Nollställa felmeddelande sdi ?

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Hej!

Har en 08ans 600 sdi som motorlampan har tänts på, det piper fyra gånger när man startar maskinen sen är den tyst och endast motorlampan lyser samt texten check engine. Rev isär maskinen och kollade alla kontakter osv i tron om att det var fukt nånstans då den har gått ganska mkt puder tidigare under säsongen.

Såg då att grenröret satt löst och att avgaser läckte ut vid cylindern. Min teori är att den tagit tjuvluft vid grenröret och att värdena på lambdamätaren (?) vid slutburken har blivit felaktiga. Min åf tror att detta kan vara orsaken till att motorlampan tänts men tydligen måste man koppla upp skotern till deras dator för att kunna släcka lampan även fast man åtgärdat felet.

Så min fråga är finns det verkligen inget annat sätt att nollställa felmeddelanden ? Har kopplat bort batteriet och dragit ur säkringar men tydligen räcker inte det. Är det någon som har nåt tips ? Är inte så sugen att åka 8 mil enbart för att nollställa ett felmeddelande.

Tack på förhand!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Din teori är fel. Håll M knappen inne och blinka med hel o halv ljuset, ring handlaren och säg vilken P code som kommer upp i displayen, eller sök på OBT-II codes följt av P0XXXX där det mesta finns från bilsidan med samma språk,dock inte Rave portar
Varför upplyste inte din ÅF om det, så slapp du kolla alla kontakter på hela skotern.
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Okej vad bra då vet ja de, tack för svaret! Har dock inte fått till det där med att få fram nåt meddelande på displayen, enligt min åf fungerade det enbart på "vissa" sdimaskiner... Körde upp skotern till min åf iaf idag och felmeddelandet som kom upp var för tempgivaren att den hade för hög spänning samt att det var fel på ett relä till elstarten, även fast jag inte har nån elstart. De behöll skotern så får väl se dom hittar på.

Tack för svaren!
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Det finns nått service-meddeland på -08 600sdi om att motorlampan tänds, fick samma på min skotern gick att köra, men varvade max 7000 v/min.
 
R

RevMan

kolla aktiva felkoder fungerar på alla XP med Premium cluster.
Anledningen till att ÅF inte informerade om det är nog för att han inte vet om det.
Har inte hittat det i nån instruktionsbok och det är inget som BRP har klämt ur sig att man kan göra.
Väldigt bra funktion.

Felkoden om startrelä finns på alla sdi utan elstart, har alltid varit så på sdi.
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
kolla aktiva felkoder fungerar på alla XP med Premium cluster.
Anledningen till att ÅF inte informerade om det är nog för att han inte vet om det.
Har inte hittat det i nån instruktionsbok och det är inget som BRP har klämt ur sig att man kan göra.
Väldigt bra funktion.

Felkoden om startrelä finns på alla sdi utan elstart, har alltid varit så på sdi.
Aha vad innebär Premium cluster då ? Är det något jag har ? Har höjdmätare och bränsleförbrukning på mitt instrument men inte kompass som jag har för mig finns på vissa ? Verkar ju vara kanon att kunna kolla felkoden direkt o sen googla för att få fram felkällan till koden.

// Johan S
 
R

RevMan

Premium cluster innebär stora displayen och både s och m knappar.