Skoterkorten utgår 2012 om man inte förnyar!

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jeg vet inte om detta redan tagits upp, sökte en snabbis. Hur som så är det viktigt att det kommer ut!


Efter ett tips från en kompis så var det bara att ringa transportstyrelsen och kolla hur det verkligen ligger till.

Jodå, skoterkorten kommer att utgå om dom inte förnyas innan 2012 (kommer inte ihåg vilket datum)

För att förnya så ringer man 0771-818181 och om jag nu kommer ihåg rätt tryck 9 för att tala med telefonist och sedan 3 för förarbevis.
Där får man sedan uppge personnummer och dom gör nån koll, sedan kommer man få blanketter för förnyelser hemma. Det skall bifogas ett körkortsfoto och självklart betalas det en expeditionsavgift...

Det här är ingenting som jag har fått någon som helst info om från något annat håll än rykten från en kompis, är det nån annan som hört nått om det?
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
VAAAA!? Blir att ringa imorgon då.. Verkar ganska uppenbart att de inte vill ha några lagliga skoterförare. Jag menar, jag hade då kört fast de hade dragit kortet för mig utan vidare förvarning, gissar att jag inte är ensam om att göra det heller...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Men va ?! Måste jag ringa imorgon och förnya då!
Dom kunde väl fan ha skickat ut nått brev eller nå =/
 
W

Wettainen

Jag hoppas det inte gäller för mig ? Jag fixade skoter kortet i måndags, så det är ju som att " förnya " det för mig?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Wettainen , har du kort på det kortet så ska det inte vara några problem , Är bara för oss som skaffade kortet för nått år sen när man inte behövde kort på dem.
 

TylerD

Aktiv medlem
8 sept 2009
86
0
6
Dalarna
saxat från transportstyrelsen:

"Förnya gamla förarbevis

De som har förarbeviset för terrängskoter kan köra både snöskoter och terrängskoter även efter den 1 oktober men det kommer att vara krav på att så småningom skaffa det nya förarbeviset. Innehavare av gamla förarbevis ska ansöka om utbyte senast i december 2012. Transportstyrelsen kommer automatiskt att sända ut ansökningshandlingar till dem."

Där står de att de kommer skicka ut ansökan...
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/

Utbyte av gamla förarbevis

Om du har förarbevis för terrängskoter som utfärdats under tiden 2000 - 2009 kommer det även i fortsättningen att vara giltigt, men måste bytas ut och till ett nytt förarbevis för terränghjuling och snöskoter. Detta utbyte ska ske senast under 2012. Transportstyrelsen kommer att skicka ut ansökningshandlingar till alla som idag har ett förarbevis för terrängskoter.
Senast den 31/12/2012 skall ansökan om utbyte från förarbevis terrängskoter till det nya förarbeviset för snöskoter och terränghjuling vara inkommen till Transportstyrelsen. Förarbeviset blir ogiltigt efter det datumet, om inte ansökan inkommit.

Lite sent =)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag fick då automatiskt hem ett papper så klistrade fast en bild och skrev namnteckning sen fick jag kortet efter några dagar. Givetvis ska dom ju ha nån hundring för besväret :)

Tror de är endast för att dom ska tjäna pengar man måste byta ut kortet!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Då har dom förlängt tiden,för tiden gick ut förra hösten då jag förnyade mitt någon av dom sista dagarna.

Fan då stressade man i onödan då,jävla myndigheter! :mad2:
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Flera som har skrivet det redan att det är utgången av 2012 det ska vara utbytt, alltså 2012-12-31. Men det skadar ju inte att göra det redan nu, finns ju en överhängande risk att det glöms bort om man tänker, ähh jag hinner göra det sen..
Kanske ändra rubriken och lägga till 31 dec 2012?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Behöver man göra något om man har ett körkort? Har aldrig haft med mig något förarbevis vid kontroll utan dom har bara kollat körkortet och har då sett att jag har förarbevis för snöskoter. Vet inte änns vart den där plastbiten ligger heller...
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Är det bara för dom som inte har bild på förarbeviset som detta gäller?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
En liten fråga, har jag som tog körkort före 2000 ett förarbevis för skoter? Jag vet att jag kör lagligt i och med att jag tog körkortet före 2000. Men nu ser jag på olika försäkringar att man kan välja om man har förarbevis eller inte. Vad ska jag svara på denna fråga? Ja eller nej? Försäkringen blir ju billigare om man har förarbevis.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är nog ide att förnya.
Man kan ju köra på ett körkort som är utfärdat före år 2000
Om du däremot åker dit för fortkörning etc. som gör att du blir av med kortet en tid så får du ett nytt utfärdandedatum som då blir efter år 2000, vips så får du inte köra skoter på bilkörkortet längra...
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
" Innehavare av gamla förarbevis ska ansöka om utbyte senast i december 2012. Transportstyrelsen kommer automatiskt att sända ut ansökningshandlingar till dem."

Detta betyder att transportstyrelsen måste skicka ut blanketter och att man själv inte kan bli drabbad om man inte fått något?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är nog ide att förnya.
Man kan ju köra på ett körkort som är utfärdat före år 2000
Om du däremot åker dit för fortkörning etc. som gör att du blir av med kortet en tid så får du ett nytt utfärdandedatum som då blir efter år 2000, vips så får du inte köra skoter på bilkörkortet längra...

Öhhhh, det där stämmer väl ändå inte?

• Ett förarbevis för terrängskoter utfärdat från och med 1 januari 2000.
• Ett körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. (Från och med 1 oktober 2009 ger sådant körkort eller traktorkort, till skillnad mot tidigare, också fortsatt rätt att köra snöskoter även om körkortet eller traktorkortet varit återkallat.)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu äre så att jag har läst igenom det mesta av alla texter, men jag vill få det klart för mig då det står på ett sånt bladder av datum år osvosv så ja fattar aldrig vad som menas när ja läste det, allt blir bara en röra i huvve på en.... så jag undrar en sak:

Jag har ett förarbevis med kort osv på som jag tog förra vintern, då behöver jag inte förnya det eller?