Pipa osv till F6

K

krickus

Vad finns för en rappare maskin? Finns det någon slutburk som gör motorn mer rapp?
Ändringar i motorstyrningen nödvändigt?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
singelpipa ,fuel reducer eller i övrigt samma som man gör på f7an. BMP stealth pipan från f7 passar även på f6 fram till -06 iallafall man behöver ev. svetsa på en mutter för givarn i pipan som f6an har.

Vill man gå längre så F7 cyllar,topp,portning,boondocker box osv. osv. :)

Men först skulle ja nog se över variatorerna med tex. justerbara vikter eller nåt vettigt v-kit (om de finns vettiga?) Fördelen med justerbart är ju att om du sedan gör något annat tex. pipa eller liknande effekthöjande åtgärder så behöver du inte köpa nya grejer igen.
 
K

krickus

singelpipa ,fuel reducer eller i övrigt samma som man gör på f7an. BMP stealth pipan från f7 passar även på f6 fram till -06 iallafall man behöver ev. svetsa på en mutter för givarn i pipan som f6an har.

Vill man gå längre så F7 cyllar,topp,portning,boondocker box osv. osv. :)

Men först skulle ja nog se över variatorerna med tex. justerbara vikter eller nåt vettigt v-kit (om de finns vettiga?) Fördelen med justerbart är ju att om du sedan gör något annat tex. pipa eller liknande effekthöjande åtgärder så behöver du inte köpa nya grejer igen.
Behöver man boondocker för att byta pipa? Är den färdigprogramerad eller hur funkar den?

Variatorerna tänkta jag fixa efter att jag bytt pipa och drevat ner lite, annars blir det lite fel va?
 
K

krickus

Hur funkar det med motorstyrningen om man monterar f7 cylindrar? Min skoter har bara gått 200 mil, känns ju som att man kan få en bra slant för befintliga cylindrar och kolvar?

Med f7 cylindrar, bondoocker, nedrevning och 44 mm matta torde man ha en hyfsat kompetent skoter?
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Nej, du behöver inte en sån när du ska byta pipa. Variatorerna ska du hälst ställa in samtidigt som du byter pipa, för när du byter pipa så blir det en annan effektkurva än vad variatorerna är bestyckade(inställda) för. Därför att dom ska lira så bra ihop som möjligt så skall du även bestycka variatorerna. Det är många som bara monterar en effektpipa och förväntar sig ett jävla drag, men utan matchning tillsammans så ger det inte mycket.
 
K

krickus

Tack,

De va lite de jag menade, först ändra motorkaraktären, sen variatorerna.

Tips på bra pipor?
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jag har en -04a och på min sitter det en Bikeman singelpipa som ska ge ~6-8hk. Kan tyvärr inte uttala mig om hur skillnaden mot original är då jag bara kört den med pipa, men den går riktigt bra iaf. Enligt föregående ägare var det REJÄL skillnad motför original.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Satt BMP pipa på min redan då ja köpte den så kan inte heller säga nåt om skillnaden dock spelar de ingen roll för mig nu då de blir en total ombyggdnad med de mesta.

Ska testa köra f6 insprut med boondocker på 700cc cyllar med portning mm. Fördelen när det är samma pipa är att den även går att använda till den här ombyggnaden, fast har nån en bmp fat-azz pipa att byta mot så är man nog intresserad:)

Som skrivet ovan så ska du ju justera in efter ev. byte av pipa därav kan de vara bra att ha justerbara vikter då man inte behöver köpa nya grejer efter varje mod. man gör (drevning ,pipa ,osv.)
Kommer själv att testa med både Supertip trail vikter ocg Supertip X vikter för att se va som funkar bäst.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
triple800, har du köpt din skoter i duved? är intresserad av att veta hur de funkar med 700 cyl om du får till de :) har själv en -05a.
Jo tror de var därifrån, skulle ju igentligen bli sambons maskin men de spårade ju som vanligt ur:)

Ska nog inte va nå bekymmer med 700 grejerna fast ska man köra org. 700 grejer så är de nog lika att byta till en 700a på en gång, blir ju mer krångel att göra såhär men nu fick ja tag i de ja behövde till rätt pris annars hade ja nog antingen låtit den vara org. eller köpt en m7 istället.