få en renegade att resa? hur

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
nerdrevad 2kugg, 44as matta. hur ska man ha inställningarna för att den ska resa, hård fram löst back har jag fått höra men då lyfter den bara några dess från backen! hur ska man göra för att få den att stå som tex en summit elr korta maskiner?
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
men det är ju många som säger att man till och med ska ta bort klackarna för att den ska resa?! hur fan blir det..

om man släpper på balataremmen finns väl risken att slidsen går genom mattan och det vore ganska onödigt, men får väl prova mig fram! :) tack för svar
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
släpp balatarremmen,spänn främre dämparen max och kopplingsklossen i tjocka läget ,FULL GAAAS!!!!

Har jag fått höra iallafall :)
Ja resultatet av detta kallas ju balatares och det var det han beskrev att han INTE ville ha.

"hård fram löst back har jag fått höra men då lyfter den bara några dess från backen!"

Lösningen tror jag är mer nerdrevning och ett v-kit som ger ett jävla acc.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Vad spelar det för roll att skotern går sönder bara man får "resa", eller hur?
hur tänkte du nu?


Linxskidoo:
du har inte skrivit vilken årsmodell eller motor du har, men jag kan säga att du kommer inte att få den att vandra på rullen, ever. Inte utan att helt ta bort de fyrkantiga kopplingsblocken, alternativt skära ur skenorna en bit så att blocken får mer utrymme utan att koppla boggien.

Jag har en rätt bra setup i mina variatorer och en motor som ska klara av de mesta, jag har tillräckligt med matta, och jag har provat lite av varje i boggien, man måste ju få testa eller hur?

Och nej, den kan inte walk the walk.
Inte en -05 iaf. Inte utan lite bearbetning

 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..
bara att fixa en bra variator setup
är du säker på de, har du sett en renegade göra samma sak som en MXZ eller en summit?

när jag fipplade på så satte jag in en fjäder och ramper från 440Racern, dvs 427 ramperna, de gav ett inslag på 4500rpm, vilket inte är dugligt för lössnökörning, men riktigt bra ifall man ska iväg fort efter led. har testat med 19, 20. 23, och 25 drev, tillsammans med både 43 och 45 botten drev. epic fail.

ska man hålla på och köra på med en massa skidres, så får man se till att göra de med lite värdighet, hoppas de inte är en motsägelse. Jag kanske låter lite ja, negativ, nu, eller lite för positiv. Men de e upp till var och en hur man vill köra.

Vi har väll alla sett
[video=youtube;iZ07n9m_HyY]http://www.youtube.com/watch?v=iZ07n9m_HyY&list=UU6WcdyjHUhcYUhPmjhKTq1A&index=8&feature=plcp[/video]


Och vad de körde med vid de tillfället, och ifall de e samma setup som vid detta tillfälle:
[video=youtube;nhurfMXgD0Y]http://www.youtube.com/watch?v=nhurfMXgD0Y&list=UU6WcdyjHUhcYUhPmjhKTq1A&index=7&feature=plcp[/video]

Det vet jag inte, men de jag kan säga er, är att ni får inte en renegade att uppföra sig sådär, inte utan lite grövre modifikationer, som kan komma att ge avkall på de mesta som sammanhåller väghållning och ledåkning att göra.

Jag kör alltså en 05 renegade med en fullportad RKT 827, ett DJ Kitt med inslaget 4000 och topp RPM på mätarn 8500, 19/45 drevning, jag har en 144x15x2.5 Challanger Extreme matta, och nej, den reser inte som en summit eller en kort MXZ, och vill inte göra de på grund av hur boggien är konstruerad.

På min Bild ovan så är balatan släppt max, så ni ser att attackvinkeln är rätt brant. För att ge lite mer viktförskjutning så är den främre armen nedflyttad ca 4-5cm. Den går bra, och jag är nöjd med den, men jag vet att den har mer potential i sig.
Det som gör att jag inte byter boggie helt är pga att jag skjussar ofta och det gör denna boggie väldigt bra, och de ger mig någe att skylla på när jag väl sitter fast.
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
Bra förklaring melmaq, nu fattar man iaf mer än förut. Alltså är det bara att ställa in sig på att gå efter backen i vinter, om man inte drar fram rondellen. Och har en renegade 600 -08 så jag förvänta mig inte att den skulle stå hur långt som helst, men hade ju varit kul om man hade kunna dra upp skidorna som den här (dock en 800 men har tänk lägga ut till ett variator kitt så man i stort sett får samma acc) [video=youtube;yU7fJfVPuGk]http://www.youtube.com/watch?v=yU7fJfVPuGk[/video]
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
Har även en till fråga! krängningshämmare, för och nackdelar. ska tydligen bli en jävla skillnad om man tar bort ena, och som det är nu är den rätt så svår att hålla på skrå osv.. är det värt att köpa snabbfästen som freeride har?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tar bort ena är inte grejen, det är en sammankoppling mellan höger och vänster så det räcker att man LOSSAR den ena för att kopplingen skall försvinna.

