handdator

Visa fullständig version : Skoterkorten utgår 2012 om man inte förnyar!

Ehnebom
2011-11-16, 21:58
Jeg vet inte om detta redan tagits upp, sökte en snabbis. Hur som så är det viktigt att det kommer ut!

Efter ett tips från en kompis så var det bara att ringa transportstyrelsen och kolla hur det verkligen ligger till.

Jodå, skoterkorten kommer att utgå om dom inte förnyas innan 2012 (kommer inte ihåg vilket datum)

För att förnya så ringer man 0771-818181 och om jag nu kommer ihåg rätt tryck 9 för att tala med telefonist och sedan 3 för förarbevis.
Där får man sedan uppge personnummer och dom gör nån koll, sedan kommer man få blanketter för förnyelser hemma. Det skall bifogas ett körkortsfoto och självklart betalas det en expeditionsavgift...

Det här är ingenting som jag har fått någon som helst info om från något annat håll än rykten från en kompis, är det nån annan som hört nått om det?

niilsson
2011-11-16, 22:06
VAAAA!? Blir att ringa imorgon då.. Verkar ganska uppenbart att de inte vill ha några lagliga skoterförare. Jag menar, jag hade då kört fast de hade dragit kortet för mig utan vidare förvarning, gissar att jag inte är ensam om att göra det heller...

m0ngoloid
2011-11-16, 22:08
Men va ?! Måste jag ringa imorgon och förnya då!
Dom kunde väl fan ha skickat ut nått brev eller nå =/

Scorpio_Racing
2011-11-16, 22:11
va? vad är det jag har missat?

Wettainen
2011-11-16, 22:12
Jag hoppas det inte gäller för mig ? Jag fixade skoter kortet i måndags, så det är ju som att " förnya " det för mig?

m0ngoloid
2011-11-16, 22:13
Wettainen , har du kort på det kortet så ska det inte vara några problem , Är bara för oss som skaffade kortet för nått år sen när man inte behövde kort på dem.

TylerD
2011-11-16, 22:14
saxat från transportstyrelsen:

"Förnya gamla förarbevis

De som har förarbeviset för terrängskoter kan köra både snöskoter och terrängskoter även efter den 1 oktober men det kommer att vara krav på att så småningom skaffa det nya förarbeviset. Innehavare av gamla förarbevis ska ansöka om utbyte senast i december 2012. Transportstyrelsen kommer automatiskt att sända ut ansökningshandlingar till dem."

Där står de att de kommer skicka ut ansökan...

__Marcus
2011-11-16, 22:15
Svar på era frågor (http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/Nya-regler-den-1-oktober-2009/)

lille man
2011-11-16, 22:22
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/

Utbyte av gamla förarbevis

Om du har förarbevis för terrängskoter som utfärdats under tiden 2000 - 2009 kommer det även i fortsättningen att vara giltigt, men måste bytas ut och till ett nytt förarbevis för terränghjuling och snöskoter. Detta utbyte ska ske senast under 2012. Transportstyrelsen kommer att skicka ut ansökningshandlingar till alla som idag har ett förarbevis för terrängskoter.
Senast den 31/12/2012 skall ansökan om utbyte från förarbevis terrängskoter till det nya förarbeviset för snöskoter och terränghjuling vara inkommen till Transportstyrelsen. Förarbeviset blir ogiltigt efter det datumet, om inte ansökan inkommit.

Lite sent =)

m0ngoloid
2011-11-16, 22:24
lille man , vart läste du det ?

Jeens_
2011-11-16, 22:39
Jag fick då automatiskt hem ett papper så klistrade fast en bild och skrev namnteckning sen fick jag kortet efter några dagar. Givetvis ska dom ju ha nån hundring för besväret :)

Tror de är endast för att dom ska tjäna pengar man måste byta ut kortet!

Sir Alop
2011-11-16, 22:45
Då har dom förlängt tiden,för tiden gick ut förra hösten då jag förnyade mitt någon av dom sista dagarna.

Fan då stressade man i onödan då,jävla myndigheter! :mad2:

.Strand.
2011-11-16, 22:49
Flera som har skrivet det redan att det är utgången av 2012 det ska vara utbytt, alltså 2012-12-31. Men det skadar ju inte att göra det redan nu, finns ju en överhängande risk att det glöms bort om man tänker, ähh jag hinner göra det sen..
Kanske ändra rubriken och lägga till 31 dec 2012?

asker
2011-11-16, 22:50
Behöver man göra något om man har ett körkort? Har aldrig haft med mig något förarbevis vid kontroll utan dom har bara kollat körkortet och har då sett att jag har förarbevis för snöskoter. Vet inte änns vart den där plastbiten ligger heller...

Emme.G.H.
2011-11-16, 22:55
Är det bara för dom som inte har bild på förarbeviset som detta gäller?

ajsman
2011-11-16, 23:55
En liten fråga, har jag som tog körkort före 2000 ett förarbevis för skoter? Jag vet att jag kör lagligt i och med att jag tog körkortet före 2000. Men nu ser jag på olika försäkringar att man kan välja om man har förarbevis eller inte. Vad ska jag svara på denna fråga? Ja eller nej? Försäkringen blir ju billigare om man har förarbevis.

A.Holm
2011-11-17, 07:07
Det är nog ide att förnya.
Man kan ju köra på ett körkort som är utfärdat före år 2000
Om du däremot åker dit för fortkörning etc. som gör att du blir av med kortet en tid så får du ett nytt utfärdandedatum som då blir efter år 2000, vips så får du inte köra skoter på bilkörkortet längra...

xp600
2011-11-17, 13:26
" Innehavare av gamla förarbevis ska ansöka om utbyte senast i december 2012. Transportstyrelsen kommer automatiskt att sända ut ansökningshandlingar till dem."

