Byta variatorrem på F7 -06

matjas

Aktiv medlem
19 feb 2009
68
0
6
Ja som rubriken beskriver byte av variatorrem på F7 -06
finns det något verktyg eller ska man bara kränga på den?
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
går lättare om du släpper centrunbulten på sek variatorn och sedan tar bort alu "klossen" som sitter där och tar bort alla shims som sitter där och skruvar tillbaka det så får du isär skivorna och kan kränga på remmen lätt sedan bara att montera tillbaka shimsen när remmen sitter där.
glöm inte att kolla remspänningen när du fått på remmen. antal shims reglerar detta.
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
De är väl bara kränga på den med lite muskelkraft, går fort och har alltid funkat ;)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
I centrum av sekundären finns en vit plastpropp som är vänstergängad, gänga ut den, ta bort o-ringen och alla shims, gänga in den tillbaks så mycket att du får av och på remmen utan några vidare problem. Att få remmen runt primären är även ganska tight. Du justerar även remspänningen med dessa shims, många shims får remmen att gå högre, och mindre så går den djupare i sekundären. Ny rem = mindre shims. Remmen skall gå 3-6 mm ovanför sekundärens kant och gärna dra runt mattan då den är uppallad på tomgång, men inte för hårt utan den skall gå att stanna med hjälp av foten.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
I centrum av sekundären finns en vit plastpropp som är vänstergängad, gänga ut den, ta bort o-ringen och alla shims, gänga in den tillbaks så mycket att du får av och på remmen utan några vidare problem. Att få remmen runt primären är även ganska tight. Du justerar även remspänningen med dessa shims, många shims får remmen att gå högre, och mindre så går den djupare i sekundären. Ny rem = mindre shims. Remmen skall gå 3-6 mm ovanför sekundärens kant och gärna dra runt mattan då den är uppallad på tomgång, men inte för hårt utan den skall gå att stanna med hjälp av foten.
visst hade glömt bort att den satt den proppen på dom och inte som dom nyare med bulten ända ut.
 
A

axelsson_vpg

visst hade glömt bort att den satt den proppen på dom och inte som dom nyare med bulten ända ut.
Får man tjyva lite på tråden...

Ställde in variator idag på min F7 -05a. Och Den här Vita plastproppen som är felgängad har ju inte jag? Äre något som jag borde ha och SKA ha där? :S Du blev jag rädd..
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
har för mig att jag fick den utbytt på garanti på min -05:a till en alu isället med lång bult..
har du en sådan ?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Sitter ingen Vit plastpropp på min 05:a heller, tror inte dom satt där då.
Har också en lång bult och en likvärdig i alu, men kanske är en garanti åtgärd som förra skribenten fick utbytt.
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Sitter ingen Vit plastpropp på min 05:a heller, tror inte dom satt där då.
Har också en lång bult och en likvärdig i alu, men kanske är en garanti åtgärd som förra skribenten fick utbytt.
har du en bild man kan få se huer de ser ut tänkte byta på min
 

putte12

Ny medlem
2 feb 2014
4
0
1
Sundsvall
Lånar denna, vad är det för storlek på varaiatorbulten? är det tum eller mm? har inga tumnycklar så kan inte testa.