Arctic cat zl 600 efi ss -02 dör vid gaspådrag.

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Hej!

Som rubriken säger så dör den vid gaspådrag. Ifall jag står helt still och trycker fullt eller ialla fallt rejält på gasen så dör den, händer även om ja ligger på låga varv och trycker typ fullt.

När detta händer får man endera stanna å vänta ett tag eller pumpgasa.

På lite högre varv till fullgas går den bra. Kan dö av lite för att sen komma igång.

Vad kan felet vara?

Mvh
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
får du nån felkod?..

tänkte först på spärren i gasen men då bruka den ju inte gå köra, om den nu inte är glapp.
har den stått ute översnöad då kan de frysa i gas handtaget å då kan den dö å jävlas med så på min mc 600.

kolla så inte insugsgummina ä trasig å att alla slangar är hela så de inte läker ut nå soppa.
 

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Hm ganska ny på dom här så hur kollar ja felkoder?:S

Har inte sett någon soppa som läkt. Ska prova med startgas på insugsgummina eftersom ja ser torrsprickor.(Kommer byta dessa i vilket fall pga torrsprickorna)

Ska kolla det med gasen med.

(En annan grej som verkar mysko är att en polare har en mc 800 02 som vart lika dan efter att han monterat styrhöjjare!)
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Jag har en mountain cat 800 EFI -03 som beter sig likadant. mkt märkligt. Ena dagen gick den bra men senast jag körde så la den av. till slut så dog den å gick inte att starta. efter att jag slitit den några meter fram å tillbaka så gick det att dra igång den.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Du upplever mycket troligt fler påpekar effekten av gashängsskydds funktionen.
Enkelt sammanfattat. När en brytare i gashantaget är i tomgång ska sensorn för gaspådrag också vara inom tomgångområde. Är så inte fallet så stänger den av.

Två enkla sätt att prova.

Tryck medvetet in gashantagen mot mitten av skoten innan du gasar. Så att axeln som gashandtaget är ledad kring åker in någon millimeter sedan gasar du.
Då ska den inte begränsa något om brytaren i handtaget är hel.

Koppla ur en kontakt som går till styret med kabel färgerna lila , vit med svartsträck och brun (på ena sidan kontakten brun med vit stäck)
Med denna kontakt så försvinner både gashängsbrytare och NÖDstoppen. Därav mycket olämpligt av säkerhetsjäl men bara för att prova.

Om man nödvändigtvis ska koppla ut enbart gashängsbrytaren är den vit / svarta kabel som används låt lila och brun vara orörd. Då fungerar nödstoppen.

Kolla så gasvire rör sig riktigt och ändlägen går att nå både fullgas och tomgång utan tvivel.

Men jag är personligen helt oförstående varför man ens överväger att koppla ut gashängsbrytare. Den har då räddat mig några gånger.

Speciellt på en EFI maskin. Där det förutom fel på själva brytaren eller gasvire även kan vara en feljusterad gaslägesgivare (TPS) så man kör med en felaktig mängd brännsle och ger bort effekt... men har man för mycket att köra men så för all del.

På en förgasar maskin är det bara tändningen / gashängfungktion som använder info från TPS.
 

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Tackar för tipsen.

Insugsgummina verkar hel, har provat med startgas.

Tröck gashandtaget mot mitten då ja gasa men ingen skillnad.

Nödstoppen är urkopplad av ägare innan pga att några shims eller typ brickor eller vad han nu sa va dålig så den funka tydligen inte så ska byta den men gashängsbrytaren ska ja kolla upp om den är ikopplad eller ej.

Har dock hittat ett fel som borde göra att den går som den gör. Ena vajern till ena apv-avgasporten är av och den andra har hoppat ur så ingen av dessa funkar ju som dom ska.

Ska försöka hitta nya sånna vajrar i morrn. Kikat på lite hemsidor men inte hittat några. Någon som vet vart det finns?

Mvh Daniel
 

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Beställt vajer nu. Dyr som satan dom där.

Så hoppas jag att den funkar som den ska sen.

Ska man tänka på nå speciellt när man byter dom där?

Läste i instruktionsboken hur man justerar in längden, stog dock på engelska men verkar inte va allt för komplicerat:p Ska även göra ren avgasportarna.

Men tänkte ifall det är nå mer man bör tänka på, ska man smörja portarna med något eller?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då är det nog gashäng funktionen kopplat ur av tidigare ägare... Bara att hoppas att du inte fått mer överaskningar på köpet.

Dålig funktion på APV brukar märkas mäst på höga varv.
Rengör, justera, sätt tillbaka dom rättvända. Var försiktigt så inte något åker in i cylindern det blir så mycket jobbigare då...
Efter montage dra i wire så du känner att dom går lätt och finnt. Montera wire rätt väg på APV motorn.
 
Last edited:

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Jo både nödstoppen och gashängsbrytaren är urkopplad eller ser mer ut som att kablarna har gått av jäms med själva gummikontakten om ingen dåre klippt av dom istället för å dra isär!

Hoppas på ny vajer i morn så man får det gjort och ser om den går som den ska sen!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Beställt vajer nu. Dyr som satan dom där.

Så hoppas jag att den funkar som den ska sen.

Ska man tänka på nå speciellt när man byter dom där?

Läste i instruktionsboken hur man justerar in längden, stog dock på engelska men verkar inte va allt för komplicerat:p Ska även göra ren avgasportarna.

Men tänkte ifall det är nå mer man bör tänka på, ska man smörja portarna med något eller?

Beställde två vajrar från USA i mellandagarna. Gick på ganska prick 800 kr inkl frakt.
 

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Hallojj igen!
Har kört med skotern ett tag nu med nyrengjorda portar, ny vajer och nya insugsgummin och det vart en helt annan skoter!

Dock så märkte jag nått annat när vi va i klövsjö i helgen! Skotern gick klockrent hela lördan och i stort sett hela söndan. Det som hände var att ja kom å körde som vanligt och tröck på lite när den plötsligt typ blöddra till och sursmall sen gick den lika bra som innan igen. Bytte stift efter 1a gången å då gick den skitbra i några timmar sen hände det igen. Dock såg stiften som satt i bra ut men testade ett byta ändå! Hände bara 2 - 3 gånger på hela helgen.

Har dock inte hunnit kolla så mycket.

Ska kolla ifall någon kabel sitter löst eller glappar. Kanske att gnistan försvann och sedan antände soppan!

Hoppas ni förstog något iaf:)

Någon som vet vad det kan vara? Vart man ska börja kika?