Detta betyder att transportstyrelsen måste skicka ut blanketter och att man själv inte kan bli drabbad om man inte fått något?

Hjulboggie rules
2011-11-17, 15:16
Det är nog ide att förnya.
Man kan ju köra på ett körkort som är utfärdat före år 2000
Om du däremot åker dit för fortkörning etc. som gör att du blir av med kortet en tid så får du ett nytt utfärdandedatum som då blir efter år 2000, vips så får du inte köra skoter på bilkörkortet längra...

Öhhhh, det där stämmer väl ändå inte?

• Ett förarbevis för terrängskoter utfärdat från och med 1 januari 2000.
• Ett körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. (Från och med 1 oktober 2009 ger sådant körkort eller traktorkort, till skillnad mot tidigare, också fortsatt rätt att köra snöskoter även om körkortet eller traktorkortet varit återkallat.)

LynxtuktarN
2011-11-17, 15:25
Nu äre så att jag har läst igenom det mesta av alla texter, men jag vill få det klart för mig då det står på ett sånt bladder av datum år osvosv så ja fattar aldrig vad som menas när ja läste det, allt blir bara en röra i huvve på en.... så jag undrar en sak:

Jag har ett förarbevis med kort osv på som jag tog förra vintern, då behöver jag inte förnya det eller?

Maaattiii
2011-11-17, 15:39
Vad gäller för mig som tar kortet nu i januari/februari då? :unsure:

warniee
2011-11-17, 18:33
Nu äre så att jag har läst igenom det mesta av alla texter, men jag vill få det klart för mig då det står på ett sånt bladder av datum år osvosv så ja fattar aldrig vad som menas när ja läste det, allt blir bara en röra i huvve på en.... så jag undrar en sak:

Jag har ett förarbevis med kort osv på som jag tog förra vintern, då behöver jag inte förnya det eller?

Nej du behöver inte förnya ditt för du har redan det nya

.Strand.
2011-11-17, 23:27
En liten fråga, har jag som tog körkort före 2000 ett förarbevis för skoter? Jag vet att jag kör lagligt i och med att jag tog körkortet före 2000. Men nu ser jag på olika försäkringar att man kan välja om man har förarbevis eller inte. Vad ska jag svara på denna fråga? Ja eller nej? Försäkringen blir ju billigare om man har förarbevis.

Tycker du svarar på din egen fråga lite grann. Eftersom du tog körkort före 1 jan 2000 så får du köra skoter lagligt på körkortat, jaa.
Men om du har förarbevis vet jag inte. Har du gått en kurs (några kvällar med ett prov) och fått en kort att du har förarbevis för snöskoter, jaa då har du det..
Sen vad du ska svara på frågan är väl också ganska klart, har du förarbevis svarar du JA annars NEJ?!?

Verkar vara många som är förvirrade i denna tråden vilket som är vilket.
Det NYA förarbeviset som man måste ansöka om innan 31 dec 2012 har ett kort, en bild, på brukaren. Det äldre var bara ett grönt plastkort med namn och personnummer i stort sett.

A.Holm
2011-11-18, 07:21

Jaha, nej då verkar det inte stämma...
Undrar om det varit så tidigare då, eftersom det står att det gäller från 1/10 2009.

andhag
2011-11-18, 11:47

Jaha, nej då verkar det inte stämma...
Undrar om det varit så tidigare då, eftersom det står att det gäller från 1/10 2009.

Det är snarare så att om du åker dit för ett/flera trafikbrott och som följd blir ditt körkort blir återkallat/indraget och du måste ta om körkortet måste du ta ett skoterförarbevis, har du bara fått kortet indraget under en viss tid behöver du inte ta förarbevis för snöskoter/terrängfordon..

Erkänn aldrig att du har fel, du kan ha rätt

shagwell
2011-11-18, 15:34
Tycker du svarar på din egen fråga lite grann. Eftersom du tog körkort före 1 jan 2000 så får du köra skoter lagligt på körkortat, jaa.
Men om du har förarbevis vet jag inte. Har du gått en kurs (några kvällar med ett prov) och fått en kort att du har förarbevis för snöskoter, jaa då har du det..
Sen vad du ska svara på frågan är väl också ganska klart, har du förarbevis svarar du JA annars NEJ?!?

Verkar vara många som är förvirrade i denna tråden vilket som är vilket.
Det NYA förarbeviset som man måste ansöka om innan 31 dec 2012 har ett kort, en bild, på brukaren. Det äldre var bara ett grönt plastkort med namn och personnummer i stort sett.
riktigt så enkelt tror jag inte det är. Jag tror att det försäkringsbolaget vill veta är om du får framföra ditt fordon överhuvudtaget. inte om man har förarbevis eller inte. jag har förövrigt alltid tyckt att dom som fått MC kort före typ 1961 har varit jävligt förunnade. Men jag känner att det är lite samma grej med skoterkortet då jag själv tog körkort 98 och slipper förarbevis hehe suckers!:hahaha:

enpatte
2011-11-19, 13:53
Ni som tänker skippa att förnya ert förarbevis bara för att ni kan köra på körkortet idag bör tänka om!!!
Det handlar bara om att ta ett kort som skickas in med namnteckning och betala 150kr eller vad det nu är.

Ganska enkelt för att få behålla behörigheten, törs du spela på att nästa förändring inte drabbar dig?
Dessutom har många f-bolag rabatt om du har förarbevis.