Dock krävs ju att den uppstyvning som krängninghämmaren innebär kompenseras, tex genom att spänna upp fjädrarna.

Grejen är också att skotern blir betydligt otrevligare i alla situationer utom i skarpa lågfartssvängar i lössnö samt skråkörning. Krängningshämmaren sitter där - tro det eller ej - av en anledning.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. mm de e väll kanske filmer som den där som är mindre imponerande i mina ögon. Visst handlar de lite om förarerfarenhet, hur länge man kan köra och så. Det är fortfarande upp till var och en :)

Ang krängningshämmaren så var jag dum nog att kapa av min med rondell. Jag säger dum, eftersom att med lite mer tid så kan man ta ut den utan att kapa av den.

Jag ångrar mig lite, ifall personen som ärver skotern efter mig kanske vill ha en stabilare maskin efter led. Ser jag till mig själv så har jag inte saknat den sedan, jag har aldrig saknat den.
De e ett personligt val. Den bredare framvagnen i jmf med en summit gör renegaden rätt stabil ändå. De turer jag har kört summit, oftast -04 600HO så har jag tyckt att den är VÄLDIGT mån om att tippa tillbaka, den har gett en oberäkenerlig känsla enl mig. Blev avkastad flera ggr innan jag fattade vad de var frågan om i jmf med min renegade. Men åter igen, de e personligt.
Man ska bekanta sig med maskinen först innan man gör en massa moddar..
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
har varit och provat nu att ta bort krängningshämmaren, oj vilken skillnad det blev. det gick att lägga trots att det bara är krig 3,5- 4 dess ute, men spände aldrig framvagnen mer än vad den var med den på, behövs det verkligen spännas? tyckte den kändes rätt så stabilt ändå (min åsikt) är det nått som kan gå sönder om man inte spänner? [video=youtube;h-HPxGq1hT8]http://www.youtube.com/watch?v=h-HPxGq1hT8&feature=youtube_gdata[/video]
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. de där beror på hur du vill ha de och vad du jämför med :)
jag är nöjd med min och mitt val att kapa min krängningshämmare.
Har inte på något negativt sätt påverkat min ledkörning, det som drabbat mig mest negativt är min matta, något som jag är lite ångerfull till. Men jag kommer nog att köpa en 32mm påsk matta för att lösa de ilandsproblemet.

Va roligt att se att du gillade skillnaden och att du postade med en film! :-D

Inget kommer att gå sönder som en direkt följd av att du tage bort staget, du får testa köra efter kassa leder och känna hur pass sugen den är på att slå igenom, så justerar du fjäder förspänningen efter det. Alternativt anpassar dämparna helt efter dig, schimsa om osv.

Ride on!
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Oj, tycker den verkar resa rätt lagom ändå! Jag har ju också en renegade, med 3 kugg ner och en 44-matta liggande. Får jag min att mysresa sådär också efter mattbyte tro, eller har du fipplat med nånting mer? Med 32:an fanns ju inte ens en tendens att lyfta skidan. :)
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
Det ända jag gjort på videon var att vinkla upp klackarna så den får längre väg att färdas innan hop slag (typ samma som att flytta back dom 1,5 cm) bilden
och förstås tagit bort krängningshämmaren, så nog tror jag att du kommer få känna lite luft i en sisådär 2 sek du med efter matt byte ;)
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Ok! Känns som det borde nöta lite på grejerna att ha sådär jämt. Men jag vet inte hur kraftiga ihopslag det blir? Ser du att det har skavt nånting?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. har kört med samma trick på min, till och från under 2 säsonger, minimal till obefintlig nötning. Men jag kan inte bara flippa upp dem då de inte är samma rundning som de verkar vara på XP skenorna. Så om ni blänger noga på min bild så ser ni att de är bortplockade på min..
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Bra svar!

Det är bara att peta upp klackarna för hand på xp:n, så det verkar vara enklaste ingreppet för att resa mer med en renegade (xp).