Köpt en till skoter idag. ZRT600 96a

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Tjena.
Kände att 440n va lite klen så jag köpte en zrt600 igår som verkade helt okej.
Skulle köra den idag men då var den fruktansvärt tjurig att få igång. Fick ge en liten sup i varje cylinder för att den skulle starta. Såg ut att vara väldigt klen gnista..
Vad kan det vara för fel? Satte i nya stift med. När den väl var igång sen så gick den som ett skott :)

Tyckte dock att den slirade lite på remmen med. Som för övrigt var 4mm för smal så jag har beställt en ny.

Något som kan vara bra att veta om dessa modeller?

Mvh
Johan
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sälj fanskapet, köp en annan och glöm bort att du ägt den. De där maskinerna är födda och uppvuxna i helvetet.
 
A

axelsson_vpg

Tjena!
Jag har haft en sån där skoter förra året, en 98a i toppskick. Efter 1 säsong då jag hade haft den så såg den ut som Mordor typ.. Racklade hela tiden lite grann och äckligt svårstartad då man haft den på släp så vi fick alltid stå och dra i 5-skift innan han kickade igång om man hade kört på släp en längre sväng.

De satt renoveringsbara foxdämpare på då jag köpte den, nyrenoverade. Men dessa slog i botten varje gupp så ja spände fjädern i botten också. Sen Tyckte ja dom hade sjukt klent chassi vid fotstöden och framvagnen körde ja av i 8a delar. Övringt så väger dom väl 295 kg torrvikt så du kmr köra fast och få ordentliga träninspass.

Men motorn är ju rätt härlig ändå, och dom går ju mätarn ut.. Lätt.. Jo föresten! Insugsgummina är en svaghet på dom där. och får du sprickor lr så i org gummina så köp EJ nya pirat (går hål efter en gasen-i-botten över en sjö repa) och EJ nya orginal (1500 st) Laga med stövel lim.

Nu låter de som om ja bara hade skit om den, men nog hade jag jävligt roligt förra säsongen, och de är ju härligt att kunna "vara me" vad man än har.
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
Sälj fanskapet, köp en annan och glöm bort att du ägt den. De där maskinerna är födda och uppvuxna i helvetet.
kan ju inte mer än annat än att hålla med. bered dig på att skruva.

mät upp statorn och kolla så att det inte är det, det är ett vanligt fel att en svindyr komponent pajjar
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Motorn blev aldrig färdigkonstruerad. Så när du tröttnat på att skruva i den kan du trycka i en rotax-spis istället.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Motorn blev aldrig färdigkonstruerad. Så när du tröttnat på att skruva i den kan du trycka i en rotax-spis istället.
Å du menar att dom är färdigkonstruerade med en vevaxel som måste fettas om med jämna mellanrum mm.?

Nä ang. att den va svårstartad å du fick ge en sup för att få igång den så verkar det ju vara ett bränslerelaterat problem. Kanske skulle vara dags att gå igenom bränslesystemet från tank till förgasare tex.?

Sen vet ja inte om de är så dåliga motorer ändå, med dåligt underhåll rasar ju nästan vilken motor som helst. Vet av minst 2st zrt 600or med över 1000mil på mätaren som fortfarande går bra varav den ena jag funderade på att köpa för en 8 år sedan som hade gått kring 1100mil redan då.

Men som sagt gå igenom allt en extra gång om de behövs, kolla så de är jämt komp. ,kanske byta nålventiler (surar lätt ihop på släp om dom är nötta) ,töm alla behållare på vätskor (för att få bort ev. kondensvatten som blivit med åren)
kolla igenom alla leder i biggie/framvagn och byta ut nötta bussningar mm. mm.

ja de finns hur mycket som helst man kan göra beroende på hur seriös man vill vara sen börjar dom ju vara till åren dessa maskiner så en hel del beg. reservdelar brukar ju finnas att få tag i också om man behöver.
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
jaha. Precis alla som svarade spydde galla över den här modellen! Och innan har jag nästan bara läst bra saker.

Att den är tung har jag märkt, har gjort en ordentlig fastkörning så jag fick dra loss med traktor. Är väldigt mycket lössnö här, så om man åker sakta och svänger så sjunker halva framändan ner i snön.

Stötdämpningen känns väldigt bra. Har inte slagit igenom eller ens varit i närheten...än. Fox dämpare fram, inte kikat bak.

När man väl fått igång den så kan man stänga av den efter bara någon minut och efter det startar den direkt! Fick höra av en granne att det är ett litet känt fel att choken fastnar i förgasarna. Så jag undersökte. Två av tre satt fast. Varav den ena fick jag inte loss alls, fast sprayande med diverse lösningsmedel. Tips på att få loss den? Har hört nåt om vinsyra? Så väldigt grinig när den kallnat, ger inte ifrån sig ett liv.

Kan ett primerkit vara en lösning?

Annars går den riktigt rart i motorn. Går som ett skott!

Hastighetsmätaren funkar icke, har beställt ny wire men tidigare ägare trodde inte det var felet.

Den har gått ca 1100mil, så den är inte direkt ny. Dom verkar vara populära ändå, försvinner direkt från blocket.

hmm nåt annat vet jag nog inte just nu. sitter styrhöjare på, skönt när man står, obekvämt när man sitter tkr jag.

