Vad är poängen med renegade backcountry x ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Freeride har ju betydligt bättre och mer påkostade stötdämpare än renegade backcountry x fast båda skotrarna kostar typ lika mycket ? Iaf freeride 137"


Så min fråga är vad renegaden har som inte freeride har ?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Freeride har ju betydligt bättre och mer påkostade stötdämpare än renegade backcountry x fast båda skotrarna kostar typ lika mycket ? Iaf freeride 137"


Så min fråga är vad renegaden har som inte freeride har ?
På freeriden sitter strystången framflyttad. Förstärk chassie. Kanske annan drevning?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jo det är sant.. Var tvungen att kolla priserna.. 146.900:- för Renegaden och 149.900:- för freeriden. Finns ju ingen som helst anledning att köpa renegaden...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Jo, den har 2000 gånger bättre lack än Freeriden. Och svart chassie är SÅ jävla mycket snyggare än vitt. Och dämparna på Renegaden räcker gott och väl för mig(körde BCX 800 förra året) så jag skulle kunna köpa BCX för färgens skull! Men nu blev det en Freeride 146" med billig lack:)
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Det har diskuterats i tråden Ski-Doo 2012

BCX har drag, handtagsskydd, knapparna till värmarna mm på styret och 11kg lättare chassie.
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Hade svart chassie på min förra A-C och det vad inget jag ledsnade på, snarare tyckte jag det var riktigt snyggt. Däremot är jag skeptisk mot vita chassien..
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Vit eller svart smaksak, bcx 800:an känns kanon bra , har inte saknat startsnöret än .
Kan bara säga att man vill ut och köra hela tiden tycker den är superkul att busa runt med , det går stå på bra på gropigare partier , boggien känns riktigt bra , framvagnen likadant, Freeride 137 är säkert minst lika bra , själv ångrar mig inte en sekund att jag valde en bcx.
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Vitt chassie är helt klart en fluga som inte kommer att stanna. Redan efter en säsong är de flesta så smutsiga att de inte går att få rena. Kollade på några i butiker och på svarta chassien var man ibland tvungen att kolla på specen för att se om den var ny eller begagnad, men på vita chassien såg man det direkt.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vitt chassie är helt klart en fluga som inte kommer att stanna. Redan efter en säsong är de flesta så smutsiga att de inte går att få rena. Kollade på några i butiker och på svarta chassien var man ibland tvungen att kolla på specen för att se om den var ny eller begagnad, men på vita chassien såg man det direkt.
Går kanon att göra rent med en Atf olja och sen ta bort den feta hinnan som blir med isopropanol, min maskin ser då som ny ut efter en säsong...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Drag och mindre kammar/höjare gjorde att det vart en BCX för mig i år, än så har man inte fått skoterföljet att följa med tillräckligt långt ut i snön för att jag skulle behöva en freeride. Men ärligt talat så gillade jag höjaren och styret extremt mycket på freeriden.

Nästa skoter kanske
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har nu kört in min BC och måste säga att jag är nöjd. Det enda som spökat har vart gnagandet av primären i sidokåpan. Det löste sig med CVT kittet tror jag. Jävligt trevlig maskin tycker jag.

Maskinen passar mig bra då jag ofta har en unge bakom mig och klick on dynan är perfekt till det. Den funkar fint att dra kälke med då den behåller skidorna i backen relativt bra vid vikt bak. Det som imponerar mest är hela konceptet. Bra klipp i 600an ! snål på soppa och olja. Komforten med dynan och fjädringen är riktigt jävla kalas. Hanterligheten när man kör skrå eller i tät björkskog och löst är riktigt bra. Maskinen i övrigt är fräck tycker jag. Räjsig design samtidigt som det funkar rätt bra. Jag har en halvhög ruta och den är jag inte helt nöjd med. Jag tycker den styr luften rätt mycket i nyllet vilket är obra.

Poängen jämfört med freeride vet jag inte riktigt men tror inte freeriden har kopplad boggie. Det är både för och nackdelar med det. För mig är det rätt viktigt att ha kvar lite skidtryck när jag har passagerare och kälke. Jag har kört för lite freeride för att veta om det funkar lika bra. Jag ska dock testa en Summit 600 13 med dubbel dyna och se hur den fungerar med passagerare( Jag har kvar grisen ! Venture MP). Jag tänker ev skaffa en maskin till och tycker Summit 600 13 ser fräck ut ! Även om 57 kammar kanske är en överdrift för mina blåbärskullar :)