Crossfire 800 2011

jooje

Medlem
21 nov 2008
14
0
1
ö-vik
har någon annan missljud på sin 800 som ligger mellan ca 6200rpm-7300rpm?
låter som om den håller på att skäran eller metallskrammel.. går dock bra misständer ej och går kanon... och inge missljud före eller efter dessa varvtal
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Kring variatorn?
Kolla om fjädern i primären är av?
Men det ska väl vara fixat till i år?
 

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
Kan inte säga att jag hört något på min iaf, men har bara hunnit köra ca 20 mil ännu...
Hittils är jag bara nöjd med min CF8
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
du har väl köpt den av en återförsäljare med 3 års garanti? prata med dom
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
upplevde ett ljud i min m8 i början också.lät typ som att remmen hadde fransat sig eller nå.hörde det när jag höll jämnd gas.inte vid gaspådrag eller likn
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
upplevde ett ljud i min m8 i början också.lät typ som att remmen hadde fransat sig eller nå.hörde det när jag höll jämnd gas.inte vid gaspådrag eller likn
Exakt samma ljud har jag. Måste undersöka vad som är. Trodde först att remmen hade fransa sig som du säger men lyssnar man mer noga så är det nåt som skrammlar. Få då jag för mig
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
det är förmodligen värmeskyddet runt kassaskåpet till höger under huven. även kallad ljuddämparen.
 

jooje

Medlem
21 nov 2008
14
0
1
ö-vik
är inget av det ni har tagit upp här varken variatorskydd, plåtar,fjädern. har kollat det mesta som sitter i motorutrymmet.. har lämnat den på service så dom får fixa det.. doch om ni vet eller hittar felet så skriv gärna in det här
mvh johan
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
det är väl bara å köra...håll stumt!!
garantin täcker...inte lika fullt i ac verkstan som hos poo och doo! :):)
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
på min hcr saknades en lagring i sekundär variatorn, kolla på "trumman" som inre skivan glider över om de är skav märken på den. jag hörde ett skorrande/skramlande ljud som försvann efter ja fick en ny variator. Om min va defekt så kan de juh finnas fler nya AC me samma fel..
 

jooje

Medlem
21 nov 2008
14
0
1
ö-vik
på min hcr saknades en lagring i sekundär variatorn, kolla på "trumman" som inre skivan glider över om de är skav märken på den. jag hörde ett skorrande/skramlande ljud som försvann efter ja fick en ny variator. Om min va defekt så kan de juh finnas fler nya AC me samma fel..
Låter ju som om det skulle kunna vara det...
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
hur långt har den gått?
plåten under grenröret, staget som håller apv motorn, plåten under huven, plåt under sekvariator.
annars kolla allt du redan kollat.
iof så brukar sånt där skramla vid lägre varv än dom du nämner.

om nått är fel i variatorerna så borde det synas utan större bekymmer tycker jag.
 

jooje

Medlem
21 nov 2008
14
0
1
ö-vik
hur långt har den gått?
plåten under grenröret, staget som håller apv motorn, plåten under huven, plåt under sekvariator.
annars kolla allt du redan kollat.
iof så brukar sånt där skramla vid lägre varv än dom du nämner.

om nått är fel i variatorerna så borde det synas utan större bekymmer tycker jag.
Har kollat alla plåtar ett flertal tillfällen.. är mer ett rassel än ett plåtskrammel.. svårt att beskriva i ord.. men det kommer vid ca 6200v/min tycker variatorn ser ok ut,,,
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
ingen som vet?
Hissa upp maskinen och se om det försvinner. Då testar du om det är hastightesrelaterat eller varvrelaterat. Då är det också lättare att höra var det kommer ifrån. Jag hade lite missljud ifrån plåtarna runt ljuddämparen men det försvann senare. Är det hastighetets relaterat skulle jag gå på drivaxel, DD. Det är inte säkert att ÅF gjort något alls misstänker jag.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Märkte på min idag att det rasslade på tomgång.
Tog tag i variatorn och slet.
Nånting där i är så pass glappt att det blir ett missljud.
Dom får kolla upp det när den ska in på service.
Gått ca 250mil nu.