Mvh
Johan
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är rent förjävligt att köra de där tripplarna i lössnö. Inte rappa mig för att kännas lätta och ett levande helvete att lyfta när man kört fast.

Till felen då. Tror ju du får ordning på choken om du får tinat upp skotern och smort upp allting.
Mätaren är säkert stiftet som är trasigt och inte vajern, vanligare att det går sönder. Tror det är #11 på bilden:
 
A

axelsson_vpg

jaha. Precis alla som svarade spydde galla över den här modellen! Och innan har jag nästan bara läst bra saker.

Att den är tung har jag märkt, har gjort en ordentlig fastkörning så jag fick dra loss med traktor. Är väldigt mycket lössnö här, så om man åker sakta och svänger så sjunker halva framändan ner i snön.

Stötdämpningen känns väldigt bra. Har inte slagit igenom eller ens varit i närheten...än. Fox dämpare fram, inte kikat bak.

När man väl fått igång den så kan man stänga av den efter bara någon minut och efter det startar den direkt! Fick höra av en granne att det är ett litet känt fel att choken fastnar i förgasarna. Så jag undersökte. Två av tre satt fast. Varav den ena fick jag inte loss alls, fast sprayande med diverse lösningsmedel. Tips på att få loss den? Har hört nåt om vinsyra? Så väldigt grinig när den kallnat, ger inte ifrån sig ett liv.

Kan ett primerkit vara en lösning?

Annars går den riktigt rart i motorn. Går som ett skott!

Hastighetsmätaren funkar icke, har beställt ny wire men tidigare ägare trodde inte det var felet.

Den har gått ca 1100mil, så den är inte direkt ny. Dom verkar vara populära ändå, försvinner direkt från blocket.

hmm nåt annat vet jag nog inte just nu. sitter styrhöjare på, skönt när man står, obekvämt när man sitter tkr jag.

Mvh
Johan
På min gick mätarn! Jag sket i det och körde ca. 10 mil till efter att mätarn lagt av. De var brytpinnen till wiren vid drivaxeln som gått av, och de är en varning att drivaxel lagret håller på att gå. Och mycket riktigt så hade ja äckligt tur för när ja väl skulle börja skruva så låg drivaxeln bara på lagerbanan på lagret. Hohoho!

Och du, kom ihåg va ja skrev tidigare, håll koll på insugsgummina och köp inte pirat! Blåser du ett gummi på en trippel så äre godnatt me motorn.

EDit: jag fixade en 10 cm styrhöjare på min. Visste ändå inte om ja skulle stå / sitta / ligga / knäkörning me den. urk.. :(
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
men va folk dissa maskin, man får väl ta de för va de är! de är en gammal skoter. jag hade en 97:a som ja va gör nöjd me iaf. lite fix me variatorer å lite nerdrevning så går dom som troll! (för att vara en skoter modell som har 15år på nacken å väger 300kg nästan)
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Insugsgummina ser helt okej ut, ev lite antydan till spricka i någon men inget allvarligt. Lär ju fungera med super-epoxy lika bra som stövel lim?

Drivaxel lagret kanske finns att köpa på typ biltema? Dom har väl alla möjliga storlekar?

Mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tycker inte det är något större fel på maskinen. Har haft ett par stycken tripplar och kört mkt i lössnö. Kräver lite mer av föraren men det går. Kör trippel även nu. Men angående din hastighetsmätare så tror jag det är "bryt pinnen" mellan vinkel växeln och drivaxeln som är av. brukar vara det på dessa.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tycker inte det är något större fel på maskinen. Har haft ett par stycken tripplar och kört mkt i lössnö. Kräver lite mer av föraren men det går. Kör trippel även nu. Men angående din hastighetsmätare så tror jag det är "bryt pinnen" mellan vinkel växeln och drivaxeln som är av. brukar vara det på dessa.
Ja som sagt, "stiftet".
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Förstår inte heller vad alla pratar om... tycker det var en kanon maskin och visst har den sina svagheter bland annat insugsgummin men vilken skoter har inte svagheter?
Svag i chassit? det är ju trots allt en 96:a så förvänta er inte en rev. Annars var jag helnöjd och tycker inte den gick dåligt i snön för den delen heller! byte av matta bör man göra dock. Kan avsluta med att säga att vår maskin rasade på veven efter bror kört 10 mil med den så efter vi renoverat detta så gick den problemfritt i 5 år.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
kan jag faktiskt inte svara på då jag bara var kanske 11-12 vid det tillfället, min bror är i fillipinerna så lite svårt å fråga^^
vet dock att den köptes runt jul någon gång och att det var inåt landet någonstans!
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Vet faktiskt inte varifrån den kommer. Jag köpte den utanför Stora Sundby som ligger vid Eskilstuna. Innan det kom den från Köping. Innan det vet jag inte. Varför undrar du?

Föresten någon som vet var jag kan köpa det där lilla stiftet till hastighetsmätaren??
 
Last edited:

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
nä, det va nån företagskille som köpte en massa skotrar härifrån och tog ner dom med lastbil, och däribland en zrt600, 1051 mil, styrhöjjare och foxdämpare runt om, min flickväns gamla. och enligt beskrivningen så passade den som in, men jag antar att det är många zrt som liknar den :)