Tvärdöd F7 2003. Ingen gnista

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Tvärstannade, ingen gnista.

Har kollat stiften. Men jag inbillar mig att det ev, är stratorn.. Finns det andra kända problem ang detta med ingen gnista. ECU´n kanske ? Kända brott på kabel ?:hmmmm2:

Tack på förhand.
 

joocke_E

Medlem
2 nov 2009
40
0
6
hej!
jag hade en zr 900-03 som blev precis som du beskriver.. å på den va d statorn som hade gett upp!
 

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Någon som vet värdena på stratorn ? Sökt men jag finner inget, kan vara jag kanske som inte duger till det .. :D
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är ovanligt att statorn går på dom , på min var det ecun när gnistan var väck , dock ochså ovanligt
 

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Aj då. Måste väl gå att mäta från strator och vidare uppåt. men jag vet inte vilka kablar som är för tändningen/lysspolen.
 

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Fått fram värdena nu från en firma i Timrå som lindar om dom .. Skulle ligga mellan 16-17 ohm, ligger på 15,9 jag. Men ingen stöm till tändspolen har jag. Måste det vara ECU´n då ?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Börja systematiskt och mät från stator, via ECU och till spolen.
Det är ganska vanligt att spolen går.
Kolla även om det hjälper att koppla föbi tändningslås och dödare.
 

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Joo hade varit en baggis om jag haft en annan ecu och provat med men jag vet inte av nån som sitter på en sådan. får iaf inte fram ström till tändspolen. och det verkar vara stendött å få tag på en ecu på blocket.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Som sagt kolla alla kablar, det är inte så himla vanligt att ECU:n brinner.

Har du ström från laddspolen för tändningen (från den delen av statorn)?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Skaffa en service bok här: http://arcticcat.forum24.se/ (Verkar ha försvunnit tilfälligt...?)


Ur minnet...
Det är ett antal spolar i statorn.
Bränslepump
hög och lågfarts laddspole tändning
Injektorer
Lyse
I rephandboken så står både resistanser och "peak" spänningar för alla spolarna.

Kan kolla lite i min bok senare när jag kommer hem från jobbet.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hör med din ÅF om dem inte har en ecu som du kan låna för att utesluta den, fick göra detta av min ÅF då min maskin strulade..
Jag skulle även tipsa att du kollar tändspole, om den inte är sänkt nån gång så är det ovanligt att ECU:n går sönder..En ny i sverige kostar ca 20k..en ny i USA ca 10k
 

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Köpte en till f7´a i helgen .. en 2005´a .. så nu har jag povat boxen från 03´an på min nya skoter och den startade felfritt med den boxen.. sedan har jag provat om det var tändspolen .. från 05´an till 03´an ,, men jag får ingen gnista iaf .. är det skillnad på spolarna förutom kontakten så dom itne går med en 05´as spole ?