Precis köpt en Artic cat zr 600 efi -01, behöver info.

Dalken

Medlem
26 dec 2010
6
0
1
Borlänge
Tjenare, precis köpt en Artic cat zr 600 efi från 01. Skulle gärna vilja ha lite svar på frågorna jag kommer ställa.

Hur går dom i lös snö?
Är de nå dåligt med artic cat?
Fördelar och nackdelar?
Mycket mek ?

Jag tror det sitter en 33mm matta på den, kan ha fel dock.
Om ni själv har haft en skulle jag vilja att ni tar er lite tid och skriver ner lite info om den, Tack på förhand! :)
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Har ägt några zr 800 -01 och 1 zr 600 -02 och kan säga att för att vara korta maskiner så går dom faktist ganska hyffsat i pudret, är just nu inne på min 15:e arctic och kan då saga att ja har skruvat betydligt mindre än mina vänner som kör rotax. Har bytt kolv 1 gång hittils och de var på min zr 440 -01 och det var mitt eget fel.
Var bara noga med att rengöra apv-portarna och justera vajrarna till dom, annars brukar dom funka ganska bra.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Skulle du inte ha funderat på dom frågorna innan du köpte skotern. Haha...

I alla fall.
Din maskin passar bäst att köra fort som sat_n efter leden.
Har den gått långt kan det vara läge att lämna dämparna till Glansgården,
Håll koll på drev och kedja. Spänn inte för hårt.
Kolla i boggien så inte nått är på gång att vika sig. Jag körde sönder axeln till främre dämparen på min.
Lagret innan för sekundärvariatorn gick sönder på min maskin.
Kolla oljeförbrukningen, Justera vid behov.

Jag monterade fettnippar inne på A-armarna när jag var isär å böt bussningar där.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Bra med info! Jag köpte också en precis likadan idag :D Rapp nå så jävulskt om man jämför mot zl 500 som jag körde förut :)
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Det är fina maskiner, äger en jag med! Minus brukar vara boggien som är mjuk och svampig med originaldämparen och fjädrar, men bara att byta dämpare o fjädrar. Och som en skrev ovanför: Håll koll på apv vajrarna/avgasportarna så allt lirar som det ska. Är rätt vanligt att vajrar är av/går utav på 10år om det aldrig är bytt.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Som tur är så är det en öhlinare i boggien på den jag köpte, kändes inte alls så "svampig" ;) apv vajrarna var bytta, men en krånglar fortfarande lite. Den lossnar från ett fäste, någon som varit med om liknande? Jag ska skruva imorrn, ska lägga upp en bild och förklara vad jag menar lite mer detaljerat.

Vi kan göra det här till zr 600 tråden ;D
 

Dalken

Medlem
26 dec 2010
6
0
1
Borlänge
Tjenare, jofan vi kan vell visst göra detta till zr 600 tråden. Jofan tack för alla svar!! Jävligt fint att få allla! Förbannat glad över att detta forum lever och är aktivt, ja som jag redan sa. Tack för alla svar, har varit ute ikv och provat skotern, vad jag kan säga: Motorn lever och det är en jävulsk maskin! Förbannat fint axxx och går fint i lössnön, förbannat nöjd över köpet.. (ja det var vell farsan som payya men). Även för att vara en -01 så kommer den nog gå säkert 2-4år ska ni se. Innan jag byter upp mig! :)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag kan inte annat än instämma med dalken! Går som ett skållat troll :D Har dock originalmattan på min, har börjat snegla på en 44:as backcountry, skickade mail till staterna idag och frågade om pris :)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Hur justerar man oljeförbrukningen? Har sökt på forumet men inte hittat vad jag söker. Har förstått att man ska gänga upp nån vajer/slang så att strecket hamnar i ett visst läge, vart hittar man den slangen/vajern?

MVH
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
det är två streck som ska vara linjerade när man håller full gas.
Ett på hävarmen och ett på själva oljepumpen. Du ser var det rör sig om du kollar på bakkant på motorn när du gasar.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
måste man köra på apv olja? jag kör på en castrol olja. ska ta loss apv och se hur dom mår efter nån tank
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
det är två streck som ska vara linjerade när man håller full gas.
Ett på hävarmen och ett på själva oljepumpen. Du ser var det rör sig om du kollar på bakkant på motorn när du gasar.
Hittat det. Men är inte det bökigt att få till? Den där armen är ju som nere i skiten mellan motorn och luftburken... :p
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
måste man köra på apv olja? jag kör på en castrol olja. ska ta loss apv och se hur dom mår efter nån tank
nej det måste du inte.samma olja som funkar till andra skotrar med rörliga avgasportar funkar bra.är ju för att det inte ska klägga igen.

vart själv rekomenderad castrol snow 2t eller var den heter.syntetoljan alltså.kostar runt 100kr/liter om man köper på affärn.

så kommer köra på det i min m8...så kör på den det funkar bra.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Det ser mest troligt ut som att jag kommer att öppna kedjehuset inom en snar framtid. Glömde dock fråga ägaren om skotern var nerdrevad. Tänkte kolla upp detta, är det någon som vet vad det är för originaldrevning på zr:en 01?
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Har en likadan. Riktiga ledsmiskare om du har friska dämpare. Går helt ok i lössnön oxå. EFI:n är klockren, tror inte min blöddrat en enda gång på de 9 år jag haft den. :) Kom ihåg att smörja fettnippeln under sekundären annars mår lagerhuset där inge vidare. (Jag har provat) Mycket maskin för pengarna! Grattis o lycka till med din!
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
fixade 20/41 till tjejens! vart ännu rappare men tappade ingen toppfart!
kunde köra på org kedjan dessutom.
något mer än 38 får du tyvärr inte dit med org drivhjul tyvärr....
//martin
 

Dalken

Medlem
26 dec 2010
6
0
1
Borlänge
Arcticen började överkugga för mig i slutet på våren, sen har jag låtit den stått och låtit den vilat under sommaren. Har dock startat och låtit den gått ett par minuter med jämna mellanrum under sommarn.

Var in på en skoteraffär här i borlänge och dom sa att det kunde vara mattspännings skruvarna som var slut, så köpt nya och ska nog sätta dom imorgon. Får se om den slutar överkugga då, vad tror ni annars det kan vara föuromt kedjan?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du ska inte starta skotern under sommaren.

Och att det ska bero på dåliga mattspänninhsskruvar verkar konstigt. Men jag skulle börja med att spänna kedjan det som gÅr för hand. Fortsätter problemet så spänn mattan lite åt gången tills det slutar.