Nästa steg bör vara att förarbeviset blir en behörighetsbokstav på det vanliga körkortet och man kan ju fråga sig varför det inte blev så redan nu, hade underlättat otroligt mycket.

Nu slipper vi iaf det löjliga med att man måste ha med sitt körkort för att kunna legitimera sig för sitt förarbevis.
Vilket bara har lett till den inställning som vi hört tidigare i tråden att förarbeviset inte behövs.

Statusen på förarbeviset uppgraderas nu med detta menar jag och det vore dumt att stå kvar på perrongen.

shagwell
2011-11-19, 14:06
Att det skulle bli bokstav på körkortet har jag mycket svårt att tro. Ska man läsa om teorin och göra en uppkörning då också? Som med dom andra tilläggen i lappen.. Nej du, jag kommer aldrig sätta mig och plugga för att få framföra min skoter och jag kan lova att det hade varit nådastöten för skoterbranchen som redan går på knä.

Slarva
2011-11-19, 14:31
Att det skulle bli bokstav på körkortet har jag mycket svårt att tro. Ska man läsa om teorin och göra en uppkörning då också? Som med dom andra tilläggen i lappen.. Nej du, jag kommer aldrig sätta mig och plugga för att få framföra min skoter och jag kan lova att det hade varit nådastöten för skoterbranchen som redan går på knä.

När jag fick mitt nya skoterkort, alltså det med foto på så så jag till mig själv direkt " varför skrev dom inte bara S eller nått på mitt vanliga körkort?" För skoterkortet och körkortet ser nästan identiska ut med samma uppgifter och samma upplägg, bara det att det står SNÖSKOTER istället för B som på det vanliga. + att det är ju både prov och uppkörning om man ska ta ett skoterkort, så dom som tagit skoterkort efter 2009 eller förnyar nu och har ett bilkörkort redan borde ju få behörigheten S på körkortet, hade ju vårt bättre än att ha 2 olika kort som ser lika ut fast med olika behörigheter.

Bara min tanke eller håller någon med?

enpatte
2011-11-19, 14:35
När jag fick mitt nya skoterkort, alltså det med foto på så så jag till mig själv direkt " varför skrev dom inte bara S eller nått på mitt vanliga körkort?" För skoterkortet och körkortet ser nästan identiska ut med samma uppgifter och samma upplägg, bara det att det står SNÖSKOTER istället för B som på det vanliga. + att det är ju både prov och uppkörning om man ska ta ett skoterkort, så dom som tagit skoterkort efter 2009 eller förnyar nu och har ett bilkörkort redan borde ju få behörigheten S på körkortet, hade ju vårt bättre än att ha 2 olika kort som ser lika ut fast med olika behörigheter.

Bara min tanke eller håller någon med?

Precis vad jag menade,

honda600e
2011-11-19, 14:36
Om man summerar alla inlägg i denna tråd så kommer jag fram till följande.

1. Har du tagit vanligt körkort före 1 jan 2000 så är det giltigt för att framföra skoter.

2. Har du tagit förarbevis mellan åren 2000 och före 1 jan 2010 så måste du förnya det senast före sista december nästa år (2012) och ni kommer att få papper hemskickat om detta.

3. Har du tagit förarbevis efter 1 januari 2010 så har du redan det nya och behöver inte förnya det.

4. tar du förarbevis nu så hamnar det under punkt 3

På frågan från försäkringsbolag om man har förarbevis så tolkar jag det som om du har laglig rätt att framföra fordonet, alltså skulle det i samtliga ovanstående fall vara ja.
Har du däremot tagit vanligt körkort efter 1 jan 2000 men inte tagit förarbevis ännu så är svaret nej.

Att det skulle bli en bokstav till på ett vanlig körkort anser jag inte vara omöjligt.
Det hände när dom gjorde om A på körkortet till A1 osv.. och då krävdes det inga nya teoriprov eller uppkörningar, utan man fick det automatiskt beroende på vad man redan hade för behörighet.

Samma sak var det när dom införde körkortsklassen C , dom som kunde visa upp intyg på att dom körde fordon över 3,5 ton fick det automatiskt... typ min egen pappa som arbetade med lastbilar på den tiden.

Kidmaster
2011-11-21, 16:52
Ni som tänker skippa att förnya ert förarbevis bara för att ni kan köra på körkortet idag bör tänka om!!!
Det handlar bara om att ta ett kort som skickas in med namnteckning och betala 150kr eller vad det nu är.

Ganska enkelt för att få behålla behörigheten, törs du spela på att nästa förändring inte drabbar dig?
Dessutom har många f-bolag rabatt om du har förarbevis.

Nästa steg bör vara att förarbeviset blir en behörighetsbokstav på det vanliga körkortet och man kan ju fråga sig varför det inte blev så redan nu, hade underlättat otroligt mycket.

Nu slipper vi iaf det löjliga med att man måste ha med sitt körkort för att kunna legitimera sig för sitt förarbevis.
Vilket bara har lett till den inställning som vi hört tidigare i tråden att förarbeviset inte behövs.

Statusen på förarbeviset uppgraderas nu med detta menar jag och det vore dumt att stå kvar på perrongen.

Det är ju det som är poängen med det nya kortet med bild och underskrift. Det gäller som legitimation antar jag eftersom det ser exakt ut som det vanliga körkortet?

Fördel om du blir av med det vanliga körkortet för tex fortkörning så kan du fortfarande köra skoter eftersom det är två skilda kort...

