dåliga motorer ?

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
hej alla jag snackade med en polare och han påstog att arctic cats motorer va kassa och jag har ju precis köpt en skoter arctic cat såklart :argh: , ringde till nåra skoterverkstäder där den ena påstog att de va nåra årsmodeller på de 3 cylindriga arcticarna som va lite sämre nåt problem med att den mittre cylindern skar pga nåt (bla bla bla ja e ingen mek ) påstog han nån som vet nåt ang detta , jag köpte en cat m5 2005a dvs 2 cyl 2t tack på förhand , snöar här i örebrotrakten igen har nog ca 60 cm nu :becky: dags att byta om o åka o tanka scotern c u
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Alla mäskesfanatiker (inklusive mig själv) snackar dynga om andra märken, det är en del av upplevelsen. :)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Arctic cat har idag dom driftsäkraste 2T motorerna på marknaden och har så haft senaste 10 åren. Dom som säger annat gör det pga märkesfanatism eller ren okunskap.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Men nog tror jag arr han ringde väl till märkesverkstad för articcat?

Hade varit fint och samla in info om motorerna om deras nackdelar och saker som man skall ha koll.
Som vi har en tråd om rotax serie 3 motorer, där ser vi ju nackdelen och vad som kan spöka.

Artic har jag dock ytters lite kunskap om, men jag tror jättemycket på deras utveckling, att de är nummer ett motormässigt
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Hade en M6 av 2007 års modell.

Inte ett enda problem på 256 mil, sen sålde jag maskinen. Tom remmen höll hela tiden.
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
man kanske har lätt att hänga upp sej på spirit-motorerna om man gillar andra märken. Men de var länge sen arctic cat hade dom.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
ahh tackar nu känns det lite bättre om inte annat :) , var ute på en 4 timmar lång repa o bomba snö fy f...an va kul det e me massa snö o denna skoter ångrar att man inte köpte tidigare har gått nåra vintrar och tänkt på det men men bättre sent än aldrig antar jag ha de
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tycker standardfelen på motorer har minskat på de tillverkade efter år 2000.
Felen på de "nyare" maskinerna får nog hänvisas till kassa ägare som bara kör å inte servar eller kollar nått.
Sen säljs skotern vidare ganska snabbt då Arctic har ett något lägre andrahandsvärde.
Detta grundar sig på att Arctic någon gång på 70-talet fick ryckte om sig att vara dålig.

Med dagens Suzuki motorer behöver man inte oroa sigom maskinen är välskött och servad.

Det var mina tankar.