M7 bluddrar och går dåligt!!

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Jag och en polare va ute och körde en sväng för att testa hans nya m7a-05. han körde bakom mig och jag tyckte att den lät mycke då han drog på men tänkte inte mer på de.... plötsligt då han dragit på en kortare bit i lössnön så börjar den gå dåligt och tenderar att bara gå på 1 cylinder och ryker rätt mycke!! vi öppnade huven och upptäckte att de inte satt några fjädrar mellen pipan och slutburken så då han gasade så trycktes den isär därav att den lät mycket...
frågan är vad som hänt varför den går dåligt?? kan stiftet bäckat igen? var de skadligt att fjädrarna va borta så han praktiskt taget körde utan ljuddämpare??
 

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Byte stift idag och provkörde... den gick betydligt bättre och fungerar nästan som den ska!! dock lite bludder på mellanvarven i typ 50-70km/h. vad kan de va?
EFIn kanske som behöver en översyn?? tacksam för svar!
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Så där är min crossfire oxå, pratade med Arctic cat och han sa att en uppdatering av boxen behöver göras pga dom går ganska fett från fabrik. Men det var inge farligt att åka så. Det är väl bara hålla stumt om den går knackigt på mellanvarv :)

mvh
 

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
OK!! ja men en uppdatering är de väl ingen kostnad att prata om?? lika bra att få de fixat så den går perfekt=)
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Det har du rätt i, men vad det lät på han så skulle det ta en vecka eller så och få tillbaka den, så kan du vara utan den så länge innan tummen får fnatt så kör hårt..skriv gärna om det blev ngn förrändring :) Lycka till!
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Den kommer inte att gå perfekt med Arctic-Cats uppdatering, iaf om det är samma mappar som tidigare.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Köpa en Boondocker box så du kan ställa in soppan själv genom hela registret. Kostar 5500:- hos PFracing, går på ca 3000:- begagnad på blocket. Brukar göra ganska stor skillnad på maskinen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
eller så trimmar du den lite lagomt , jag har aldrig haft ett bludder ? kanske en slump men jag tror inte det , , min f7 05 tex körde jag helt orörd på boondockerboxen förutom på toppen helt enkelt för att jag ansåg den gick perfekt ... satt kil , planad topp , portad ...