F8 börjar vibbrera över 5-7 k varv?

niickee

Medlem
8 jan 2011
6
0
1
Säter
Var ute och lekte hoppade lite och så,
Boggien fick sig en smäll och efter det började skotern vibbrera när man gasar på,
Har bytt rem och justerade inte mattan lite, men det finns fortfarande vibbrationer kvar när man gasar på!
har kollat drivaxeln och drivhjulen, några av kuggarna på drivhjulen är spruckna men inte som ska störa tycker jag, har även hissat upp och gasat och tycker inget ser konstigt ut med drivaxeln,
Men sitter ett hjullager vid bromsoket där brickan har släppt och hänger löst kring drivaxeln,Kan det vara lagret som skurit?
Eller obalans i primär variator?
Går väldigt fint som sagt upp till 5-7000 varv sen börjar den vibbrera!

Tacksam för svar!

MVH/Niklas
 
A

axelsson_vpg

Du har inte smaskat in i en stubbe/sten/något hårt på senaste? Tänkte om drivhjulet hade fått sig en kyss. Då brukar dom kunna vibrera som fan! Räcker om drivhjulet får sig en buckla lr blivit skevt. Har hänt polare osv. Kolla de först! =)
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Var ute och lekte hoppade lite och så,
Boggien fick sig en smäll och efter det började skotern vibbrera när man gasar på,
Har bytt rem och justerade inte mattan lite, men det finns fortfarande vibbrationer kvar när man gasar på!
har kollat drivaxeln och drivhjulen, några av kuggarna på drivhjulen är spruckna men inte som ska störa tycker jag, har även hissat upp och gasat och tycker inget ser konstigt ut med drivaxeln,
...
 

niickee

Medlem
8 jan 2011
6
0
1
Säter
Har precis börjat demontera drivaxeln, har släpptpå boggin och axeln vid bromsen, men axeln vill fan inte ut alltså!
Är det något särskilt man lär göra för att få ut drivaxeln ur dessa f8:eek:r?
Sen om ni vet någon som säljer dessa drivaxlar, bengans motor i östersund vet jag är bra, ganska mycket billigare än skoteraffären här hemma!

MVH