440 Haveri......

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
hejsan! var i dag till sälen med min kära, kära 440 05a kör på 98oktan:)
När vi hade lastat av skotrarna vid högis å klätt på oss riktigt så drog vi igång skotrarna alla märkte att deras skotrar gick lite fett men allt efter tiden gick å vi kom ner på lite lägre höjder så gick dem bra. vi lekte runt på lite myrar å lite drivor å så och senare när vi skulle börja röra oss mot bilen så körde jag som vanligt på leden, körde som en farfar, och helt plöttsligt efter kanske 5 min efter led så BHÖÖ! jag slog av direkt å tänkte nu jävlar har den skurit, plockade av röret å kikade in lite vid y röret såg fint ut, jag testade att dra försiktigt och tyckte att kompet var som det skulle stiftena var fina. Men när ja skruvade av kylarlocket så var det helt snustort på vatten:weird: vad tror ni har hänt har en packning gått eller har den skurit, ska börja riva den i morgon så lite snabba tipps på vad det kan vara får ni gärna skriva!
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
de kan ju vara en packning nånstans eller en slang som läkt och sen så nöp den av värmen. Bara att kolla upp vart vattnet tar vägen.
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
har nu rivit isär motorn å cylindrar å kolvar såg fina ut så den har inte skurit men som sagt så kan det ju vara en packning, som min tidigare zr 800 så gick cylinderfotspackningen å man kunde knappt se det så det kanske är samma på 440in får vell hoppas på det :)
mer förslag ?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Ganska vanligt att dom börjar läcka i vattenpumpstätningen.
Kolla isf även upp lagringen till vattenpumpsaxeln då den inte har någon smörjning på 440 motorerna..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är ju lätt hänt att "suga upp" en sten, nu då det är så fjunig snö. Kolla tunnelkylaren, så att du inte fått nåt hål i den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
finns ingen slang , att en std cylinderfotspacknngen går sönder är i princip omöjligt , läkage från vattenpumpen brukar bara ske droppvis å syns under den i svkallerhålet , jag tror du har läkage eller så har den kokat å tryckt vatten genom slangen från locket ..
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
okej okej vad ska det vara för klykol i sånna maskiner, ska det vara nån special för alu motorer eller nån viss färg ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
I alla skotermotorer så ska det vara glykol som är lämpad för aluminium. Det står på flaskan om den är det eller inte. Färgen är helt ointressant.
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Halloj nyss plockade jag ihopp motorn med nya packningar å kolvringar, skulle hälla i vatten i kylaren, då hör jag hur det bara pissar under skotern. jag kikade under å då ser det ut som det från ett hål i blocket vid vattenpumpen som kanske är 2mm omkrets, det ser inte ut som det är ett jängat hål så de är vell nån packning som gått :/
Nu har jag i allfall plockat ut motorn ur skojtern å funderar om man måste klyva hela blocket för att kunna reparera det och om det är hyffsat enkelt eller om det är lika bra å lämna den till firma, och hur mkt skulle det kosta. Det kanske är billigare att skruva i en f7 motor aja hur som helst kommer ja inte kunna sova i natt :( bilder kommer i morn
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Sv: 440 Haveri (BILDER)

nu kommer lite bilder skriv vad ni tror det kan vara!
motorn ur

tkr det ser ut som det ska ?

ska det inte sitta nån temp mätarkontakt av nå slag till höger om bylarslangen nere i blocket ?

nu kommer hålet där det rann vatten ifrån måste man isär med blocket ?
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Antingen är tätningen, lagringen eller båda två paj på din vattenpumpsaxel.
så jag lär isär med blocet hur som helst ?
vilken tätning är det du menar som kan ha gått sönder och hur vet ja om lagret till axeln har skurit?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Det är tätningen på vattenpumpsaxeln som gått, troligen så har lagringen gått på pumpaxeln då dom som jag skrev tidigare är utan smörjning orginal. Dom är bara lagrade i aluminium :(
Kolla en sprängskiss så får du lite överblick vilka delar det rör sig om, lite svårt att beskriva här.
Men börja med att känna på axeln om den är glapp..
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Värdelösa motorer dem där... på min 453 gick tätning 3 ggr på 150 mil

Laga inte köp en ny på blocket det är billigare, kostar ju inte mkt för skräpet.
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Nä dom är inte värdelösa, bara inte byggda för att köras som en "bruksmotor"
Men inga större problem att få dom att funka som det.
Störst bekymmer är avsaknaden av smörning på vattenpumslagringarna, men finns ju olika lösningar på det.
oljepump eller svarva in lagringar i oljebrons är väl dom vanligaste.