Startproblem rotax 800 -06

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Behöver lite råd och tips då ja inte är den smartaste i världen..

I somras slutade elstarten och backen på min renegade 800 06 fungera, tänkte inte nå mer på de så lät de va.

Nu dom senaste 5 gångerna man ska starta den så är den otroligt svårstartad, när den går så går den perfekt men så fort man slår av den så är den sur som en gris.. Drog sönder magnapullen idag i krigets hetta..

Laddade upp batteriet idag och provade elstarten, när man trycker på knappen så skorrar det bara från batteriet, inget annat händer..

Någon som har någon ide om vad som händer?? Trodde först det var gammbensinen i tanken som spökade men har bytt ut den mot 20 liter fräsh bensin..
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Slutade fungera i somras? Elsystemet på en skoter mår inte bra av vattenkörning..;)
Har du kört på den fräscha bensinen? Annars kan det vara kvar vatten från den gamla bensinen kvar i förgasarna.
Annars är enda tipset jag har att, när den är varm, är den lättare att starta om man ger lite, lite gas.
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Inge vattenkörning ägde rum i somras så tror inte de ;)

Kört hela dagen med den fräsha bensinen men kanske inte tillräckligt.. Känns ju som att bensinen är svårtänd så den surar..

När skotern är varm så spelar det ingen roll om man ger gas/choke eller ingenting alls..:S
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Om du kört hela dagen är det definitivt inte vatten i förgasarna.
Du skall absolut inte choka när motorn är varm. Om man öppnar trotteln lite när man försöker starta så får den, tvärtemot vad man kanske tror, mer luft i bränsleblandningen. Då blir det lättare att starta en varm rotax förgasasarmotor enligt min erfarenhet.
Hade jag vart dig så hade jag nog fixat elstarten..