag (tror det var höger) så den tar luft från bägge sidor. Att det inte är nåt drag beror nog på att du bara har 32 mm kammar och att det bara spinner. Min tjej har en precis likadan och den går hur bra som helst men spinner en hel del med 32 mm kammar. Mycke effekt gör ju att det spinner mer nu när det är lös före. Kör själv en Z1 turbo med 260 hk och det spinner konstant.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den går inte bara renare utan ger mer effekt med insug på båda sidorna .. ett eftermarknads y-rör funkar och rikigt bra på den
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Vart sitter locket då? När man är ute å kör nu så sugs lössnö fast på bägge sidor.....

Det sitter en 38 på den men det hjälper iof inte i detta skit före
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
antar att det sitter 38 ripsaw matta på den!!! hade en sån matta på min F8... den är totalt värdelös i lös föret som råder nu enligt min mening!!!!
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Kanske därför det är dåligt tryck i den. När man kommer upp i fart känns det inte som den spinner när man gasar, känns bara slö.

För några dagar sen var vi ut i djupsnön med en zrt800 bredvid och DÅ märktes skillnad :)
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Hrrmmm
Brorsan skulle provstarta den. Drog å drog ådrog..... Då såg han att stoppen var ute. Ställde den i rätt läge och drog.....



PANG!!!!!!!!!!!!

En fruktansvärd baksmäll! Efter det så tänder den till när man drar men stannar. Väntar man en stund så startar den å går men efter en stund börjar den varva , som det skulle va slut på bränsle, och stannar, då är den lik. Tänder när man drar men stannar. Mellan varven kan den gå en stund


Vad kan det tänkas vara för fel ????
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Känns rent spontant som att de har skickats in soppa när tändningen var av, = fyllt vevhus som blev explosion när det blev gnista igen

pröva byt stiften!
 

Bearman

Medlem
5 dec 2007
18
0
1
Örnsköldsvik
Jag har bytt mig en CF1000-09 å tycker att den är bland det värre jag provat, känns inte som en crossover utan mer som en kort, pga effekten inbildar jag mig. Jag har ett BMP stage2 variatorkit, y-pipa och 57mm powderclaw. Precis satt dit en 57/63 drevning, ska bli intressant å se om man kan hålla skidorna i marken. :D