AlexA
2011-11-21, 17:08

det är teori och uppkörning för skoterkortet!
när sambon tog kortet förra året (tidigt på förvintern), fick dom tom lära sig att besikta isen förän dom körde ut på den, och dom fick även testa på att köra folk i kälke ; )

shagwell
2011-11-21, 19:53
Ja OK, det kanske är lite teori och en "uppkörning" men det är INTE samma teori som när man tar ett körkort. Av någon muppig anledning är det däremot det när man ska ta tungt släp, vilket för mig ter sig helt obegripligt. Det är väl ändå samma trafikregler som gäller när man kör ett vanligt släp. Förlåt offtopic..

honda600e
2011-11-21, 22:26
"I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. För de praktiska momenten ska utbildningen bland annat omfatta grundläggande färdigheter i att praktiskt hantera snöskotern."

Men det finns inget sådant när det gäller att förnya redan befintliga skoterkort.

De nya reglerna för skoterkort började gälla 1 januari 2000, och dom som hade vanligt körkort före det har inte blivit av med sin behörighet att köra.

Det nya skoterkortet med foto började gälla 1 oktober 2009, så har du tagit kortet efter det eller tar det nu så har du redan det nya och behöver inte göra någonting.

Som jag tolkar det så är det enbart de som har tagit skoterkort mellan 1 januari 2000 och sista september 2009 som måste förnya sitt kort till den nya modellen med kort.
Och det ska göras före sista december nästa år till en kostnad av 150:-

De som inte förnyar sina skoterkort blir av med behörigheten 1 januari 2013.

Jaockala
2011-11-21, 22:26
Orkar inte läsa igenom allt strul, har förarbevis för skoter, "gamla kortet" utan med bild på, om jag inte beställer ett nytt med kort på "tappar" jag skoterkortet då? låter ju konstigt, har inte fått något brev eller liknande om det, och jag kan ju tänka mig alla som inte är med på forum och inte vet om det, hur hade dom tänkt då ? dra av skoterkortet från kanske 75-80 % av folket? njaaa tror inte det är så.

I vilket fall hur beställer man ett nytt?

honda600e
2011-11-21, 22:39
Alla som har det gamla skoterkortet, alltså taget mellan 1 januari 2000 och sista september 2009 kommer att få hem papper om detta i god tid.

Det gamla kortet gäller fortfarande precis som tidigare fram till sista december 2012, alltså drygt 13 månader till.

__Marcus
2011-11-21, 23:00
Ja OK, det kanske är lite teori och en "uppkörning" men det är INTE samma teori som när man tar ett körkort. Av någon muppig anledning är det däremot det när man ska ta tungt släp, vilket för mig ter sig helt obegripligt. Det är väl ändå samma trafikregler som gäller när man kör ett vanligt släp. Förlåt offtopic..

Ja det va inte så jävla lätt att ta BE, onödigt svårt faktiskt.

A.Holm
2011-11-22, 07:21
Det måste väl gälla alla som tagit förarbevis, alltså även dom som tagit det före 2000?
Jag har tagit mitt före det året, men jag har även körkort utfärdat -96 som jag får åka på. Men jag vill ju såklart ha det nya beviset ändå.

Eftersom man kan ta skoterkort när man är 16 och B när man är 18 så måste det finnas en hel del under en två-årsperiod som tagit sitt förar bevis före 2000 men som inte får köra på B-kortet.
De som tog förarbeviset under åren 98-00 har ju förarbevis men får inte köra på B-kortet eftersom dom måste tagit det efter år 2000...

Angående BE så tycker jag det är bra att det är en riktig uppkörning, det är snudd på att det skulle vara det för vanlig liten vagn med, finns så mycket folk som inte kan köra vagn...

honda600e
2011-11-22, 17:20
Det måste väl gälla alla som tagit förarbevis, alltså även dom som tagit det före 2000?
Jag har tagit mitt före det året, men jag har även körkort utfärdat -96 som jag får åka på. Men jag vill ju såklart ha det nya beviset ändå.

Eftersom man kan ta skoterkort när man är 16 och B när man är 18 så måste det finnas en hel del under en två-årsperiod som tagit sitt förar bevis före 2000 men som inte får köra på B-kortet.
De som tog förarbeviset under åren 98-00 har ju förarbevis men får inte köra på B-kortet eftersom dom måste tagit det efter år 2000...

Angående BE så tycker jag det är bra att det är en riktig uppkörning, det är snudd på att det skulle vara det för vanlig liten vagn med, finns så mycket folk som inte kan köra vagn...

Uppkörning för BE tycker jag är vettigt, ett fulllastat tungt släp kräver lite annan planering av körningen än ett lätt släp.
Sen att jag har kört med släp själv i över 25 år kanske anser att jag inte behöver det, men det är bara att bita i det sura äpplet och gå kursen.

Och angående skoterkort...

Om du har ett äldre frivilligt förarbevis för snöskoter kan du ansöka om att få byta ut det mot ett förarbevis för snöskoter av den nya typen. Detta gäller dock bara om det gamla beviset har utfärdats före den 1 januari 2000 av SNÖFO (Sveriges snöfordonsleverantörers riksförbund). Blankett för utbyte finns hos Transportstyrelsen, 701 88 Örebro, telefon 0771-81 81 81. Ansökan om utbyte måste ske före utgången av år 2010.

Så enligt detta så är det nog redan försent att byta ut det mot det nya kortet.. tyvärr.

asker
2011-11-22, 17:27
Uppkörning för BE tycker jag är vettigt, ett fulllastat tungt släp kräver lite annan planering av körningen än ett lätt släp.
Sen att jag har kört med släp själv i över 25 år kanske anser att jag inte behöver det, men det är bara att bita i det sura äpplet och gå kursen.

Och angående skoterkort...

