Zrt 800 med trasig stator.......igen

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Vad är det som händer och varför går den sönder?? det är den tredje som byts på 600 mil. förra gången blev den sten dö men nu finns gnista på en spole , tar man bort den "ensamma" spolen så ger den dubblöa spolen gnista ,em den orkar inte ge alla tre gnista.

Den blev så däer i fjol vinter , ibland gick den och ibland död . Igår tog vi ut den å kolla gnista , super gnista. Supa alla tre å den starta direkt och går snyggt. Varmkör den och stänger av för att kränga på remmen. då är den omöjlig att få igång.....svag gnista.


Måste va statorn??


Nån som vet vart man billigast hittar en stator ....Skoterdelen kostar den 3495 å de är ju överkommligt men efter den 3 börjar det bli dyrt ( har aldrig köpt ny förut då de orginal kostar nästan 8 papp)
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
linda om den är väl billigast och så vet du att den är okey istället för att köpa begat som håller en stund
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Jo men vart gör man det??

Och vad beror det på , känns ju inte som om jag är den första som har problem med detta
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Dom här statorerna består av en jäkligt tunn tråd så dom tål ytterst lite kortslutningar och vibrattioner. köper man en beg stator som är ca 10 år kan den gå väck direkt pga utmattning frå vibbar.

Kompisaren och jag knäckte 4 st i fjol på endast 100 mil!! 4 st beg varav en ny från timmrå faktiskt. Men timmrå elbyggnad gör förmodligen dom bästa lindningarna så i vårat fall var det ren otur.
just zrt/thundercat statorerna har som sagt bara 0,12mm tråd och det är flera tusen varv som ska lindas så m,an handlindar dom inte. Vi vart vansinniga på dessa statorer så vi lindade tillslut om dom själv genom att ta lös spolarna o sätta upp spolarna i borrmaskin för då går det relativt fort att linda.Jag lindar numera tråden i JB weld lim rakt igenom hela lindningen tiden så blir hela lindningen extremt tålig mot vibrationer .

Man kan säga att alla statorer oavsett märke är en tickande bomb när dom är 10-13 år gamla.
 

Boije

Medlem
1 feb 2007
14
0
1
Östersund
Vad blev prislappen på lindningen?
Skulle haft en stator på den mxz 700 -01 omlindad då jag misstänker den är trasig. Ha ingen gnista alls när det är kallt (-20), funkar dock utan problem när det är lite varmare...
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Har inte fått tbk den än men det skulle kosta 1280 + moms, helt överkommligt tycker jag. Hoppas få den i Morrn


Han sa även att detta händer på alla maskiner , andra mer än vissa. Zrt 800 och T kissarna har störst problem tydligen . I vanliga fall har han bytes system plattorna men han hade ingen färdig nu