Justera remmen och hur... ( F7 )

A

axelsson_vpg

Tjoho!

Hur ska remmen ligga på sekundären? ( F7 -05 )

Min ligger jämt med, tänkte justera upp den lite idag = Sätta på lite shims!

Men de fanns inte platts för mer shims? Vad gör man, och hur ska den ligga?

Tacksam för svar!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
För optimal inställning gör så här: Hissa upp skotern bak så mattan löper fritt, sen justerar du upp remmen så att mattan precis börjar driva runt på tomgång och att du kan stoppa den med foten (var försiktig med foten bara :) ).
Hur högt ovanför skivkanterna remmen brukar ligga då är 1-3mm ung. förutsatt att remmen är slät på utsidan utan kylflänsar. Har du kylflänsar så kan måttet bli 3-5mm eftersom flänsarna alltid ska ligga ovanför (det är bara en kylning).
 
A

axelsson_vpg

För optimal inställning gör så här: Hissa upp skotern bak så mattan löper fritt, sen justerar du upp remmen så att mattan precis börjar driva runt på tomgång och att du kan stoppa den med foten (var försiktig med foten bara :) ).
Hur högt ovanför skivkanterna remmen brukar ligga då är 1-3mm ung. förutsatt att remmen är slät på utsidan utan kylflänsar. Har du kylflänsar så kan måttet bli 3-5mm eftersom flänsarna alltid ska ligga ovanför (det är bara en kylning).
Tack för svaret! Men jag har aldrig sett en rem utan "hack/spår" på utsidan. Så ja, sånna har jag. Ska längsta punkten av spåret ligga jämt sekundär skivorna?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tack för svaret! Men jag har aldrig sett en rem utan "hack/spår" på utsidan. Så ja, sånna har jag. Ska längsta punkten av spåret ligga jämt sekundär skivorna?
ja, förutsatt att du har driv på mattan som jag skrev tidigare alltså 0-2mm + flänsar alltså om flänsarna exempelvis är 3mm så ska remmen till toppen på flänsarna ligga 3-5mm över skivorna, men detta skiljer lite från skoter till skoter så det bästa är att hissa upp och göra så som jag skrev tidigare då får du perfekt remspänning. Det är nämligen stor skillnad på spänningen på 1mm bara så gör så för att få optimalt istället för att försöka mäta.