Om du har ett äldre frivilligt förarbevis för snöskoter kan du ansöka om att få byta ut det mot ett förarbevis för snöskoter av den nya typen. Detta gäller dock bara om det gamla beviset har utfärdats före den 1 januari 2000 av SNÖFO (Sveriges snöfordonsleverantörers riksförbund). Blankett för utbyte finns hos Transportstyrelsen, 701 88 Örebro, telefon 0771-81 81 81. Ansökan om utbyte måste ske före utgången av år 2010.

Så enligt detta så är det nog redan försent att byta ut det mot det nya kortet.. tyvärr.

Det där frivilliga kortet var väll innan det blev lag på förarbevis. Alltså det här nya kortet som har bild blir alltså det tredje kortet man hittar på... om jag nu inte är helt fel ute.

Verkar bli lite vettigare regler ang totalvikten och släp 2013 nångång. Nu är det ju så har man bara B kort och en tung dragbil så får du knappt dra något på släpet. Ska väll som jag fattat det räcka med en uppkörning för det tillägget. Blir ju inte som ett BE kort men något mitt emellan B och BE.

Hjulboggie rules
2011-11-22, 17:36
Den ändring som aviserats är att man höjer "tågviktsregeln" till 4250kg istället för som idag på 3500 kg. Men allt annat som följer med ändras inte, tex bilens dragvikt osv.

Det var en baggis att ta BE-kort, dessutom vettiga frågor.

asker
2011-11-22, 17:48
Den ändring som aviserats är att man höjer "tågviktsregeln" till 4250kg istället för som idag på 3500 kg. Men allt annat som följer med ändras inte, tex bilens dragvikt osv.

Det var en baggis att ta BE-kort, dessutom vettiga frågor.
Aha då var det ju också värdelöst. vad blir det för skillnad då?

Hjulboggie rules
2011-11-22, 17:55
Skillnaden är att jag får dra ett tyngre släp än 750 kg med min Toyota Landcruiser, dvs jag får dra ett 1500kg som max. Men inte en 1800kg husvagn, tex. Med BE-kort får jag dra 2800kg bruttovikt, dvs exempelvis ett släp på 3500kg totalvikt men bara lastat till 2800kg...

Med BE-kort behöver man inte bry sig om annat än vad bilen får dra och den faktiska släpvikten. Dessutom lär man sig hur man räknar på lastsäkring och liknande. Alla borde ha det för att få köra med vanligt släp...

asker
2011-11-22, 18:03
Ok men då är det ju som jag tänkte då. Att man får dra mer än de 750kg som det är nu alltså typ 1500kg istället. Det blir ju en jäkla skillnad då kan man ju faktisk skaffa sig en vettig dragbil.

Nej, jag har varken lust eller tid att gå igenom körkortsbiten igen...

Hjulboggie rules
2011-11-22, 18:35
Det tog en timme bara... plugga frågorna framför burken några gånger innan sedan var saken biff. Det var dessutom jäkligt bra att återuppliva vissa regler, det var ändå snart 25 år sedan jag tog körkort...

A.Holm
2011-11-23, 07:24
Det tog en timme bara... plugga frågorna framför burken några gånger innan sedan var saken biff. Det var dessutom jäkligt bra att återuppliva vissa regler, det var ändå snart 25 år sedan jag tog körkort...

Nu överdrev du väl en aning iaf ;-)
Lite längre tid tar det nog att fixa det.
Har man inte läst körkortsteori på ett tag så tar det ett tag innan "det gamla" sitter igen.
Sen ska man göra en uppkörning.
Tog mitt privat, dvs läste själv hemma, beställde en tid för skrivning och uppkörning.

Kan hålla med om att den sammanlagda totalavikten blivit för låg de sista åren. Bilarna blir ju tyngre och eftersom man inte får överstiga en sammanlagd totalvikt bil+släp på 3500kg så minskar ju vikten släp som man får dra.

Exempel: Kollade upp totalvikten på en V70 D5 AWD. Den ligger på 2390kg, med den får man bara dra en vagn med totalvikt 1110kg(bromsad) med dagens regler.
Med de regler som kommer får man dra 1860 kg om jag fattat rätt.

Saxat från transportstyrelsen:

Skattevikt, kg: 1910
Tjänstevikt, kg: 1916
Totalvikt, kg: 2390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max vikt för släpkärra, kg: 2000
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4390
Max lastvikt, kg: 474

T.N.T.
2011-11-23, 23:02
Ringde efter papper för förnyelse idag och hon jag pratade med sa att det måste förnyas innan 2012 asså senast sista december 2011 måste det anlänt för registrering.

Lynxfun
2011-11-24, 00:36
Ringde efter papper för förnyelse idag och hon jag pratade med sa att det måste förnyas innan 2012 asså senast sista december 2011 måste det anlänt för registrering.

Det här är det som gäller officielllt och som Transporstyrelsen står för, sedan kan det ju alltid finnas oinsatta telefonister men det som står på deras officiella hemsida är vad som gäller.

"De som har förarbeviset för terrängskoter kan köra både snöskoter och terrängskoter även efter den 1 oktober men det kommer att vara krav på att så småningom skaffa det nya förarbeviset. Innehavare av gamla förarbevis ska ansöka om utbyte senast i december 2012. Transportstyrelsen kommer automatiskt att sända ut ansökningshandlingar till dem."

Mer fakta finns via nedanstående länkar och fakta går före spekulation
http://www.snofed.se/default.asp?path=21896%2C21907&pageid=32208
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/Forarbevis-kravs-for-varje-slag-av-terrangskoter/

T.N.T.
2011-11-24, 13:17
ok ok, dom sa även att dom skickat papper om detta, men jag har då inte fått nått. Så därför ringde jag så de blir avklarat.

mr-s
2012-12-10, 20:16
hjälp! jag har slarvat bort papprerna.. hur beställer man nya!?

monno
2012-12-10, 20:22
hjälp! jag har slarvat bort papprerna.. hur beställer man nya!?

Gå in på transportstyrelsens hemsida kanske? :-P

Erikxson
2012-12-10, 20:44
Du får ringa deras kundtjänst.0771-1818181 tror jag det var. Stänger 17:00

Köttbullen90
2012-12-28, 19:21
Hej,
Nu sitter jag mitt i skiten, har fått papper om detta tidigare men helt glömt bort det och inte alls tänkt på det.
Nu läste jag i lokaltidningen att mitt kort från 2006 som jag tagit kommer att bli ogiltigt då jag inte har skickat in nya papper. Har mailat transporstyrelsen men det här känns ju inte alls bra att jag måste göra om allt en gång till....

Vad händer nu? Och jag tror inte jag har kvar pappret.

Matte84
2012-12-28, 20:21
Hamnat i samma sits ja med, känns förjävligt. Har skrivit jag med till transportstyrelsen, hoppar verkligen att dom kan vara medgörliga i det här, låter som att det är många som kommer att bli drabbade om de håller stenhårt på detta!

stecka
2012-12-28, 20:24
Ja men samtidigt har ni ju haft ett tag på er ;)
Spelar ingen roll vilken deadline dom sätter så kommer de ändå finnas dom som inte "hinner"

Mikael S
2012-12-28, 22:33
Det har skrivits om detta på många ställen, till och med i tidningen som äger detta forum om jag inte minns fel. Skulle vilja säga att det är bara bita i det sura äpplet och boka ny kurs hos din lokala skoterklubb och ta om allt

krull_91_
2012-12-28, 23:07
Det jävligaste för dom som har missat att skicka in är att det kommer att kosta runt 4000kr för skoterkortet, såg det i tidningen å he lär ju svida för dom som har glömt..

Lindhaga
2012-12-28, 23:18
Hej,
Nu sitter jag mitt i skiten, har fått papper om detta tidigare men helt glömt bort det och inte alls tänkt på det.
Nu läste jag i lokaltidningen att mitt kort från 2006 som jag tagit kommer att bli ogiltigt då jag inte har skickat in nya papper. Har mailat transporstyrelsen men det här känns ju inte alls bra att jag måste göra om allt en gång till....

Vad händer nu? Och jag tror inte jag har kvar pappret.

Klant! :)

Polaris_Glenne
2013-01-04, 17:09
Jag har inte änns fått några blanketter utskickade till mig och visste inte änns om det förens nu alldeles innan nyår när en polare frågade om jag hade förnyat skoterkortet, självklart såg jag ut som ett levande frågetecken iomed att jag inte hade en blekaste aning om vad han pratade om.

Provade ringa transportstyrelsen men gick inte att komma fram och nu är det ju 4e januari... Nåväl jag kommer köra endå och så fort jag får tag på nån på transportstyrelsen så ska dom få höra på både ett och annat!

Steffegson
2013-01-09, 18:20
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5464534-fiasko-med-skoterbevis-pa-ministerns-bord

Lynxfun
2013-01-14, 14:24
Enda vägen de kunde gå !!

Talas om 1 november som sista datum och intill dess bör ju det gamla av Vägverket utfärdade förarbeviset gälla tillsammans med giltig legitimation

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5408472

Återstår nog en del formalia innan tillvägagångssättet är klart men det bör bli så att de skickar ut en påminnelse till alla som inte förnyat.

Ni som har vänner och bekanta som missade förnyelsen och ni vet måste ha det obligatoriska , uppmärksamma dem på detta , vet ni av att de är slarviga så kontrollera att de förnyar innan den förlängda tiden går ut

psike
2013-01-14, 17:07
http://norran.se/2013/01/skelleftea/tiden-forlangs-for-skoterkort/

backlun_d
2013-01-14, 20:37
Har ni fått era nya kort? eller någon info om att nya korten är på väg?

Hellboy
2013-01-14, 20:39
Fick mitt kort en vecka efter jag skickade in brevet.

bernersjo
2013-01-15, 15:34
För er som inte sett det ännu så verkar det ligga ett förslag om att förlänga tiden till den 1 november 2013. Se mer på transportstyrelsens hemsida,

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forslag-om-forlangd-tid-for-skoterforare/

Förslag om förlängd tid för skoterförare

De skoterförare som inte hann förnya sitt äldre förarbevis innan årsskiftet kommer att få förlängd ansökningstid fram tills 1 november 2013. Detta förslag presenterades under måndagen av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i Sveriges Radio P4 Extra.

Äldre förarbevis för terrängskoter som utfärdats mellan 1 januari 2000 och 1 oktober 2009 upphörde att vara giltiga vid årsskiftet. Innehavare av förarbeviset har haft möjlighet att förnya det sedan 2009. Vid årsskiftet gick tiden för förnyelse ut och omkring 35 000 förarbevis förnyades inte i tid. Detta har orsakat starka reaktioner i främst norra Sverige där många skoterförare missat att förnya sina förarbevis och nu saknar giltighet att köra skoter.
Näringsdepartementet har arbetat med att finna en snabb lösning och inriktningen är att genomföra en förändring i körkortsförordningen som innebär att tiden för utbyte av det gamla förarbeviset till det nya förlängs till den 1 november 2013.
Förslaget kommer nu att snabbremitteras, och man hoppas därefter kunna fatta ett beslut så fort som möjligt. Transportstyrelsen kommer inte kunna behandla ansökningar om förnyelse innan beslutet är fattat.
OBS! Innan den föreslagna ändringen har beslutats och trätt ikraft är de äldre förarbevis som upphörde att gälla vid årsskiftet fortsatt ogiltiga.

Då håller vi tummarna för att förslaget går igenom, jag tillhör också en utav de slarviga som betalade in och lade grejerna på lådan på nyårsafton i princip så dom hade väl mottagit pengar/papper på fel sida 12-slaget...

minisillen
2013-01-15, 15:44
För er som inte sett det ännu så verkar det ligga ett förslag om att förlänga tiden till den 1 november 2013. Se mer på transportstyrelsens hemsida,

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forslag-om-forlangd-tid-for-skoterforare/

Förslag om förlängd tid för skoterförare

De skoterförare som inte hann förnya sitt äldre förarbevis innan årsskiftet kommer att få förlängd ansökningstid fram tills 1 november 2013. Detta förslag presenterades under måndagen av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i Sveriges Radio P4 Extra.

Äldre förarbevis för terrängskoter som utfärdats mellan 1 januari 2000 och 1 oktober 2009 upphörde att vara giltiga vid årsskiftet. Innehavare av förarbeviset har haft möjlighet att förnya det sedan 2009. Vid årsskiftet gick tiden för förnyelse ut och omkring 35 000 förarbevis förnyades inte i tid. Detta har orsakat starka reaktioner i främst norra Sverige där många skoterförare missat att förnya sina förarbevis och nu saknar giltighet att köra skoter.
Näringsdepartementet har arbetat med att finna en snabb lösning och inriktningen är att genomföra en förändring i körkortsförordningen som innebär att tiden för utbyte av det gamla förarbeviset till det nya förlängs till den 1 november 2013.
Förslaget kommer nu att snabbremitteras, och man hoppas därefter kunna fatta ett beslut så fort som möjligt. Transportstyrelsen kommer inte kunna behandla ansökningar om förnyelse innan beslutet är fattat.
OBS! Innan den föreslagna ändringen har beslutats och trätt ikraft är de äldre förarbevis som upphörde att gälla vid årsskiftet fortsatt ogiltiga.

Då håller vi tummarna för att förslaget går igenom, jag tillhör också en utav de slarviga som betalade in och lade grejerna på lådan på nyårsafton i princip så dom hade väl mottagit pengar/papper på fel sida 12-slaget...

Jag tycker det är lite fel att få förlängd tid har man inte förnya det så skall man gå kurs

bernersjo
2013-01-15, 15:50
Jag tycker det är lite fel att få förlängd tid har man inte förnya det så skall man gå kurs

Jag tycker det är lite fel om man har en behörighet som är giltlig till 2014 som plötsligt blir indragen ett år i förtid om dom inte fått in ett fotografi/underskrift.

Edit: När dom dessutom skriver på brevet att man nu har möjlighet att förnya sitt kort. Stod ingenting om att man var tvungen att ta om kortet på nytt om man inte skickar in innan nyår. Hade dom skrivit det svart på vitt så fine!

Jag håller med om att jag och flera med mig varit slarviga, men tycker det är överdrivet att ta om kortet för det. Då borde man väl egentligen be alla äldre människor (pensionärer) ta om sitt B-kort innan dom ger sig ut i trafiken, men det är en annan diskusion.. :)

k-len
2013-01-15, 16:24
Svårt att någonsin kunna sätta en stopppunkt om det alltid ska bli förlängningar...

första januari var stoppdatum, varför förlänga?

Håller med om att pensionerar borde gå en utbildning innan de får köra bil i trafik. Men som du säger, det är en annan diskusion.

Om det går igenom så är det ju bra för de som missade att skicka in, men det var väll inte en nyhet att det var sista december som gällde.

bernersjo
2013-01-15, 17:51
Både ja och nej kan jag tycka.. Givetvis är en deadline en deadline och inget annat. Men om det ursprungliga kortet gällde för en längre tid framöver så tycker jag att det som är mest fair borde vara att det kortet löper ut som vanligt till sin förnyelse och att man då kompletterar med bild/namnteckning (om man inte kan ta bilden från körkort/pass eller likn).

Det jag sätter mig emot är att man kortar ner/avbryter den befintliga giltighetstiden.

Alternativt att man fr.o.m 130101 och framåt inte får köra skoter fören man kompletterar med bild/namnteckning.

Jag ställer mig frågande till varför man skall göra om utbildningen på nytt när man redan lagt tid och pengar på det. Hade varit en helt annan sak om man begått ett brott (fortkörning, vårdslöshet, fyllekörning eller likn) och därför blivit av med kortet.

Men men, förslaget har inte gått igenom ännu så tills dess så sitter åtminstone jag och 34.999 andra och håller våra tummar! :)

Lynxfun
2013-01-15, 18:21
Helt rätt att de förlänger tiden för utbyte efter de senaste veckornas rabalder...

Man kan ju säga att hade utbytet fått samma uppmärksamhet i och via massmedia och olika snöskoterorganisationer redan tidigt under hösten hade säkerligen åtskilliga tusen haft bättre minne.

Det märkliga i sammanhanget är att en genomförd utbildning blir ogiltig bara för att ett årskifte passerats, den som snickrat ihop det och de som accepterat det i remissvarvet borde tänka flera steg längre tycker man.

Dock verkar Transportstyrelsen vilja ha sista ordet och slippa stå med hela "Svarte Petter" iom skrivningen i sista stycket

"OBS! Innan den föreslagna ändringen har beslutats och trätt ikraft är de äldre förarbevis som upphörde att gälla vid årsskiftet fortsatt ogiltiga."

