2T Olja

wellesnö

Medlem
4 jan 2011
10
0
1
Skåne
Hejsan!
Helt ny på forumet.
Har precis skaffat en Panther 550 -00
En undran ? vilken 2t olja andvänder ni
Har alltid kört mina maskiner på Castrol.
Är det någon som vågat prova Biltemas snöskoterolja :embarrest:
Castrol 220kr/l Biltema 70kr/l
Läst en del om folk som provat Biltemas 2t till crossen
som påstår att slitaget inte skiljer sig från andra dyra oljor.
Har dock inte vågat prova i min egen cross.
Kanske är det dummheter att ens tänka tanken.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
tja.
Ja du alla oljor är väl ganska lika från grunden ju, är ju bara olika tillsatser som olika fabrikat tillsätter.
Men just när det gäller skotern har jag aldrig "snålat" med vilken olja jag köper, tanke på säsongen är kort och är ju ganska tråkigt att behöva skruva mitt i vintern om något går sönder mitt i säsongen.

I min nuvarande Kisse misse(F7a) kör jag på Motul 2T olja till den och det har fungerat perfekt :) körde OKQ8 olja i min gamla F3a och det funkade också fint.
Finns väl ett test som utfördes (tror det var tidningen Skoter som gjorde den) där dom klassade olika oljor, kom inte ihåg något testresultat dock.
De flesta oljor fungerar nog bra, dock är det ganska ordentliga krav på oljan i en skoter iaf, då det är kalla starttemperaturer och smörjegenskaperna ska vara goda :)

Men bara pröva sig fram, Lycka till
OBS! har ej prövat Biltema oljan, men ska nog göra det i Crossen sen till sommaren.
 

wellesnö

Medlem
4 jan 2011
10
0
1
Skåne
Tack för svaret!
Ja säsongen är ju ännu kortare här nere i skåne så det är kanske dumt att snåla på oljan.
 

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
Jag har funderat på samma sak, det ända jag går på är helsyntet och jag köper min olja på macken där jag tankar.. brukar ligga på mellan 80-150kr.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Biltemas är inte nåt fel på alls, alla oljor som säljs måste uppfylla kraven för klassificeringen. Jag har kört biltemas mcolja i min motorcykel flera säsonger och åtskilligt med hårda bandagar och det är klockrent.

I skotern kör jag dock Arctics APV olja eftersom det är rekommendation att göra så under garantitiden.
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
kör på arctic APV olja. Köpte en dunk på 4 liter i fjol, kostade 370kr. Köpte en förra veckan den kostade 640kr :( Köpte på samma ställe. Dom har bytt leverantör sa dom. Ohållbart pris!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
kör på arctic APV olja. Köpte en dunk på 4 liter i fjol, kostade 370kr. Köpte en förra veckan den kostade 640kr :( Köpte på samma ställe. Dom har bytt leverantör sa dom. Ohållbart pris!
Om du fortsätter köpa oljan så kan du inte gnälla på priset..Då har du redan accepterat det höga priset.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
kör på arctic APV olja. Köpte en dunk på 4 liter i fjol, kostade 370kr. Köpte en förra veckan den kostade 640kr :( Köpte på samma ställe. Dom har bytt leverantör sa dom. Ohållbart pris!
Det är för att dunken är "flashigare" nu, sen är det motul som gör oljan. Gör som jag köp på 20 lit dunk det är mkt billigare.
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Spectro Sno Injector Mineral is the shit!
Luktar i princip inget, Ryker lite och framförallt är APV:s rena å fina!
"råkade" köpa Castrol Helsyntet förra vintern för det var skit bra pris! Fyllde behållaren körde 10 mil och slangade sedan ur behållaren!
Den stanken som upplevdes va ju totalt avskyvärd!
Sen om det funkar bra eller dåligt med APV har jag jag ingen aning om!

Dessutom så är ALLA spectro oljor GODKÄNDA av skotertillverkarna i garantihänseende!
 
Last edited: