Kylproblem Gade 1200 -09

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Tjena nu är det så att igår tog jag sesongens första tur med Gaden. Glad i hågen i ca 10 min då började den varna för engine overheated så jag vek av från spåret och körde i lite lösare snö då slocknade varningen men jag vände ändå hemmåt och han inte mer än hem på gården så var det samma visa. känner att det luktar glykol med det var för mörkt igår för att se vart det komme ifrån. Går det att se på något vis om det är oljekylaren som läker och vart sitter den. Någon som vet vad den kostar som reservdel och om det är mycket jobb med att byta ut ? För visst är det samma vanliga sätt att lufta ur dessa maskiner? dvs upp med fronten i en snöhög och fylla på tills det inte "sätter undan" något mer

Mvh //A
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har en mxz 1200 -09 som gått 140 mil. Den har hittills inte haft några problem med läckande oljekylare. Jag visste innan jag köpte den att detta var en barnsjukdom på 1200an av 2009års modell. När jag frågade ÅF fick jag till svar att om man har problem att den läcker så byts den på garantin. Om garantin hunnit gått ut så vet jag inte hur det är men man får väl bekosta det själv.
 
Reactions: Berra460

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Ringde till Motorbolaget i umeå idag och dem sa att 1200 har lätt för att gå varm vid touring körning. MEN jag har både kört hårt kört lungt å drage sladd med den och det har gått bra samt att jag har gjort samma saker när den har varnat för varmgång. nu vet jag inte om den har tryckt ut vatten vid expantionskärlet efter att den har gått varm eller om den har läkt ur i kylaren så den har gått varm men klart är att när man stannat så har den både luktat glykol och sett spår av det i snön. Det sägs att det sitter en annan termostat i dessa efter årsm 2010 och vad som skiljer dem åt kunde inte han svara på. Någon som vet? iaf så var priset på en kylare 1000kr sen tillkomme en monteringssats som kostade 400kr och Motorbolaget ville ha 1600kr för jobbet. Nu är det så att jag ska till SpeedTech och montera turbe och dom sa att jag borde vara 100% säker på att det inte är kylaren som är problemet för den går inte att komma åt sedan turbo är monterat. När jag pratar kylaren så menare jag oljekylaren.. han nämde också att nivån i expansions kärlet skulle vara väldigt låg när man luftat klart samt att det tog tid att lufta dessa ordentligt.

Mvh //A
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Det har kommit några uppdateringar som inte fungerat. Samma problem på -10 och -11 (oljekylaren börjar läcka kylvätska efter 100-300 mil). Enligt min handlare har dom äntligen löst problemet till årsmodell -12. En uppdatering kommer att erbjudas ägare av äldre maskiner till våren.
Trot den som vill. :)
Har aldrig haft problem med varmgång på min, men den läcker en droppe kylvätska då och då.
 
Reactions: Berra460

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Faktum är ju det att varmgång inte kommer bara för att det läcker utan det torde ju vara följden av att det blir lite vatten. Men min varna de ju efter 5 min på tomgång å det tycker jag ju att den ska klara så därför funderade jag om man det kan vara nått med termostaten.. Vad är det som skiljer på den mellan årsmodellerna? Kan det vara en tanke att den kärvar ? Har aldrig vare med om det själv att det har vare ett till å från fel på en men allt kanske kan hända?
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Du kan ju kolla att termostaten öppnar genom att känna om radiatorn bak i tunneln är varm.
Kan ju vara luft i systemet också. Parkera i en brant uppförsbacke, öppna locket till kylarpåfyllningen och låt den stå på tomgång 4-5 min och fyll på om det behövs.