Det är rent myndighetsmissbruk att göra på det sättet då de samtidigt via sina pressansvariga sagt att de inte klarat anstormningen som blev under mellandagarna.

Det självklara är att det gamla registrerade förarbeviset är giltigt intill dess man håller ett nytt i handen.

Polisen är ju sällan ute men jag tror knappast att de skulle bygga förtroende mot allmänheten genom att börja bötfälla de med de gamla förarbeviset.

Rent opportunistiskt kommer jag själv att ha kvar det gamla då det inte finns angivet på det någon bortre giltighetstid, kommer polisen är det det jag håller fram så får de nått att göra i alla fall, dock som ovan, ser man dem ute så köp en triss och spela lotto också...

rasmusb
2013-01-15, 18:25
Jag var sent ute, fick tillbaka pappret för jag hade klantat lite med ifyllnad trots man gjort deta antal ggr tidigare... riktigt klantigt. Så jag tänkte det var riktigt kört, skickade in förra veckan.
Fick nu brev om att dom hade slut på kort för tillverkning. Så kommer tidigast få kortet v.10 samt att det gamla förarbeviset är gilitigt med leg tills jag får nya.
Så för mig gick det att vara sent ute iaf...

backlun_d
2013-01-15, 19:28
Kanske får mitt då.
tycker att hela den här historien är konstig, förstår inte att dom kan ta bort en behörighet som man har bara för att man inte förnyar kortet.
Tänk om dom hittar på samma med b-körkoret, snacka om att det skulle bli skriverier...

Lynxfun
2013-01-31, 11:20
Det självklara beslutet!

Nu gäller det för de glömska att förnya, framförallt de som måste ha det obligatoriska förarbeviset, påminn er själva, kompisar och bekanta!

Att det gamla förarbeviset är ogiltigt i dagsläget och giltigt igen fr o m 20 februari -1 november är mer en formsak, visst, finns det nitiska poliser så kan de ju ..... men det vore knappast ett sätt att skapa respekt för lagen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Fornyad-ansokningsperiod--forarbevis-for-terrangskoter-och-moped-klass-I/

Förnyad ansökningsperiod – förarbevis för terrängskoter och moped klass I

Regeringen har fattat beslut om en förnyad ansökningsperiod för utbyte av förarbevis för terrängskoter eller moped klass I. Ansökningsperioden gäller från 20 februari 2013 fram till den 1 november 2013.

Beslutet innebär också att man har rätt att köra terrängskoter respektive moped klass I med stöd av de gamla förarbevisen från och med den 20 februari 2013 fram till 1 november 2013.

Läs mer på regeringens webbplats

Transportstyrelsen skickar ut handlingar
Under mars månad kommer Transportstyrelsen skicka ut förnyelse-handlingar eller informationsbrev till berörda förarbevisinnehavare. De som vill förnya sitt förarbevis måste komma in med en ny grundhandling senast den 1 november 2013.

De gamla förarbevisen blir ogiltiga igen den 2 november 2013 och den som inte kommit in med en ansökan om förnyelse har då inte längre rätt att köra fordon med stöd av det förarbeviset.

Bakgrund
Äldre förarbevis för terrängskoter och moped klass I som utfärdats mellan 1 januari 2000 och 1 oktober 2009 upphörde att vara giltiga vid årsskiftet 2012/2013. Innehavare av förarbeviset har haft möjlighet att förnya det sedan 2009. Vid årsskiftet gick tiden för förnyelse ut och omkring 65 000 förarbevis (ca 35 000 för terrängskoter och 30 000 för moped klass I) förnyades inte i tid.

Läs mer
Förslag om förlängd ansökningstid för förarbevis (2013-01-14)

Förarbevis för moped klass I och terrängskoter (2012-11-27)

bernersjo
2013-01-31, 17:00
Underbart! Blir till att skicka in pappren med vändande post denna gången!! :)

snodddas
2013-01-31, 17:52
Kanske får mitt då.
tycker att hela den här historien är konstig, förstår inte att dom kan ta bort en behörighet som man har bara för att man inte förnyar kortet.
Tänk om dom hittar på samma med b-körkoret, snacka om att det skulle bli skriverier...

Om du inte förnyar B-kortet så är även den borta.

bernersjo
2013-01-31, 18:39
Om du inte förnyar B-kortet så är även den borta.

Inte riktigt samma sak i detta fallet.. B-kortet har en giltighetstid (så även det nya skoterkortet), men inte det gamla.. Det gällde tillsvidare! Sen stämmer det inte riktigt heller ändå vad jag varit med om. En familjemedlem skickade inte in B-förnyelsen i tid, resulterade i att hon inte fick köra bil fören hon skickat in ny synundersökning. Hon behövde inte göra om teoriprov, halka och uppkörningen! Nu var detta ett fall, vet inte hur villkoren ser ut "på pappret", men skulle förvåna mig om man ska ta om proven för en sån sak! Alla tycker vi kanske olika, men det är min åsikt! :)

Kenikki
2013-01-31, 22:09
Tack för det. Känns jobbigt för mig som aldrig fick några papper på detta. Fick höra det för första gången på nyår av en kompis som frågade om jag förnyat skoterkortet, till vilket jag gav en frågande min och trodde han skämtade då han sedan förklarade att mitt blir ogiltigt.

KalleT
2013-10-04, 12:11
Vi skickar upp det här igen,nu ere bara ca 1 månad kvar sen är det försent för alla som inte förnyat sitt kort